×
×

نگاهی متفاوت به شیخ طرفدار ترامپ
از سابقه سه سال زندان تا تحصیلات مبهم حوزوی + فیلم و عکس

  • کد نوشته: 2263
  • محمد الحاج حسن، شخصی که با لباس روحانیت در میتینگ تبلیغاتی دونالد ترامپ شرکت کرده است سابقه سه سال زندان را در کارنامه خود دارد و سابقه مبهمی در تحصیلات حوزوی از خود به جای گذاشته است. حضور یک شخص با لباس روحانیت شیعه در میتینگ تبلیغاتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه آمریکا برای همه این […]

    از سابقه سه سال زندان تا تحصیلات مبهم حوزوی + فیلم و عکس
  • محمد الحاج حسن، شخصی که با لباس روحانیت در میتینگ تبلیغاتی دونالد ترامپ شرکت کرده است سابقه سه سال زندان را در کارنامه خود دارد و سابقه مبهمی در تحصیلات حوزوی از خود به جای گذاشته است.

    حضور یک شخص با لباس روحانیت شیعه در میتینگ تبلیغاتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه آمریکا برای همه این سوال را مطرح کرد که این روحانی شیعه کیست؟ دونالد ترامپی که سخنان زیادی را علیه مسلمانان مطرح کرده، چرا و با چه هدفی این شخص به اصطلاح روحانی را در بک گراند خود قرار داده است؟ از همه مهم‌تر این شخص حامل چه اندیشه و دیدگاه‌هایی است؟
    نام این روحانی محمد الحاج حسن، هماهنگ کننده جریان آزاد شیعیان لبنان است، جریانی که از سال ۲۰۰۶ در این کشور اعلام موجودیت کرد و خود را جریانی جدید در فضای سیاسی لبنان معرفی کرد. جریان آزاد شیعیان لبنان پس از اعلام موجودیت با انتقاد شدید از حزب الله لبنان و جنبش امل خود را جریان سومی در بیت شیعی این کشور معرفی کرد.
    این جریان با محوریت محمد الحاج حسن، همچنین تلاش داشت تا با تکیه بر مولفه های مانند عروبیت و اعتدال شیعی خود را به عربستان سعودی و جریان متبوع این رژیم در لبنان یعنی ۱۴ مارس نزدیک کند. به این معنا که جریان آزاد شیعیان برخلاف سایر جریان‌های شیعه که از احزاب مهم ۸ مارس به حساب می‌آیند، به جریان المستقبل به ریاست سعد حریری و حزب سمیر جعجع نزدیک است. شخصی که در گذشته رییس حزب فالانژ بود. همان حزبی که نیروهای آن احمد متوسلیان و همراهان او را بازداشت و تحویل اسرائیل دادند.

    از تحصیلات مبهم حوزوی تا سابقه سه سال زندان در لبنان
    محمد الحاج حسن از اهالی بعلبک لبنان و متولد سال ۱۹۷۶ میلادی است، از تحصیلات دینی او اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما بنا بر اطلاعاتی که در فضای مجازی وجود دارد او از ۱۷ سالگی به حوزه علمیه عین بورضای بعلبک پیوسته است. گفته می‌شود که مدتی نیز در یکی از حوزه‌های علمیه وابسته به حضرت آیت الله سیستانی در سوریه به تحصیل پرداخته اما خیلی زود از آن جدا شده و به لبنان بازگشته است. روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی نوشته بود که پدر او به اتهام همکاری با یک شبکه جاسوسی صهیونیست بازداشت شده و از خود محمد الحاج حسن هم تحقیقاتی به عمل آمده است.
    اما جالب اینکه او سابقه سه سال زندان را در کارنامه خود دارد، الحاج حسن به جرم خرید و فروش تلفن همراه با اسامی تقلبی و فروش آن در سال ۱۹۹۸ به سه سال زندان محکوم شد. اما اصرار داشت که با لباس روحانیت در دادگاه حضور یابد و پس از آن بود که در زندان هم لباس روحانیت را به تن کرد. مسئله ای که موجب شد حزب الله به ماجرا ورود کند و برای حفظ شأن روحانیت با پرداخت ۱۳ هزار دلار به شاکیان، او را آزاد کند. البته به این شرط که دیگر لباس روحانیت را به تن نکند.
    محمد الحاج حسن چند سال از دیده ها پنهان شد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ بار دیگر با لباس روحانیت ظاهر شد و جریان آزاد شیعیان لبنان را تاسیس کرد. اما محمد الحاج حسن به صورت مشخص در سال‌های اخیر و به ویژه پس از بحران سوریه و حضور حزب‌الله در این کشور برای جنگ با تکفیری‌ها برجسته شد. او مانند شخصیت‌های شیعه لبنانی دیگر از قبیل سید محمدعلی الحسینی و صبحی الطفیلی از معدود شخصیت‌های شیعه لبنان هستند که علیه حزب‌الله موضع‌گیری می‌کنند و با استقبال زیادی از سوی شبکه‌های عربی از قبیل الجزیره، العربیه، اسکای نیوز عربی مواجه می‌شوند.

