×
×

اقامت در ایران برای بیگانه ها «مفت» گردید

  • کد نوشته: 12399
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از پایگاه ۵۹۸ به نقل از ایسنا، تابستان ۹۷ درست در روزهایی که نرخ ارز لحظه ای تغییر می کرد، جمعی از هتلداران در ملاقاتی با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری درخواست نمودند نرخ خدمات در این اقامتگاه ها دو نرخی گردد، یعنی با مسافر […]

  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از پایگاه ۵۹۸ به نقل از ایسنا، تابستان ۹۷ درست در روزهایی که نرخ ارز لحظه ای تغییر می کرد، جمعی از هتلداران در ملاقاتی با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری درخواست نمودند نرخ خدمات در این اقامتگاه ها دو نرخی گردد، یعنی با مسافر ایرانی به ریال و با یک نرخ حساب گردد و از مهمان بیگانه به نرخ دیگر،   ارز گرفته گردد.

    کامیار اسکندریون ـ رییس جامعه هتلداران استان زنجان ـ  در همان جلسه معترض شده بود که  «نرخ اقامت در هتل های سه ستاره به اندازه نرخ یک همبرگر در اروپا بوده و این وضع خیلی تاسفبار است و دو نرخی شدن توان دارد راه حل باشد. »

    علی اصغر امیری ـ عضو جامعه هتلداران ایران و سرمایه گذار زنجیره ای از هتل های ۵ ستاره در ایران  » هم بیان کرد که «بنده شخصا حاضر هستم نرخ هتل ۵ ستاره اسپیناس را مثل هتل ۴ ستاره کابل حساب کنم، چون به نرخ خوب تر و نرمال محاسبه می گردد. ما اجازه می دهیم بیگانه ها مراجع کشورمان را ببرند. اگر هتل ها دو نرخی گردند و خدمات نرمال به مشتریان ارائه گردد، مقدار زیادی از مشکلات ما (هتل ها) حل می گردد. »

    جمشید حمزه زاده ـ رییس جامعه هتل داران ایران ـ  »هم مصداقی آورده از اقدامات همانند سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری  آورده و بیان کرد: «ما سوبسید زیادی به بیگانه ها می دهیم. هتل ها هم باید مثل کاخ ها، موزه، خدمات میراث فرهنگی دو نرخی گردد. »

    علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری ـ  »در آن جلسه با بیان این جمله که «ما با این مبحث هیچ مشکلی نداریم و در انتظار نشستی هستیم که با حضور آژانس ها و هتل ها صورت پذیرد و هر تصمیمی که شما با هم بگیرید، ما آن را اجرا خواهیم کرد» تلویحی با دو نرخی شدن هتل ها موافقت کرده، اما در عین حال بیان کرد: «دولت از درآمد زیادتر هتل ها خرسند می گردد و وظیفه ما به عنوان نماینده دولت پشتیبانی بوده و است، ولی اول باید نگاه کنیم که شما می خواهید با چه ریالی نرخ را مبدل کنید و برای آن چه رِنجی را در نظر بگیرید. بعلاوه سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری باید توامان از آژانس های مسافرتی و هتل ها پشتیبانی نماید. ما توان نداریم کاری کنیم که ناخشنودی آژانس ها را بهمراه داشته باشد. »

    »او بیان کرد: «خیلی کوشش شده که ارز مسافر بیگانه با نرخ ۴۲۰۰ تومان مبدل نشود، چون در این شرایط مسافران بیگانه به راختی توان دارند پول خود را توسط شما (هتل ها) به پول ایران مبدل کنند، اما اینکه شما از این مبحث اطلاع ندارید بنده در جریان نیستم. اما در بسته جدید ارزی این حدس شده است که طبق نرخ روز بازار که بانک مرکزی اعلام می نماید بتوانیم پول مسافران را به ریال مبدل کنیم. البته طبق بسته قانونگذار این مجوز فعلا به بانک ها و صرافی ها داده شده ولی ما در حال پیگیری هستیم تا کاری کنیم که مجوز این کار نیز به هتل ها داده گردد. »

