×
×

ایستگاه محمدیه شهر قم سمبل بی توجهی؛ ۲۰ کیلومتر پرخطری که نادیده گرفته گردید

  • کد نوشته: 12053
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ایستگاه محمدیه با فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر شهر قم به‌عنوان سمبلکاستی‌ها و عدم مشارکت ارگان‌های مربوط در به سامان رسیدن این ایستگاه مبحث گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن استان شهر قم قرارگرفته تا در فضایی واضح مشکلات این […]

    ایستگاه محمدیه شهر قم سمبل بی توجهی؛ ۲۰ کیلومتر پرخطری که نادیده گرفته  گردید
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم،

    ایستگاه محمدیه با فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر شهر قم به‌عنوان سمبلکاستی‌ها و عدم مشارکت ارگان‌های مربوط در به سامان رسیدن این ایستگاه مبحث گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن استان شهر قم قرارگرفته تا در فضایی واضح مشکلات این ایستگاه بیان گردد.

    تسنیم: ایستگاه محمدیه ازنظر مردم زیادتر شبیه ایستگاه متروکه‌ای که از یاد مسئولین رفته هست، همه روزه چه تعداد رفت و آمد در این ایستگاه ثبت می‌شود؟

    در ایستگاه محمدیه همه روزه ۲۶ رام قطار مسافری می‌ایستد که مسیر زاهدان، یزد، بندرعباس، کاشان اصفهان، شیراز، به‌صورت رفت‌وبرگشت به سمت تهران را طی می‌کنند که به‌منظور پیاده – سوار کردن مسافر و اقامه نماز حتماً در این ایستگاه توقف دارند، البته ۲۰ تا ۲۵ رام قطار باری هم همه روزه به‌صورت متوسط در این ایستگاه توقف دارد.

    تسنیم : با توجه به تعداد رام‌های قطاری که همه روزه در این ایستگاه توقف دارد رفت و آمد مسافران نیز به این ایستگاه فراوان هست، ۲۰ کیلومتر فاصله اندکی نیست که مردم علی رغم جاده نامناسب و خطرهای فراوان باید همه روزه طی کنند، به چه سبب طی این سال‌ها هیچ اقدامی برای برطرف این مشکل انجام‌نشده هست؟

    مردم شهر قم برای استفاده از این ایستگاه باید مسیری به مسافت ۲۰ کیلومتر را طی کنند که بسیار سخت هست، مهم‌ترین مشکل این مسیر، جاده دسترسی  از مسیر جنت‌آباد تا ایستگاه قطار هست.

    تسنیم: چه تعداد مسافر همه روزه از این ایستگاه استفاده می‌کنند؟

    همه روزه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از این ایستگاه استفاده می‌کنند که باید با ابراز تأسف بیان کنیم که در این ۲۰ سال گذشته هیچ نوع ابزارها رفاهی شایسته ای به این مجموعه اضافه نشده و در شرایط شایسته ای واقع نیست.

    تسنیم: چه تعداد پروژه شما در این ایستگاه اجرا کرده‌اید و کل اعتباری که به آن اختصاص داده‌اید چقدر هست؟

    تا به امروز ۳ میلیارد تومان پروژه‌های متفاوت در این ایستگاه  اجرا کردیم و اهتمام کردیم حق شهروندی را تا حدی رعایت کنیم . مناسب‌سازی برای رفت و آمد مردم، ساخت سکو، توسعه ایستگاه، دوربین‌های مداربسته و حضور پلیس‌راه آهن و ساخت سرویس بهداشتی و محوطه‌سازی کارهایی بوده هست که با این میزان اعتباری که برای این ایستگاه گرفته‌ایم انجام‌شده اما مشکلات این ایستگاه بسیار فراوان بوده و نیازمند تأمین ارزش مخصوص از جانب استان هست.

    تسنیم: یکی از مشکلاتی که مورد اعتراض ابدی مردم هست عدم سرویس‌دهی مناسب حمل‌ونقل عمومی هست، شرایط حمل‌ونقل در این ایستگاه چه طور هست؟

    ما اینجا نیازمند خدمات تاکسیرانی  و اتوبوسرانی مناسب و در شأن مردم هستیم، در حال حاضر اتوبوسرانی منحصرا روزی ۲ بار از ایستگاه مرکزی به سمت این ایستگاه سرویس می‌دهد اما باوجود اجاره آن تعداد رفت و آمد و شرایط آن مناسب مردم نیست.

    ایستگاه محمدیه نیازمند نگاهی بلندمدت و  بهره‌گیری از خدمات مناسب تاکسی‌رانی و اتوبوسرانی و علاوه بر این اتصال به خطوط ریلی مثل مترو و قطار سریع‌السیر‌است تا خدمات شهری شایسته ای به مسافران داخلی و بین‌المللی عرضه گردد.