    محمد الحاج حسن: سید حسن نصرالله بن لادن شیعه است!
    در اینجا برای آشنایی بیشتر با اندیشه محمد الحاج حسن به برخی از گفت‌وگوها و اظهارنظرهای او مراجعه می‌کنیم؛ او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه با تاکید براینکه “به نظر من اتحادیه اروپا هم همه شاخه‌های حزب الله را تروریستی اعلام می‌کند” گفت: « اگر حزب به پیاده کردن سیاست‌های ایران در سوریه و لبنان ادامه بدهد این سرنوشت انتظارش را می‌کشد.» او همچنین مدعی شد: « ما در صورتی از حزب الله در مقابل تصمیم اخیر اتحادیه اروپا (تروریستی دانستن شاخه نظامی حزب الله لبنان) حمایت می‌کنیم که این حزب نیروهای خود را از سوریه بیرون بکشد.» این سخنان محمد الحاج حسن درحالی مطرح میشود که پس از گذشت چند سال از حضور حزب الله در سوریه حتی مسیحیان لبنان نیز به این باور رسیده اند که در صورت عدم مقابله حزب الله با تکفیری‌ها در قلمون و القصیر امروز لبنانی‌ها در بیروت باید به جنگ النصره و داعش می‌رفتند.

    محمد الحاج حسن در گفت‌وگوی دیگری که در سایت شخصی خود منتشر شده است، “مفهوم ولایت فقیه را یک مفهوم وارداتی” می‌خواند و مدعی می‌شود: « این اندیشه (ولایت فقیه) نشات گرفته از ناتوانی جامعه ایرانی در عبور از مدرنیته است.» او همچنین “سیدحسن نصرالله را بن لادن شیعه” توصیف می‌کند و مدعی می‌شود:« نظام ایران با تلاش برای صدور انقلاب مشکلاتی را برای همه شیعیان به بار آورد.»

    درخواست کمک مالی از عربستان سعودی در برنامه زنده
    شبکه الجدید لبنان سال گذشته مناظره جالبی را بین محمد الحاج حسن و شیخ صهیب حبلی روی آنتن برد که در آن دو طرف به تبیین اندیشه‌های خود می‌پردازند. در این مناظره او با کنایه به حزب الله لبنان در سخنانی که برای هر شیعه جای تعجب دارد، گفت: «باید این غده چرکین را از جسم تشیع جدا کرد. چرا که این گروه جز حرج و مرج و سخنان بیهوده هیچ چیزی را از لحاظ سیاسی و معنوی برای تشیع به همراه نداشته است.»
    او که معلوم نیست خودش چه دستاوردی برای تشیع انجام داشته است در ادامه سخنانش به صراحت می‌گوید: « من از همین تریبون استفاده می‌کنم و از عربستان و خانواده حریری درخواست کمک مالی می‌کنم.»

