قم- امام راحل در اولین ساعات شروع همه پرسی جمهوری اسلامی، در ۱۰ فروردین ۱۳۵۸ با حضور در خیابان چهارمردان و مسجد چهارمردان قم که صندوق شماره ۳۰ در آن مستقر بود در این انتخابات شرکت کرد.

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه؛ گروه استان‌ها – مهدی بخشی سورکی: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پس از ورود به میهن در روز تاریخی ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ یک اقامت ۲۸ روزه در تهران داشت و بعد از آن تصمیم گرفت که به قم عزیمت کند و در این شهر مستقر شود.

مردم قم پس از ۵ هزار و ۷۴۴ روز دوری، در روز ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ شاهد حضور مجدد امام خمینی (ره) پس از بازگشت از تبعید ۱۴ ساله ایشان در این شهر بودند و هزار نفر از قمی‌ها به استقبالش آمدند و در روز نخست در مدرسه فیضیه پای سخنان رهبر بزرگ انقلاب نشستند.

امام راحل توجه ویژه ای به شهر مقدس قم و مردم انقلابی این شهر داشت و در زمان ورود به این شهر پس از سال‌ها دوری گفتند «من خوشحالم که بعد از سال‌های طولانی در میان شما رفقا و جوانان هستم. من همیشه در فکر ایران و در فکر وطن خودم، قم بودم و هستم و دعاگویم. شما می‌دانید که قم مرکز تشیع از زمان حضرت صادق (سلام‌اللّه‌علیه) حدود آن زمان، مرکز تشیع بوده است و از قم تشیع به سایر جاها رفته است. علم هم از قم به جاهای دیگر منتشر شده است و بحمد اللَّه شجاعت و زحمت در راه اسلام و فداکاری هم از قم منتشر شد. قم مرکز همه برکات است. خدا شماها قمی‌ها را برای ما حفظ کند.»

بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به مدت ۱۱ ماه در قم حضور داشتند و این مقطع، از مهمترین و سرنوشت سازترین دوران زعامت امام راحل بود، دوره‌ای سرشار از حوادث و وقایع تأثیرگذار، حساس و تاریخ ساز برای انقلاب و مردم ایران.

در دوره ۱۱ ماهه حضور امام در قم سرنوشت و آینده انقلاب اسلامی ترسیم شد

در این دوره ۱۱ ماهه حضور امام راحل در خاستگاه انقلاب، در حقیقت سرنوشت و آینده انقلاب اسلامی ترسیم شد و خطی مشی بزرگترین انقلاب قرن تبیین و رقم خورد و در این مدت دیدارهای بسیار مهم امام راحل با شخصیت‌های داخلی و خارجی، سخنرانی‌ها، پیام‌ها و نامه‌های ایشان مسیر انقلاب نوپای ایران اسلامی را هموار کرد.

اگر باز هم بخواهیم بر اهمیت این دوره ۱۱ ماهه حضور امام در قم تاکید کنیم؛ شنیدن این آمار و مطلب جالب توجه است که بدانیم کل بیانات، پیام‌ها، مصاحبه‌ها، نامه‌ها، احکام، اجازات شرعی و سخنرانی‌های حضرت امام از اول سال ۱۳۱۲ تا رحلت ایشان در خرداد ۱۳۶۸ در ۲۲ جلد تحت عنوان صحیفه امام گردآوری شده که از این ۲۲ جلد؛ حدود ۷ جلد آن اختصاص دارد به مقطع حضور ۱۱ ماهه امام در قم که این نشان از حجم دیدارها و ملاقات امام، سخنرانی و پیام‌های ایشان دارد که قطعاً تصمیم برگزاری رفراندوم در خصوص چگونگی ساختار حکومت از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده ایشان در روزهای اقامت در قم بوده است.

امام خمینی(ره) در مسجد چهارمردان قم به جمهوری اسلامی رأی داد

۱۲ فروردین روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت

«صبح گاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگ‌ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند؛ روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید.» این عبارات شورانگیز، بخشی از پیام امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ به همت و پشتوانه مردم انقلابی و رهبری‌های داعیانه امام راحل به پیروزی نهایی رسید؛ اما این آغاز یک مسیر سخت و دشوار برای اداره کشور بود که در گام نخست امام با تیزبینی و دوراندیشی خود دستور دادند از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب مقدمات برگزاری رفراندوم به منظور مشخص شدن نوع حکومت در ایران برپا شود و این زمان ۴۷ روز بیشتر طول نکشید تا آحاد ملت در پای صندوق‌های رأی نحوه مدیریت و اداره کشور را مشخص کنند.