    تسنیم: با نگاهی به فضای ایستگاه محمدیه کمبودهای این ایستگاه تنها به کاستی‌های حمل‌ونقل منتهی نمی‌شود، به چه سبب کارهای رفاهی تا امروز برای مسافران انجام‌نشده هست؟

    یکی دیگر از کاستی‌های اینجا ابزارها رفاهی بسیار کم آن هست که می‌توانیم مدعا کنیم اصلاً وجود ندارد البته فضاهایی به مردم داده‌شده اما اصلاً کافی نیست و نیازمند اراده جدی شهرداری و استانداری هست، ما  حاضر هستیم فضای مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا ابزارها لازم را به مردم بدهند.

    تسنیم: شما به چه سبب به استفاده از ایستگاه مرکزی به‌عنوان ایستگاه کلیدی شهر شهر قم اصرار دارید؟

      ما در خوب ترین جای شهر یعنی مرکز شهر ایستگاه داریم که نعمت بزرگی هست و باید از این پتانسیل به شکل احسن و به‌عنوان یک هاب حمل‌ونقلی از آن استفاده گردد، در دنیا معمول هست که راه‌آهن در داخل شهر با مشارکت شهرداری نه‌تنها محافظت می‌شود لکن گسترش نیز داده می‌شود.

    جابه جایی ایستگاه قطار  به خارج شهر نمی‌تواند مشکلات موجود  را  حل نماید همین‌طور که در حال حاضر با شکایت و گله‌مندی مردم درباره ایستگاه محمدیه روبه‌رو هستیم درحالی‌که با مشارکت شهرداری به‌راحتی می‌توانیم مشکلات را برطرف کرده و در ایستگاه مرکزی به مردم خدمات شایسته ای عرضه دهیم، از امروز باید به فکر ۱۰۰ سال آینده باشیم و با چنین دورنگری و آینده‌نگری به راه‌آهن ببینیم تا بتوانیم تصمیم های درستی را اتخاذ نماییم.

    تسنیم: مشکلات ایستگاه مرکزی هم به نظر کم نیست، توضیحی دراین‌باره بدهید؟

    ایستگاه مرکزی ۸۰ پارسال یعنی ۱۳۱۷ افتتاح‌شده اما شهرداری بدون در نظر گرفتن حریم راه‌آهن به مردم اذن ساخت داده که  مشکلات بسیاری ازجمله  دسترسی به آن‌طرف خط را به وجود آورده هست، برطرف این مشکل وظیفه شهرداری هست اما ما این آمادگی داریم تا با مشارکت شهرداری این مشکل را حل کنیم، البته این مشارکت را اداره کل راه‌آهن استان  با ساخت دو زیرگذر به سمت جنوب  شهر قم با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومان  آغاز کرده و مردم به سمت نیروگاه راحت رفت‌وآمد می‌کنند.

    تسنیم: برنامه شما برای ایستگاه مرکزی چیست؟ این ایستگاه دارای چه پتانسیل‌هایی هست که تا امروز نادیده گرفته‌شده هست؟

    از ایستگاه مرکزی باید به‌عنوان یک هاب حمل‌ونقلی استفاده‌ شده و مرکزی برای عرضه خدمات شهری قلمداد گردد تا مردم غیر از عزیمت خدمات دیگری نیز از آن دریافت کنند و ما از این مساله استقبال می‌کنیم.

    یکی از نیازهای این ایستگاه راه‌اندازی مسیر قطار به سمت جمکران است  و علاوه بر این مسیر کاشان بعدازآن باید باز گردد تا مردم از این خط استفاده نمایند تا علاوه بر قطار سریع‌السیر که به مرکز شهر وصل  می‌شود مردم به‌صورت مخصوص از قطار سریع‌السیر تهران اصفهان نیز بتوانند بهره‌مند گردند.

    تسنیم: مردم خواستار خدماتی مناسب با هزینه‌های قابل پرداخت از راه‌آهن می باشند که تا امروز به خواسته مردم بی‌توجهی شده هست.

    مردم حق‌دارند و البته همه روزه ۸ رام قطار از مرکز شهر به سمت تهران با ۴ هزار تومان در حال خدمات‌رسانی هست و باید این ابزارها را برای مردم زیادتر کنیم نه با کارهای سخت و زجرآور مردم را اذیت کنیم.

    همین‌الان هم ایستگاه محمدیه دارای هزاران مشکل است که هیچ ارگانی حاضر به مشارکت نیست و مردم نباید به علت یک عزیمت وادار باشند به ۲۰ کیلومتر خارج شهر باوجوداین خطرهای رفت و آمد کنند و باید با یک استراتژی ایستگاه مرکزی شهر به‌عنوان یک هاب مورداستفاده وسیع قرار گیرد.

    باید با همگرایی و با یک برنامه‌ریزی خوب با محوریت خدمت به مردم و تطابق راه‌آهن بازندگی امروز و برطرف نیازهای مردم، استفاده از قطار و راه‌آهن در سبد نیازهای مردم قرارگرفته و حمل‌ونقل ایمن و سبز و علاوه بر این ارزان مورد استقبال  زیادتر مسافران قرار گیرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.