    شیخ صهیب حبلی: حتی خاندان محمد الحاج حسن هم از او تبری جسته‌اند

    در همین راستا با شیخ صهیب حبلی، عضو اتحادیه جهانی علمای حامی مقاومت گفت‌وگو کردیم. او در پاسخ به سوال خبرگزاری رسا درباره شیخ محمد الحاج حسن گفت: «من اولین بار که با او گفت‌وگو کردم او را نمی‌شناختم ولی کاملا از سخنان او متعجب شدم، به این معنا که تا کنون ندیده بودم یک شیخ شیعی اینگونه علیه شیعیان صحبت کند. یعنی فردی با لباس روحانیت شیعه که با لحن و ادبیات سمیر جعجع صحبت کند، این واقعا از عجایب دنیاست.»
    او همچنین افزود: «جریان ۱۴ مارس به افرادی مانند او نیاز دارد؛ شیعیانی که علیه محور مقاومت بنویسند و اظهار نظر کنند. شخص دیگری به نام رفعت انعام هم هست که یک خبرنگار شیعه است که برای روزنامه المستقبل وابسته به جریان سعد الحریری می‌نویسد و به شدت علیه مقاومت اسلامی لبنان اظهار نظر می‌کند.»
    صهیب حبلی تصریح کرد: «اینگونه شخصیت‌ها هیچ طرفداری هم بین شیعیان لبنان ندارند. من به بعلبک رفتم و با بزرگان روستای شمسطار که محمد الحاج حسن در آن به دنیا آمده است دیدار کردم. تصور کنید من که برای یک ختم به آنجا رفته بودم به عنوان یک شیخ سنی با استقبال شدید مواجه شدم اما از او به شدت بیزار بودند و تبری میجستند.»
    این عالم اهل سنت لبنان گفت: «من بعد از آن گفت‌وگو درباره او تحقیق کردم و متوجه شدم که در زندان بوده و حزب الله او را آزاد کرده و مسائل زیادی درباره زندگی او وجود دارد.»

    حضور در شبکه‌های ماهواره ای وهابیت به عنوان نماینده عقاید امامیه!
    اقدام دیگر محمد الحاج حسن شرکت در مناظره‌های شبکه وهابی وصال به عنوان نماینده شیعه برای دفاع از اندیشه‌ها و عقاید این مذهب است. او درحالی اقدام به این امر می‌کند که شبکه وهابی ـ سعودی صفا هیچ ابایی از تکفیر شیعیان ندارد و در طول سال‌های اخیر انواع فتواها علیه شیعیان از این شبکه پخش شده است.
    علاوه بر این هر عالم شیعه می‌داند که شرکت کردن در شبکه‌های وهابی صرفا پر کردن پازل دشمنان است و هیچ فایده ای را برای تشیع ندارد بلکه تنها به این شبکه‌ها مشروعیت می‌بخشد. نظر به اینکه جایگاه علمی الحاج حسن به هیچ وجه مورد تایید شبکه وصال با سوء استفاده از او تشیع را به باد انتقاد می‌گیرد و او به هیچ وجه نمی‌تواند به دفاع از مذهب بپردازد.

    تناقض دونالد؛‌ انتقاد از عربستان و بها دادن به شیعه طرفدار سعودی
    در مجموع با توجه به آنچه از شخصیت و دیدگاه‌های الحاج حسن مشخص است جای هیچ شکی وجود ندارد که حضور این به اصطلاح روحانی شیعه در کنار دونالد ترامپ برای هر دو نوعی حرکت تبلیغاتی است؛ الحاج حسن به دنبال معروفیت بیشتر و معرفی خود به عنوان یک جریان جدید در میان تشیع است. دونالد ترامپ هم تلاش دارد لهجه شدید خود علیه مسلمانان را تلطیف بخشد و با استفاده از روحانیان شیعه و سنی بگوید که من با اسلام معتدل ارتباط دارم.
    البته در این میان نباید فراموش کرد که محمد الحاج حسن به وضوح از عربستان طرفداری می‌کند و هیچ ابایی از این مساله ندارد؛ درحالی که ترامپ این روزها خود را منتقد درجه یک سلفی گری سعودی جلوه می‌دهد مشخص نیست که چگونه حاضر شده به این شخص شیعه نزدیک به سعودی‌ها بها دهد؛ تناقضی که فقط ترامپ می‌تواند به آن پاسخ دهد.
    درپایان باید توجه داشت محمد الحاج حسن اولین کسی نیست که با سوء استفاده از لباس روحانیت تلاش دارد خود را به نان و نوایی برساند یا جایگاهی را کسب کند اما تاریخ نشان داده است که افرادی از این دست به هیچ وجه نمی‌توانند در میان شیعیان جایگاهی را به خود اختصاص دهند و همواره از سوی توده مردم مطرود هستند. بدون شک توده شیعیان برای علمایی احترام قائلند که حاضر هستند برای دفاع از امنیت و عقایدشان هر هزینه ای را بپردازد و از دشنام و ناسزای مخالفان اسلام ناب محمدی هراسی نداشته باشند.

    حسین سعدی-رسانیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.