[ad_1] مقدمه: اخیرا طرحی از سوی کمیسیون فرهنگی به مجلس ارائه شد که برای تعیین نحوه بررسی این در صحن علنی مجلس با ۱۲۱ رای موافق به تصویب رسید، به این ترتیب با رأی موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون مشترک و ویژه‌ای که در مجلس […]

[ad_1]

مقدمه: اخیرا طرحی از سوی کمیسیون فرهنگی به مجلس ارائه شد که برای تعیین نحوه بررسی این در صحن علنی مجلس با ۱۲۱ رای موافق به تصویب رسید، به این ترتیب با رأی موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون مشترک و ویژه‌ای که در مجلس تشکیل خواهد شد، ارسال شود.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه در گفت و گو با نمایندۀ مجلس حجت الاسلام سید محمود نبویان به تبیین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پرداخت.

شهرکریمه- آیا فضای مجازی اولویت مردم است؟

در حال حاضر هیچ مسأله ای به اندازۀ فضای مجازی در ذهن مردم درگیری ایجاد نکرده است، مخصوصا به خاطر کرونا که دروس مجازی شده و فرزندان وارد فضای مجازی شده اند، فضای مجازی شامل عموم مردم می شود به طوری که یک سبک زندگی جدید شده است.

شهرکریمه- آیا این امر مهم باید قانونمند باشد؟

همۀ کشور های جهان برای مسئلۀ فضای مجازی قانون هایی را تدوین کرده اند از جمله آمریکا که حدود دویست ماده قانونی به فضای مجازی اختصاص داده است، و هیچ کسی این را نمی پذیرد که همچین مسئلۀ مهمی بدون قانون باشد، پس حتما باید قانونمند باشد.

شهرکریمه- هدف از این طرح چیست؟

هدف از این طرح دفاع از حقوق مردم ایران و مانع از تحقیر شدن و وابسته بودن به دشمن می باشد تا به خاطر اینکه وقتی از محبوب ترین شخص ایران یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی عکسی را در اینستاگرام منتشر می کنند پیج آن ها بسته نشود و مسئولین برنامه هایی مثل اینستاگرام باید به ایران تعهد بدهند که اینکار رو علیه ایران هیچ وقت نکنند.

شهرکریمه- آیا برنامه هایی مثل اینستاگرام که مربوط به کسب و کار مردم است فیلترینگ می شود؟

دروغ های سنگینی که در فضای مجازی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام و بقیۀ اپلیکیشن ها پخش شده هیچکدام صحت ندارد بلکه طبق این طرح تا وقتی که برنامه ای با همان کیفیت برنامه های خارجی به عنوان جایگزین نداریم هیچ کسی حق بستن برنامه های خارجی رو ندارد

شهرکریمه- آیا می توانیم برنامه ای با کیفیت بالا ایجاد کنیم تا رقیب برنامه های خارجی شود؟

سوابق شاهد بر این است که جوانان ما می توانند برنامه هایی درست کنندکه رقیب اپلیکیشن های خارجی شود البته که هرچیزی در ابتدا نقص هایی دارد ولی تدریجا درست می شود مثل برنامه های نشان و بلد که جایگزین برنامۀ ویز شدند.

شهرکریمه- طرح صیانت چه ضرورتی دارد؟

یکی از مشکلات امروزه فضای مجازی تبعیض است، چرا یک مغازه دار ساده باید مالیات بدهد ولی یک فردی که در فضای مجازی دنبال کنند های زیادی دارد و از همین راه درآمد بسیار زیادی دارد نباید مالیات بدهد؟ در این طرح آن مغازه دار و آن فرد مشهور فضای مجازی برابر اند و هر دو باید مالیات بدهند.

شهرکریمه- آیا طرح در مجلس به تصویب رسیده است؟

جای تعجب دارد که چنین دروغی که این طرح در مجلس به تصویب رسیده در فضای مجازی پخش شده، ولی حقیقت این است که هیچ طرحی در مجلس تصویب نشده بلکه این طرح توسط کمیسیون فرهنگی معرفی شده ولی چون ابعاد زیادی مثل اقتصادی، صنعتی، امنیتی، فرهنگی و … داشته رای دادیم به کمیسیون مشترک برود تا کارشناسی های عمیقی توسط کارشنان و متخصصان داخل و خارج مجلس صورت بگیرد و ضعف هایی که دارد مشخص شود، اگر این طرح در مجلس به تصویب می رسید تبدیل به قانون می شد که حداقل ده سال این قانون اجرا می شد ولی به دو دلیل به اصل هشتاد و پنج فرستاده شد، اولا به خاطر اینکه توسط متخصصین داخل و خارج مجلس استفاده کارشناسی شود و دوما  بعد از اینکه به مدت دو سال کارشناسی و سپس مصوب شود به صورت ۵ سال آزمایشی اجرا شود زیرا ممکن است نقض داشته باشد و منافع ایران تامین نشود.

شهرکریمه- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید.

[ad_2]