امام خمینی(ره) در مسجد چهارمردان قم به جمهوری اسلامی رأی داد

رأی بدهید به جمهوری اسلامی، نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر

گر چه در طول دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی شعار معروف «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» از زبان ملت ایران نمی‌افتاد؛ اما این بار می‌بایست در قالب یک همه پرسی که برگزاری آن در طول تاریخ این سرزمین نیز بی سابقه بوده؛ برای ثبت در همیشه تاریخ به این شعار انقلابی، رنگ قانون می‌بخشیدند.

سرانجام ملت بزرگ ایران در سراسر کشور در روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه ۱۳۵۸ با حضور در پای صندوقهای رأی به «جمهوری اسلامی» رأی قاطعی دادند.

گرچه در روزهای قبل از برگزاری رفراندوم برخی گروه‌های سیاسی و مخالف اراده قاطبه مردم، پیشنهادهایی همچون جمهوری دموکراتیک و یا جمهوری بدون قید اسلامی را در بین مردم تبلیغ می‌کردند تا از این طریق حرکت برخاسته از اسلام ناب این ملت را به انحراف بکشانند، اما با تاکید امام راحل مبنی بر اینکه «رأی بدهید به جمهوری اسلامی، نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر» اینگونه شد که ۹۸.۲ درصد مردم به ندای پیشوای خود لبیک گفتند و با آرای خود خط بطلانی بر تمامی نقشه‌های شوم بدخواهان انقلاب و اسلام کشیدند و بدین ترتیب در روز ۱۲ فروردین ماه ساختار سیاسی کشور با اکثریت آرای مردم به نظام جمهوری اسلامی تغییر کرد.

امام خمینی(ره) در مسجد چهارمردان قم به جمهوری اسلامی رأی داد

امام خمینی (ر ه) در خیابان چهارمردان قم به جمهوری اسلامی رأی داد

شاید باشند برخی از مردم کشور و یا حتی اهالی قم که ندانند امام خمینی (ره) اولین رأی خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در قم و شعبه مستقر در خیابان چهارمردان این شهر به صندوق ریخته است.

بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران درست یک ماه پس از آنکه از تهران به قم عزیمت کرده بود در اولین ساعات شروع رأی گیری همه پرسی جمهوری اسلامی؛ در ۱۰ فروردین ۱۳۵۸ با حضور در خیابان چهارمردان و مسجد چهارمردان قم که صندوق شماره ۳۰ در آن مستقر بود در این انتخابات شرکت کرد.

امام راحل انگیزه خود از انتخاب این محل برای شرکت در همه پرسی را اینگونه بیان می‌کند که «امروز رفتم در محلی‏ ‎ که شهدای قم جان خود را برای اسلام و جمهوری اسلام از‏ ‎ ‎ دست دادند. برای اینکه آنها را شاد و ملت اسلام را دلگرم کنم، به جمهوری اسلامی‏ ‎ ‎ ‏رأی دادم.»

امام خمینی(ره) در مسجد چهارمردان قم به جمهوری اسلامی رأی داد

نام بزرگ چهارمردان ‎در‏‎ ‏فداکاری و جان نثاری در تاریخ عالم ثبت شد

وقتی مردم قم فهمیدند که امام خمینی (ره) قرار است در محله چهارمردان قم رأی خود را به صندوق بیندازند؛ عده زیادی از آنان از ساعات ابتدایی رأی گیری در محل حاضر شدند و جمعیت به گونه‌ای به هم فشرده و متراکم بود که به گفته شاهدان عینی این روز، امام نتوانستند از خودروی خود خارج شوند و همانجا پس از انجام مقدمات اخذ رأی توسط مسئولان شعبه برگه رأی امام راحل و حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی فرزندشان تحویل مسئولان شد تا در صندوق بیندازند و مردم نیز با شعارهای الله اکبر خمینی رهبر او را بدرقه کردند.

امام خمینی (ره) جایی دیگر نیز فرموده بودند «نام بزرگ چهارمردان ‎ در‏‎ ‏فداکاری و جان نثاری در تاریخ عالم ثبت شد» و امروز نیز دیوار قسمت بیرونی این مسجد تاریخی که محل اخذ اولین رأی امام راحل بود با تصویری از ایشان که در حال رأی دادن هستند کاشی کاری شده است و زیر آن نیز این جمله از امام راحل نقش بسته که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است.

[ad_2]

منبع