مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: در شرایط کنونی بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به قرآن هستیم تا بتوانیم پرچم معارف قرآنی را برافراشته و بر دشمنان بشریت پیروز شویم.

به گزارش شرکریمه ، آیت‌الله علیرضا اعرافی سه شنبه شب در مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآنی ویژه قشر طلاب اقدام قابل تقدیری است، اظهار کرد:‌ این اقدامات با اهداف مورد نظر باید استمرار داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه طی دهه‌های اخیر در ساحت قرآن کریم اقدامات بسیاری را انجام داده‌اند، اضافه کرد: ۲۰ محور از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه به قرآن کریم اختصاص دارد به همین علت می‌توانیم بگوییم که حوزه به قرآن کریم نگاه ویژه داشته و از این محورها به عنوان مسیر تعالی استفاده کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: با رسیدن به موفقیت‌های قرآنی شاهد احترام و توجه بیشتری به  معارف قرآنی خواهیم بود؛ حوزه‌های علمیه با اهتمام قابل تحسین در عرصه تربیت حافظ و قاری قدم‌های بزرگی برداشته و دانش‌آموختگان مراکز دینی در ایران و کشورهای مختلف جهان نسبت به رشته‌های قرائت و حفظ اهتمام جدی داشته‌اند به همین علت اکنون جمعیت قابل توجهی از حافظان و قاریان در سراسر جهان حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های قرآنی متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته در حوزه‌های علمیه رواج یافته است، عنوان کرد:‌ اکنون در حوزه‌های علمیه و مراکز مختلف علمی دینی بیش از ۲۰ رشته و گرایش قرآنی در مقاطع مختلف تدریس می‌شود و در طراحی‌های آینده گرایش‌ها و میان رشته‌های بیشتری نیز پیش‌بینی شده است.

اعرافی از ارائه ۳۰ ترجمه جدید برای قرآن کریم یاد کرد و گفت: تولید ترجمه‌های متنوع از بدنه حوزه‌های علمیه افتخار بزرگی است که باید قدردان آن باشیم.

وی با بیان اینکه تفسیرهای موضوعی و ترتیبی بسیاری به زبان‌های مختلف در مراکز حوزه‌های علمیه ترجمه شده است، مطرح کرد: تا کنون نهادها و موسسات مختلف به صورت تخصصی در رشته‌های مختلف قرآنی فعالیت داشته‌اند که این روند باید استمرار داشته باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار کرد: درس‌های تفسیر قرآن کریم با تنوع و در سطوح مختلف در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود؛ اکنون در فضای آزاد حوزه علمیه بیش از ۲۰۰ درس تفسیر وجود دارد که این درس‌ها در قالب‌های ترتیبی و موضوعی برای طلاب نتایج مطلوبی را به دنبال داشته‌اند.

وی از طراحی دوره‌های تفسیری جدید یاد کرد و ادامه داد: توجه به مباحث تفسیری و قرآنی در برنامه‌ها و متون سطوح مختلف حوزه مورد توجه قرار گرفته است و در آینده نیز به صورت گسترده‌تری مورد تاکید قرار داده می‌شود.

اعرافی به تهیه حجم قابل توجهی از پایان‌نامه‌های قرآنی در سطوح بالای علمی اشاره کرد و گفت: مجلات و نشریات قرآنی تخصصی در مراکز مختلف حوزه راه‌اندازی شده است که با محوریت انتقال معارف قرآنی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه رابطه میان قرآن و علوم مختلف به ویژه علوم انسانی دنیای جدیدی را در حوزه تفسیر قرآن کریم گشوده است، تصریح کرد: تا کنون در این عرصه رشته‌های مختلف از جمله رشته قرآن و علوم تدوین شده است؛ آموزه‌های قرآنی باید در قالب‌های هنری ارائه شود چرا که می‌تواند تاثیرگذاری چشمگیری را به دنبال داشته باشد و برای کار در این حوزه فضاهای خالی بسیاری وجود دارد.