    محمد محب خدایی ـ معاون وقت گردشگری کشور ـ  » هم ادامه داد بود: «پیشنهاد ما این است که تابلوی ارزی در هتل ها انتصاب گردد تا مسافران طبق نرخ روز بازار، ارز خود را مبدل کنند. »

    »سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری هنوز برای اجرای این تصمیم به نتیجه نرسیده اما تابلوی ارزی در بعضی هتل ها انتصاب شده است. ارزیابی های خبرنگار ایسنا از اختلاف نرخ ارزی و ریالی در این هتل ها حکایت دارد. روی تابلوی یک هتل ۴ ستاره در شهر تهران نرخ یک شب اقامت برای مسافر بیگانه ۱۱۲ یورو اعلام گردیده که محاسبه آن به ریال با ارز آزاد یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و با ارز نیما حدود یک میلیون تومان می گردد، درحالی که نرخ آن به پول ملی حدودا ۷۵۰ هزار تومان است.

    به استناد قوانین این سازمان که به هتل ها اجازه می دهد نرخ اتاق را از ریال به ارز مبدل کنند، نرخ اجاره یک شب اقامت در این هتل باید حدود ۴۵ یورو گردد.

    جامعه هتلداران ایران شاکی است که قوانین دولت به آنان اجازه نخواهد داد نرخ اجاره ها را به ارز آزاد محاسبه کنند و بازار ثانویه یا نیما باید مرجع معاملات آنان باشد. این درحالی است که ارتباط های ایسنا با بعضی هتل ها در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز خلاف این حقیقت را نشان می دهد. این هتل ها به محض اطلاع از این که مسافرشان بیگانه است اجاره اتاق را ارزی و به نرخ روز بازار آزاد حساب می کنند که اختلاف آن با نرخ ریالی گاه زیادتر از سه برابر می گردد. نرخ یک اتاق دو نفره در در یکی از هتل های یک ستاره شهر شیراز برای مسافر بیگانه به پول ملی حدود ۶۶۰ هزار تومان می گردد درحالی که همین اتاق برای مسافر ایرانی ۱۳۵ هزار تومان است.

    از طرف دیگر هتلدارها اعتقاد دارند مبدل نرخ ریال به ارز، اقامتگاه های آنان را با این ظرفیت سرمایه گذاری در نظر بیگانه ها از سکه می اندازد و این سوال را برای آنان بوجود می آورد که این هتل ها چه ایرادی دارند که ارزان اجاره داده می گردند؟

    علی رحیم پور، عضو هیات مدیره انجمن گردشگری و از مدیران اسبق گردشگری در یادداشتی در مورد این مطالبه هتلداران ایران که همزمان با تشدید نوسانات ارزی مطرح شده، این عمل را «غیرمتعارف» شرح کرده و به تجربه قبلی ایران در این زمینه که حدود یک دهه پیش با شسکت رو به رو شده، اشاره کرده و نوشته است: «این عملی غیر متعارف است که از گردشگر بیگانه به عنوان مثال برای یک شب اقامت در هتل ۵ ستاره ۲۰۰ دلار معادل ۳ میلیون و تومان بگیریم و از شهروند ایرانی در همان شرایط همانند، ۷۰۰ هزار تومان! این تفاوت فاحش را چه طور توان داریم به گردشگران بیگانه تفهیم و تصریح کنیم؟

    طرف اقامت کننده بیگانه است یا ایرانی و یا بیگانه مقیم ایران است، ایرانی مقیم خارج است، همسرش بیگانه است و خودش ایرانی. نحوه جابه جایی پول به کشور و پرداخت به هتل چه طور است و الی از این دست مسائل…

    بنده در وقتی که مدیرکل این حوزه در سازمان گردشگری بودم آنقدر مشکلات و شایت ها از مبحث دو نرخی افزایش پیدا نمود که دیگر توان رسیدگی نداشتیم و در نهایت وادار گردیدیم دریافت وجه به پول به دلار از اتباع بیگانه را کلا حذف کنیم. »

    »این کارشناس گردشگری، پیگیری آزادسازی نرخ در هتل ها را به جای دو نرخی شدن، پیشنهاد نموده است.

