رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت:‌ در استان قم سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه به مردم داده می‌شود. به گزارش شهرکریمه سید حسن رضوی ظهر امروز در جلسه شورای اسلامی استان قم با اشاره به اجرای طرح سرشماری اظهار کرد:‌ در بحث آمار هشتمین سرشماری را در سطح استان و کشور […]

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت:‌ در استان قم سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه به مردم داده می‌شود.

به گزارش شهرکریمه سید حسن رضوی ظهر امروز در جلسه شورای اسلامی استان قم با اشاره به اجرای طرح سرشماری اظهار کرد:‌ در بحث آمار هشتمین سرشماری را در سطح استان و کشور پیش رو داریم،‌ هفت سرشماری قبلی به صورت سنتی صورت گرفت. از سال ۸۵ هر پنج سال یک بار، سرشماری در سطح کشور صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم ادامه داد:‌ ما به دنبال این هستیم که به سمت اطلاعات آنلاین برویم و دیگر سرشماری به صورت فعلی صورت نگیرد،‌ کشورهای جهان هم از اطلاعات ثبتی خود استفاده می‌کنند و دیگر سرشماری در این کشورها انجام نمی‌شود،‌ براساس سیاست‌های دولتمردان از این به بعد به صورت تلفیقی صورت می‌گیرد و از سال ۱۴۱۵ دیگر سرشماری در کشور نخواهیم داشت.

وی افزود:‌ ما باید به نحوی عمل کنیم که آمارهای ثبتی دستگاه‌های مختلف به یکدیگر مرتبط باشند تا دولت الکترونیک محقق شود. در سرشماری سال ۹۵ سؤالات نصف شده است،‌ چون دولت یک سری اطلاعات را به صورت ثبت شده دارد.

رضوی با اشاره به نحوه اجرای طرح سرشماری اظهار کرد:‌ امسال برای نخستین بار تصمیم گرفته شد تا مردم از طریق اینترنت در طرح سرشماری شرکت کنند و از این طریق روند سرشماری صورت بگیرد،‌ اما پیش بینی‌های ما در خصوص شرکت گسترده مردم در طرح سرشماری از طریق اینترنت محقق نشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم ادامه داد:‌ تنها ۶ درصد از مردم کل کشور از طریق اینترنت در طرح سرشماری شرکت کردند،‌ این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد مردم همکاری بیشتری را در این خصوص داشته باشند،‌ هم اکنون استان‌های بوشهر و سمنان صدرنشین شرکت مردم در طرح سرشماری اینترنتی هشتند و استان قم در میانه جدول شرکت مردم در این طرح قرار دارد.

وی افزود:‌ سرشماری الکترونیکی صحت و دقت بیشتری دارد،‌ سرشماری ارتباطی با بحث مالی مردم ندارد و از اطلاعات این سرشماری برای برنامه ریزی و آمایش محلی استفاده خواهد شد،‌ سکونت‌گاه ۹۶ درصد مردم استان قم در شهر قم قرار دارد و  باید آمار در این خصوص دقت داشته باشد.

رضوی با اشاره به بودجه سال ۹۵ کشور اظهار کرد:‌ بودجه امسال با مبلغی حدود ۲۳۶ هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب و قیمت هر بشکه نفت در این بودجه حدود ۴۰ دلار پیش بینی شد. قیمت پیش بینی شده نفت در بودجه یک قیمت منطقی بود و صادرات نفت اکنون دو برابر سال گذشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم ادامه داد:‌ با وجودی که پیش بینی می‌شد اعتبارات ورودی نسبت به سال گذشته بیشتر باشد،‌ اما دولت به دلیل سنگین بودن هزینه مجبور به استقراض از بانک‌ها و انتشار اوراق مشارکت شده است،‌ دولت بدون اوراق مشارکت پولی برای بودجه عمرانی ندارد.

وی افزود:‌ طی سال‌های گذشته به صورت میانگین بودجه عمرانی ۱۰ درصد بودجه کشور بوده که البته این رقم در استان قم به صورت متوسط ۲۰ درصد بود،‌ استان قم به دلیل تک شهرستان بودن هزینه‌های جاری کمتری دارد.

رضوی با اشاره به جزئیات بودجه عمرانی دولت اظهار کرد:‌ دولت طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش منابع مالی برای ادامه طرح‌های عمرانی به نسیه کاری روی آورد،‌ به عنوان مثال پیمانکار میدان ۷۲ تن این طرح را در سال ۹۰ تحویل داد،‌ اما هنوز یک سوم دستمزد پیمانکار برای انجام این طرح به او پرداخت نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم ادامه داد:‌ پیش بینی می‌شود که با وجود تحقق بیش از ۸۰ درصدی درآمد مالیاتی در نهایت،‌ دولت امسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که ۴۸ هزار میلیارد تومان آن را به پرداخت یارانه‌ها اختصاص بدهد،. در استان قم هم سالیانه ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان پول یارانه به مردم داده می‌شود که پرداخت یارانه‌ها به ضرر بودجه عمرانی است.

منبع: فارس