اعرافی با تاکید بر اینکه فعالیت مراکز قرآنی فقط به استان قم محدود نمی‌شوند، مطرح کرد:‌ روش‌شناسی تفسیر قرآن کریم به صورت ویژه مورد توجه مراکز تخصصی قرار گرفته است چرا که اگر تفسیر به دنبال رشد اجتهادی است باید از روش‌شناسی استفاده کند هر چند در این حوزه گام‌ها مطلوبی برداشته شده اما این اقدامات کم است و باید تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ سلسله مباحث مختلف علوم قرآنی در قالب نرم‌افزارهای قرآنی برای اقشار مختلف مردم ارائه شده که این اقدام یک حرکت جدیدی بوده و به عنوان یک فصل جدید مطرح است.

امام جمعه قم حضور رسانه‌های قرآنی در فضای مجازی را از دیگر دستاوردهای حوزه برشمرد و گفت:‌ در راستای چاپ قرآن کریم موسسات توانمندی ورود کرده‌اند و اکنون بسیاری از فرهنگ‌نامه‌های قرآنی توسط پژوهشگران و اساتید نگارش شده است.

وی با بیان اینکه طلاب روش‌های جدید مطلوبی را برای آموزش قرآن خلق کرده‌اند، تصریح کرد: این فنون جدید می‌تواند تحولات جدی را در عرصه آموزش‌های قرآنی به دنبال داشته باشد؛ ایجاد کتابخانه‌های قرآنی و توجه به نظام‌های قرآنی از دیگر دستاوردهای حوزه در عرصه معارف قرآنی است.

اعرافی یادآور شد: حوزه‌های علمیه نظام اسلامی را پایه‌ریزی کرده که اندیشه قرآنی در تاروپود آن تجلی پیدا کرده است؛ اکنون در آغاز راه هستیم چرا که روحانیت اسلام از جمله شیعه و سنی، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه باید دستاوردهای کنونی را تقویت کرده و در راستای عمق بخشیدن به آنها تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه خلق آثار جدید باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، گفت: علاوه بر استخراج معارف قرآنی با منهج معارف اهل بیت(ع) باید رویکرد تطبیقی و مقارن را مورد توجه قرار داده و از طراحی‌های موضوعی جدید در تفسیر قرآن کریم استفاده کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: قرآن کریم اساس رسیدن به رویکردهای اسلامی در حوزه علوم انسانی است که رهبر انقلاب اسلامی نیز به صورت مستمر به این موضوع مهم تاکید داشته‌اند؛ فعال‌تر کردن فقه و اخلاق قرآن می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای جامعه بشری به دنبال داشته باشد به همین علت باید با نگاه هدایت‌جویانه به آیت قرآن کریم عمل کرده و برای افزایش توانمندی‌های جایگاه جهان اسلام به قرآن کریم یک نگاه فراملی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه برای هدایت خود و جامعه به قرآن پناه آورده‌اند، اظهار کرد: حوزه‌ها در مسیر قرآن تلاشی خستگی ناپذیر خواهند داشت و طلاب اجرایی کردن آموزه‌های قرآنی را به عنوان یک اولویت دنبال می‌کنند.

اعرافی با اشاره به اینکه توسل به قرآن و پیامبر اسلام(ص) باید وحدت جهان اسلام را تضمین کند، گفت: اکنون برخی به نام دین و اسلام مقابل مسلمانان شمشیر کشیده و سلاح تکفیر و ترور را برای ایجاد تفرقه میان عالمان اسلام بیرون آورده‌اند؛ این راه خطرناک که توسط گروه‌های ناآگاه دنبال شده توسط مستکبران مدیریت می‌شود.

وی از تکفیر و ترور به عنوان ابزار تهاجم مستکبران نام برد و گفت: توسل به قرآن و پیامبر اسلام(ص) باید روحانیون و مراکز دینی مذاهب اسلامی را به یکدیگر پیوند دهد تا امت اسلامی از تفرقه و ترور فاصله گیرد.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه خاطرنشان کرد: پیام این مسابقات بین‌المللی این است که در شرایط کنونی بیشتر از هر روز دیگری نیازمند بازگشت به قرآن هستیم تا بتوانیم پرچم معارف قرآنی را برافراشته و بر دشمنان بشریت پیروز شویم؛ جنگ‌های مذهبی به نام دین توسعه یافته و به عنوان یک خطر بزرگ مطرح است در حالی که در حقیقت قرآن رشته وحدت اسلامی است.

وی اضافه کرد: باید مسابقات بین‌المللی قرآن را وسیله‌ای برای بازگشت به قرآن، هویت اسلامی و معارف وحدت‌بخش اسلام قرار دهیم.