      با این وصف اما هتلداران مصرند این مطالبه را به نتیجه برسانند. عباس بیدگلی ـ مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران و معاون بهره برداری و خدمات شرکت توسعه گردشگری ـ   ـ که شماری از هتل های ۴ تا ۵ ستاره را تحت کنترل این مجموعه دارد، در مورد مقاومت و ادله هتلداران برای به نتیجه رساندن این خواسته که مخالفان سرسختی حتی در سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری دارد، به ایسنا اظهار کرد: مدیریت هتل در ایران سخت شده است. هزینه هتلداری بشدت بالا رفته و از حالت عادی خارج شده است. متاسفانه نرخگذاری هتل در ایران آزاد نیست و اختیار آن با سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری است.

    او پس از آن به دستورالعمل این سازمان که به هتل ها اجازه می دهد معادل ارزی اجاره اتاق را از مهمان بیگانه بگیرند، اشاره نمود و اضافه کرد: همین الان هتلی که ۱۰۰ هزار تومان نرخ دارد برای دریافت این معادل ارزی باید به نرخ سیستم نیما توجه نماید که اختلاف قابل ملاحظه ای با بازار آزاد دارد. این در شرایطی است که وقتی یک مهمان بیگانه به هتل مراجعه می کنند از پرسنل آن گرفته تا راننده تاکسی به وی وعده می دهند اگر پول خود را به آنان بفروشد، از هتل تخفیف بگیرند. مسافر هم توان دارد به پول ملی ما آن اتاق ۱۰۰ هزار تومانی را به طور مثال ۷۰ هزار تومان اجاره کند.

    وی اظهار کرد: علی رغم چنین مسائلی تنها پیشنهاد جامعه هتلداران ایران به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این بود؛ برای اتباع بیگانه که بدون تور و اصولا بیزنسی و شخصی به ایران عزیمت می کنند پرداخت اجاره اتاق به طور ارزی و با نرخ مشخص باشد. اگر قرار نیست این الزام ایجاد گردد حداقل به هتل ها اجازه رسمی دهند پایه مبدل ارز را از نرخ محاسبه های نیما، خارج و آزاد کنند.

    بیدگلی اعتقاد دارد: با دو نرخی شدن هتل ها به آژانس ها کمک می گردد، چون این طرح منحصرا مسافران شخصی را که خارج از آژانس و تور به ایران عزیمت می کنند، بیننده قرار داده است و آژانس ها همانند گذشته توان دارد خدمات هتلی را به پول ملی بگیرند. از طرف دیگر وقتی نرخ رزرو هتل های ایران در آژانس ارزان گردد، مسافر بیگانه به این نتیجه می رسد که از طریق آژانس ایرانی رزرو خود را انجام دهد تا هزینه ی سفرش ارزان تر گردد.

    او با تاکید بر این که هتل ها قصد ندارند افزایش هزینه هایشان را با افزایش نرخ و از طرق مردم جبران کنند، اظهار کرد: مسئله هتلدارها این است به چه سبب باید به بیگانه هایی که به داعیه تجارت به ایران عزیمت می کنند، سوبسید (یارانه) بدهند.

    این کارشناس هتل با اشاره به مخالفت هایی که با پیشنهاد دو نرخی شدن هتل ها شده است، اظهار کرد: وقتی این امکان درآمدزایی برای قسمتی از صنعت گردشگری وجود دارد به چه سبب باید با آن مبارزه کرد.

