[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه-گروه استان‌ها، هیفا پردل: شاید وقتی از شهر قم نام برده می‌شود تنها ظرفیت زائر پذیری آن برای همه هویدا باشد یا اینکه تنها از شهرک صنعتی این شهر صحبت شود اما غافل از اینکه در دل پهنای کویری این استان کوچک معادن غنی وجود دارد که می‌تواند در اقتصاد استان نقش […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه-گروه استان‌ها، هیفا پردل: شاید وقتی از شهر قم نام برده می‌شود تنها ظرفیت زائر پذیری آن برای همه هویدا باشد یا اینکه تنها از شهرک صنعتی این شهر صحبت شود اما غافل از اینکه در دل پهنای کویری این استان کوچک معادن غنی وجود دارد که می‌تواند در اقتصاد استان نقش مهمی داشته باشد البته در کنار الزامات زیست محیطی می‌توان از ظرفیت معادن برای توسعه پایدار قم بهره برد.

مهم‌ترین ذخایر شناخته شده استان قم که دارای بیشترین حجم معادن استان است، شامل معادن سنگ آهک، گچ و مواد اولیه مصالح ساختمانی از قبیل سنگ‌های تزئینی و مرمریت و گرانیت است اما معادن دیگری مانند منگنز هم در قم هستند که در کشور و خاورمیانه هم حرفی برای گفتن دارند.

معادن قم شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است؛ معادن استان قم بیشتر در زمینه مصالح ساختمانی فعالیت دارند یعنی ۸۰ درصد معادن قم تأمین کننده مصالح ساختمانی هستند و در صنعت ساخت و ساز کشور نقش مهمی دارند..

قم در کنار معادن سنگ‌های قیمتی در حوزه منگنز هم حرفی برای گفتن دارد معدن منگنز در کل خاورمیانه جایگاه مطلوب داشته و حدود ۱۰۰ هزار تن در سال استخراج دارد لذا نقش مهمی در تأمین مواد اولیه کارخانه‌های ذوب آهن و فرو منگنز کشور دارد.

خروج معدن منگنز از چالش خام فروشی

۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه‌ امروز در حاشیه جلسه ستاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید؛ استاندار قم به همراه مسئولین اقتصادی استان بازدیدی از معادن مهم و استراتژیک منگنز ورناچ داشت.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم در این بازدید با اشاره به اینکه راهبرد سازمان صمت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است گفت: یکی از هدف گذاری‌های سال گذشته در عرصه معادن استان قم، احیای ۱۰ معدن غیرفعال بود که خوشبختانه این عدد به ۱۳ معدن رسید، ضمن آنکه این هدف گذاری در سال جاری بر مبنای احیای حداقل ۱۵ معدن راکد و یا غیرفعال است.

وی افزود: پیش بینی ما در سال ۱۴۰۰ این است که حداقل ۱۵ معدن راکد استان با اولویت سرمایه گذاران دارای فرصت احیا و راه اندازی، تعیین تکلیف شده و در غیر این صورت، نسبت به انتزاع و سلب صلاحیت از بهره بردار و سپس مزایده و تعیین سرمایه گذار جدید اقدام شود.

در ادامه این بازدید کاظم زاده رئیس اداره امور معدنی اداره کل صنعت؛ معدن و تجارت استان قم هم عنوان کرد: برای جلو گیری از خام فروشی باید در کنار معادن کارخانه‌های فرآوری و تولید ماده معدنی با ارزش افزوده بالاتر ایجاد نمائیم، با جدیت این راهبرد را دنبال می‌کنیم و چندین کارخانه را تاکنون در جوار معادن مختلف استان ایجاد کرده‌ایم؛ در بحث دانه بندی سنگ چند کارخانه ایجاد شده در بحث منگنز که قبلاً به طور خام فروشی به ذوب آهن فروخته می‌شد اما الان و در شرایط سخت تحریم قرار است یک واحد فرآوری برای تولید ارزش افزوده و ماده اولیه کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد و هم‌چنین مواد فرو منگنز فروخته می‌شود.

اهتمام جدی همه دستگاه ها برای خروج قم از خام فروشی مواد معدنی

بهرام سرمست، استاندار قم نیز در این بازدید ضمن تقدیر از افتخار آفرینی تیم تنیس روی میز معادن منگنز ایران در پیکارهای جهانی شرکت‌ها به میزبانی کشور یونان گفت: توسعه معادن منگنز و صنعت فرآوری‌مواد معدنی بسیار مهم است و همه دستگاه‌های استان باید نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

وی در این بازدید با تاکید بر پیگیری احیا و فعال نمودن واحدهای صنعتی راکد در شرایط بحران کرونا و تحریم‌های ظالمانه، گفت: رونق تولید و اشتغال از رویکردهای اقتصادی استان و جز اهداف ویژه سه‌شنبه‌های اقتصادی است؛ تعلیق حتی یک واحد صنعتی و تولیدی و بیکاری کارگران جز خطوط قرمز مدیریت استان خواهد بود..

سرمست تکمیل زنجیره تولید در زمینه‌ی آلیاژهای منگنز را ضروری دانست و افزود: اختصاص زیرساخت به طرح احداث شرکت فرو آلیاژ احیا سپاهان در پهنه نیزار با اهتمام بیشتری پیگیری شود.

به گفته وی، پیگیری اصلاحات حقوقی دولت در خصوص واحدهای معدنی در دستور قرار خواهد گرفت و برنامه و سیاست ویژه مدیریت استان در توسعه و حمایت از واحدهای معدنی است..

[ad_2]

منبع