[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، شاید کسی باور نمی‌کرد یک بلای طبیعی آن هم سیل بتواند تا این حد جامعه ایران را در شوکی فرو برده و درگیر خود کند که آخرین بار با زلزله کرمانشاه تجربه شده بود. این‌بار، ولی فرقی اساسی با سایر موارد مشابه داشت. سیل اخیر بسیاری از استان‌ها را […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، شاید کسی باور نمی‌کرد یک بلای طبیعی آن هم سیل بتواند تا این حد جامعه ایران را در شوکی فرو برده و درگیر خود کند که آخرین بار با زلزله کرمانشاه تجربه شده بود.

این‌بار، ولی فرقی اساسی با سایر موارد مشابه داشت. سیل اخیر بسیاری از استان‌ها را با خود درگیر کرده و مقدار قابل توجهی از مردم مستقیماً با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالی که امکانات دولتی و مردمی و کمک‌های داوطلبانه منعطف به استان‌های شمالی بود سیل سایه‌ی سهمگینش را در شیراز انداخته و منظره‌ای از رعب و وحشت را ایجاد کرد. همه مردم این‌بار بیشتر از قبل به کمک حادثه دیدگان آمدند و فضایی حماسی با شکوه‌تری خلق شد.

یادداشت | آرامش حین طوفان

سامانه بارشی جدید خبر از طوفان و سیلی دیگر می‌داد. ابر‌های تیره که با حرکت باد‌ها جابه‌جا می‌شوند این‌بار در شهر‌های غربی و به‌ویژه استان لرستان فرود آمدند. نه‌ تنها امر از عهده باد‌ها خارج شده بود حتی این‌بار امان سد‌ها و پل‌ها و سیل‌بند‌ها بریده شد و خانه‌های زیادی ویران شد.

همه کشور آماده‌باش و وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند و سد‌های خوزستان لحظه‌ای کنترل می‌شوند و مردم شهر‌های در خطر سیل، پیش‌پیش با گونی‌های خاک و شن مانع ورود سیل به خانه های‌شان شدند. شاید تشبیه این گونی‌های روی هم به سنگر‌های دوران نه‌چندان دور خالی از ذوق نباشد، ولی مطمئناً این هم‌بستگی و همکاری مردم همان هست که کشور را از شر اجانب نگاه داشت.

هر‌چند اوضاع در شهر‌ها و استان‌های سیل زده بحرانی است و اخبار لحظه‌به‌لحظه تلویزیون و فضای مجازی را اشغال کرده، ولی هم‌اینک زمان گرفتن تصمیم‌های بزرگ برای آینده است.

بی‌شک مقدار قابل توجهی از این خسارات با مدیریت صحیح قابل پیش‌گیری بود، با مدیریتِ نَه یک‌ساله و دوساله بلکه مدیریت کلان همه دولت‌های گذشته.

از طرف دیگر جبران خسارت‌ها هرچند نمی‌تواند جبران‌کننده‌ی عزیزان و هم‌وطنان از دست رفته باشد، ولی می‌تواند مرهمی برای بازماندگان شود.

البته نادیده گرفتن تلاش‌های شبانه‌روزی دولت‌مردان و سازمان‌های دولتی یقیناً دور از انصاف خواهد بود.

نکته‌ای که در این بین جالب توجه است برون‌داد‌های اجتماعی است که توسط سیل‌های اخیر نمایان شده است.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین نکته‌ها پدیده سلفی گرفتن است که حتی به این بلایی که یک کشور را درگیر خودش کرده هم رحم نمی‌کند.

آمار راهنمایی و رانندگی از کاهش ۶۰ درصدی تلفات رانندگی در ایام عید در مناطق سیل‌زده و کاهش چشم‌گیر مصرف سوخت را نشان می‌دهد. تصادفات جاده‌ای که بی‌شک تلفات زیادی را برجای می‌گذاشت و عید خانواده‌های فراوانی را به عزا تبدیل می‌کرد.

جلساتی که هیئت دولت سال گذشته در رابطه با کمبود بحران آب داشت امسال نه تنها تعطیل شده بلکه آمار‌ها خبر از تکمیل ۸۰ درصدی ظرفیت‌های صد‌ها و تقویت سفره‌های آب زیر‌زمینی و رشد چشم‌گیر میزان آب دریاچه ارومیه و تالاب‌های خشکیده دارد.

هم‌بستگی ایجاد شده و کمک مردمی عظیمی که از دور و نزدیک به شهر‌های آسیب‌دیده ارسال می‌شود با توجه به شرایط اقتصادی سخت اخیر کشور نشان از روحیه‌ی منحصر‌به‌فرد مردم  که در لایه‌های عمیق‌تر شخصیتی نهفته است دارد. مردمی که شاید چند روز قبل‌تر برای تهیه گوشت و میوه عید مشاجره‌هایی لفظی و بعضاً فیزیکی با هم داشتند امروز، بی‌هیچ چشم‌داشتی کمک‌های خود را روانه این شهر‌ها می‌کنند.

روحانیت از مراجع عظام تقلید تا قشر‌های متنوع طلاب و روحانیت با حضور مستمر و مداوم از همان روز‌های اول، مهر بطلانی بر همه‌ی فعالیت‌های ضد روحانیت و ضد دین معاندین زدند.

گرو‌های جهادی از طلاب و مردم عادی تا دانشجویان، هفت‌سینشان امسال فقط یک سین بیشتر نداشت، سیل. به جای گره‌زدن سبزه برای بخت و اقبالشان با تلاش شبانه‌روزی گره از بخت و اقبال مردم حادثه‌دیده باز کردند.

بسیاری از ارگان‌ها از جمله سپاه و ارتش و نیرو‌های نظامی وفاداری خود نسبت به انقلاب و خدمت‌گذاری خود را به مردم ثابت کردند.

سایه‌ی سرخ هلال احمر این‌بار پررنگ‌تر از حوادث گذشته نمایان شد. با تجربه‌هایی که از مشکلات به‌وجود آمده در زلزله کرمانشاه اندوخته شده بود، تنها شماره حسابی که برای کمک‌های مردمی اعلام می‌شود فقط شماره حساب هلال احمر است. از شماره حساب‌های سلبریتی‌ها و کار‌های موازی و شایعات و جنجال‌ها، دیگر خبری نیست.

جنبش‌های کشور‌های دیگر در این روز‌های سخت می‌تواند محکی جدی برای آن‌ها باشد که متاسفانه خبرها، حاکی از مردود شدن دوباره‌ی آمریکا و سربلند شدن کشور‌هایی همچون عراق دارد.

یادداشت | آرامش حین طوفان

همه این روز‌های سخت و طاقت‌فرسا می‌گذرد روز‌های آرامش بعد از طوفان دوباره به این مرز و بوم باز می‌گردد و چه‌بسا برکات این امر باذن‌الله  بعد‌ها روشن‌تر می‌شود. ولی این سازمان‌های مدیریت بحران و مسئولین دست‌اندرکارند که باید به‌دور از شور و هیجان‌های موجود از این تجربه‌های طاقت‌فرسا عبرت گرفته و با کارِ کارشناسی و برنامه‌ریزی بلند‌مدت و افزایش تجهیزات کمکی از جمله بالگرد، مانع پیش آمدن دوباره این قبیل امور شوند./۹۱۸/ی۷۰۳/س

مهدی خدایی

[ad_2]