    وی بیان کرد: نگرانی های آژانس ها را فهم می کنیم، به هر حال آنان قصد ندارند تناقضی در نرخ هایی که به آژانس های همکار بیگانه خود داده اند ایجاد گردد. به هر حال وقتی ما نرخ های ارزی را روی بُرد اعلام کنیم و مسافران و آژانس های بیگانه ملاحظه کنند متوجه نرخ های حقیقی در ایران خواهند گردید.

    مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران دنبال کرد: نگرانی دیگر آژانس ها این است که وقتی هتل ها نرخ ارزی تعیین کنند، سایر بخش های مربوط با گردشگری مثل راهنماها، راننده ها و رستوران ها هم دستمزد و حقوق خود را ارزی طلب کنند که اتفاقا در طرح ایده ای ما اینچنین نیست و قرار بر این بوده که هزینه گردشگرانی که از طریق آژانس ها و با تور به ایران عزیمت می کنند به واحد پول ملی کشور دریافت گردد نه ارز.

    وی اضافه کرد: آژانس ها اعتراض کرده اند دو نرخی شدن هتل ها به کم اعتبار تر کردن پول ملی کشور منتج می گردد. هتلدارها هم اعتقاد دارند اعتبار پول ملی باید محافظت گردد، برای همین اولین مطالبه و تاکید آنان بر آزادسازی نرخ بوده است، اما سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری آن را قبول نمی کند. همه تلاش های ما منحصرا به این دلیل است که هتلدار از مابه التفاوت ارز نیما و آزاد منتفع گردد.

    بیدگلی در جواب به این نکته که علی رغم تلاش های جامعه هتلداران برای حقیقی شدن نرخ هتل های ایران که به زعمشان بر مبنای نرخ ارز نیما محاسبه می گردد، اما ارزیابی ها و مشاهدات میدانی نشان می دهد هتل هایی که از مهمان بیگانه ارز دریافت می کنند، نرخ محاسباتشان به روز و بر مبنای بازار آزاد است، اظهار کرد: اتفاقا رسمی شدن این مطالبه به سامان دهی شرایط منتج خواهد گردید. درحال حاضر تکلیف هتل ها مشخص نیست. در چند ماه پیش هتل ها به علت این مابه التفاوت و افزایش هزینه ها بسیار اذیت گردیدند. برای همین بعضی از آنان مشی غیررسمی دارند، اما اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستورالعملی را صادر کند که منفعت های هتل ها به عنوان سرمایه گذاران این کشور محافظت گردد، آن هتل ها هم مجبورند پایبند باشند.

    او به این سوال که نظارت حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توان ندارد مانع زیادی از تخلف های کنونی هتل ها گردد، در صورت تصویب دستورالعمل مورد مطالبه شما چه تضمینی وجود دارد که هتل های متخلف متعهدانه مشی کنند؟ جواب داد: درحال حاضر نظارت دقیقی که وجود ندارد، برای همین جامعه هتلداران ایران از این سازمان خواسته است نرخگذاری را آزاد کند.

    وی اضافه کرد: تصمیم در مورد نرخ گذاری هتل ها با نظر و تایید سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری در روزگاری گرفته گردید که تعداد واحدهای اقامتی در کل کشور کم بود و آن زمان عملی پذیرفته گردیده بود، اما اکنون که تنوع و تعداد جایگاه ها اقامتی زیادتر شده است، استمرار آن شیوه خیلی پاسخگو نیست. ما از سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری مکررا درخواست کردیم از این فضا خارج گردد، ولی همچنان اصرار و تاکید بر اجرای شیوه قدیمی در تعیین نرخ هتل ها دارد.

    این عضو جامعه هتلداران ایران دنبال کرد: ما از سازمان درخواست کردیم حداقل نرخ گذاری را به جامعه هتلداران تنفیذ کند که این درخواست عملی نشد. اکنون با چه وضعیتی مواجه هستیم؛ سازمان میراث فرهنگی نه وسیله نظارتی دارد و نه پاسخگوی مشکلات هتلداری و افزایش نرخ ها است.

