مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پیامی به مناسبت دوم فروردین‌ماه روز جهانی آب با اشاره به وجود تنش آبی در کشور، عنوان کرد: امروز منابع تأمین آب چه منابع سطحی و چه منابع زیرزمینی، پاسخگوی نیاز سخاوتمندانه این استان نیست.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، متن کامل پیام مهندس حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به شرح زیر است:

 

بسمه‌تعالی

 

بیست و دوم مارس میلادی برابر با دوم فروردین شمسی « روز جهانی آب » بهانه‌ای است برای توجه به پاسداشت، نکوداشت و آگاه‌سازی مردم در مورد آب که توسط کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل از سال ۱۹۹۲ مورد تأکید قرار گرفته و بر همین اساس هرساله تحت یک عنوان نام‌گذاری شده که شعار امسال « آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی» است.

 

در عصر حاضر که بسیاری از کشورهای جهان از مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی رنج می‌برند و زندگی ساکنان کره خاکی را تحت‌الشعاع قرار داده، کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از کشورهای کم باران جهان با میانگین یک‌سوم بارش جهان است.

 

این قصه امروز این سرزمین نیست بلکه از هزاران سال پیش نیز کشور ایران با خشکسالی مواجه بوده و حفر چاه‌ها و قنات‌ها توسط مردمان این مرز و بوم برای دستیابی به این کیمیای هستی، گواه بر این مدعاست.

 

اما به گواه تاریخ، آنچه قابل‌تأمل است ایرانیان باستان قوانین محکمی برای مدیریت آب وضع کرده بودند و حتی برای اتلاف و آلودگی آب مجازاتی در نظر گرفته و آیین‌ها و جشن‌هایی برای پاسداشت این مایه گران‌بها برگزار می‌کردند و این نشان از جایگاه والای آب نزد ایرانیان باستان است، چراکه آب با فرهنگ و هنر آنان عجین شده بود.

 

در دین اسلام در قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) نیز بر اهمیت و صرفه‌جویی در مصرف آب تأکیدات و اشارات فراوانی شده است و استفاده بهینه از آب را کراراً مورد توجه قرار داده است.

 

ولی امروزه آمارها و گزارش‌های موجود حاکی از آن است که با وجود تنش آبی کشور، متأسفانه آب در این سرزمین گرم و خشک سخاوتمندانه مصرف می‌شود و اهتمام جدی در خصوص صرفه‌جویی وجود ندارد.

 

تأسف‌بارتر اینکه استان قم نیز با متوسط بارش ۶۰ درصد میانگین کشور، یکی از استان‌های بحرانی کشور محسوب می‌شود که صیانت و حفاظت از آب و توجه به این دردانه کمیاب را دارای اهمیتی دوچندان می‌کند.

 

امروز منابع تأمین آب چه منابع سطحی و چه منابع زیرزمینی، پاسخگوی نیاز سخاوتمندانه این استان نیست. گرچه کمی دیر شده است، ولی بایستی نگاهی دغدغه مند تر از طرف دستگاه‌های حاکمیتی و متولیان تأمین و توزیع آب و سایر دستگاه‌های اجرایی و البته تمامی مردم نسبت به آب وجود داشته باشد، که شرمنده نسل آینده نباشیم؛ چرا که امروز ما میراث دار این مایه بی‌بدیل هستیم و آب نزد ما امانت است.

 

پس آب را قدر بدانیم و در حفاظت و صیانت از این اکسیر بی‌بدیل کوشا باشیم.

 

انتهای پیام/

  • منبع خبر : روابط عمومی آب و فاضلاب استان قم