    بیدگلی پس از آن اظهار کرد: گروهی که به دو نرخی شدن هتل ها اعتراض دارد مگر در جذب چند درصد از جمعیت گردشگران بیگانه دخیل است.

    هرچند نوسانات ارزی در داخل کشور هتل را برای اتباع بیگانه به کالایی ارزان مبدل کرده و بعضی هتلداران فارغ از قیاس نرمال و کیفیت خدمات و بدون توجه به نظر بیگانه ها در این باره، تنها به قیاس نرخ هتل های ایران با دیگر کشورها می پردازند، اما آنچه طرح دو نرخی شدن هتل ها را به چالش مبدل خواهد کرد، وضع اقتصاد شهروند ایرانی است که گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند با ادامه این روند، در آینده ای نه چندان دور هتل را تماما از سبد خانوار خارج خواهد کرد.

    هتل همچنان به عقیده زیادی از سرمایه گذاران این بخش کالایی اشرافی قلمداد می گردد. گزارش بانک مرکزی که به نسبت هزینه هتل و رستوران میان طبقه ثروتمند و فقیر کم درآمد جامعه در فاصله سال های ۹۰ تا ۱۳۹۶ می پردازد، موید این قضیه است.

    در سال ۱۳۹۰ هر خانوار دهک دهم (ثروتمندترین) میانگین برای هتل و رستوران یک میلیون و ۴۰۲ هزار تومان و هر خانوار دهک نخست (کم درآمدترین) میانگین ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان هزینه نموده است. این میزان در سال ۹۶ به ترتیب ۳ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان برای دهک دهم و ۶۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان برای دهک نخست بوده است. با این حساب در سال ۹۰ ثروتمندترین خانوار ایرانی ۴۱ برابر و در سال ۹۶ حدود ۵۶ برابر فقیرترین خانوار ایرانی برای هتل و رستوران هزینه نموده است.

    به اعتقاد بیدگلی، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران  نیز کفه ترازوی مهمان های ایرانی در هتل ها به نسبت بیگانه ها سنگین تر است اما جواب آن برای گرانی هایی که به علت نزدیک تر شدن فاصله نرخ ارزی و ریالی در بعضی هتل ها اتفاق افتاده، این است که: وقتی سازمان میراث فرهنگی آزادسازی نرخ را اجرا نمی کند، بنابراین این مردم کشور می باشند که متضرر می گردند.

    او پس از آن در دفاع از کارکرد هتلداران اظهار کرد: ما شهریورماه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد میزان افزایش نرخ یک سال آینده بر طبق فرایند عادی هر سال مذاکره نمودیم که مدیران آن با استناد به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از بانک مرکزی، تورم کشور را حدود ۱۳ درصد اعلام و خواستند که هتل ها نیز متناسب با آن افزایش نرخ را لحاظ کنند. درحالی که منحصرا هزینه لبنیات به کار رفته در یک وعده صبحانه هتل از سال قبل تا سال کنونی چند برابر شده است. هزینه آب یک هتل ۵ ستاره در تهران برای یک دوره یک ماهه از ۴۰ میلیون به ۲۴۰ میلیون تومان فرا رسیده است. جامعه هتلداران هزینه انرژی مصرفی هتل های سراسر کشور را تألیف کرده که مستند به آن نرخ عام انرژی ۵ برابر شده است. در چنین شرایطی هتل چه طور توان دارد منحصرا ۱۳ درصد به نرخ سال قبل خود اضافه کند؟

    در چنین شرایطی هتل چه طور توان دارد منحصرا ۱۳ درصد به نرخ سال قبل خود اضافه کند؟بیدگلی اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید فوری به جریان گرانی و نوسانات ارزی عکس العمل نشان می داد و نرخ هتل ها را تغییر می داد، هرچند که هتلداران وقتی هم با سازمان میراث فرهنگی در مورد یک عدد به توافق می رسند، به علت شرایط اقتصادی مردم ناچارند نرخ ها را تخفیف بدهند که گاه تا ۷۰ درصد هم می رسد.

    این کارشناس هتل در عین حال اظهار کرد: به هر حال باید بین کسانی که عزیمت می روند هم فرقی باشد. کسی که توان ندارد در زمان گرانی و پیک کار هتل ها عزیمت برود توان دارد برنامه خود را به زمان دیگری که هتل ها تخفیف می دهند موکول کند. مسئله ما با سازمان میراث فرهنگی و رسانه ها این است که فکر می کنند همه مردم باید عزیمت بروند و همه هم باید در هتل اقامت دارا باشند و طبق معمول هم وقتی قصد دارند به نرخ هتل ها اعتراض نمایند منحصرا فصل کاری آنان را درنظر می گیرند و تخفیف هایی که روتین در کل سال داده می گردد نمی بینند.

    بیدگلی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی زیادتر از آن که متولی و حمایت کننده تاسیاست گردشگری باشد به طور عام خود را متولی عزیمت برای همه اقشار جامعه می داند، درحالی که اگر تاسیاست گردشگری وجود نداشته باشد مردم هم توان ندارند عزیمت بروند. این سازمان تا کنون چقدر کوشش کرده مشکلات تاسیسات گردشگری را حل کند، به چه سبب همیشه یکطرفه بوده است، به چه سبب همیشه از ما خواسته پاسخگوی مردمی باشیم که مشکلات اقتصادی اجازه نخواهد داد عزیمت بروند و خودش در مقام متولی عزیمت در این کشور برای حل مشکلات ریشه ای وارد عمل نمی توان. ایسنا، تابستان ۹۷ درست در روزهایی که نرخ ارز لحظه ای تغییر می کرد، جمعی از هتلداران در ملاقاتی با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری درخواست نمودند نرخ خدمات در این اقامتگاه ها دو نرخی گردد، یعنی با مسافر ایرانی به ریال و با یک نرخ حساب گردد و از مهمان بیگانه به نرخ دیگر،   ارز گرفته گردد.

    کامیار اسکندریون ـ رییس جامعه هتلداران استان زنجان ـ  »

    علی اصغر امیری ـ عضو جامعه هتلداران ایران و سرمایه گذار زنجیره ای از هتل های ۵ ستاره در ایران  »

    جمشید حمزه زاده ـ رییس جامعه هتل داران ایران ـ  »

    علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری ـ  »

    »

    محمد محب خدایی ـ معاون وقت گردشگری کشور ـ  »

    از طرف دیگر هتلدارها اعتقاد دارند مبدل نرخ ریال به ارز، اقامتگاه های آنان را با این ظرفیت سرمایه گذاری در نظر بیگانه ها از سکه می اندازد و این سوال را برای آنان بوجود می آورد که این هتل ها چه ایرادی دارند که ارزان اجاره داده می گردند؟

    علی رحیم پور، عضو هیات مدیره انجمن گردشگری و از مدیران اسبق گردشگری در یادداشتی در مورد این مطالبه هتلداران ایران که همزمان با تشدید نوسانات ارزی مطرح شده، این عمل را «غیرمتعارف» شرح کرده و به تجربه قبلی ایران در این زمینه که حدود یک دهه پیش با شسکت رو به رو شده، اشاره کرده و نوشته است: «این عملی غیر متعارف است که از گردشگر بیگانه به عنوان مثال برای یک شب اقامت در هتل ۵ ستاره ۲۰۰ دلار معادل ۳ میلیون و تومان بگیریم و از شهروند ایرانی در همان شرایط همانند، ۷۰۰ هزار تومان! این تفاوت فاحش را چه طور توان داریم به گردشگران بیگانه تفهیم و تصریح کنیم؟

    ..

    »

      عباس بیدگلی ـ مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران و معاون بهره برداری و خدمات شرکت توسعه گردشگری ـ

    به اعتقاد بیدگلی، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران 

    در چنین شرایطی هتل چه طور توان دارد منحصرا ۱۳ درصد به نرخ سال قبل خود اضافه کند؟

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.