×
×

باید با تبلیغ فرقه ها در کشور مبارزه گردد

  • کد نوشته: 11790
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم؛ ؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام احمد واعظی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه شهر قم و حجت الاسلام سبحانی ریاست سمینار «تصوف شاخصه‌ها و نقدها» و سایر دست اندرکاران این سمینار با تشکر از احساس […]

    باید با تبلیغ فرقه ها در کشور مبارزه گردد
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم؛ ؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام احمد واعظی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه شهر قم و حجت الاسلام سبحانی ریاست سمینار «تصوف شاخصه‌ها و نقدها» و سایر دست اندرکاران این سمینار با تشکر از احساس مسیولیت دفتر تبلیغات اسلامی در مقابل فرق انحرافی،گفت: تصوف از حهت های مختلفی قابل مطالعه هست که از آن غفلت شده هست.

    این مرجع تقلید با بیان این که مطالعه حول تصوف باید از چند جهت دنبال گردد، اضافه کرد: یکی از جاذبه‌های تصوف این هست که آنان پیروان خود را در فروع دین آزاد می‌گذارند و خیلی سخت نمی‌گیرند تا بتوانند زیادی از کارها را انجام دهند و این آزادی عمل برای عده‌ای که می‌خواهند هم نام مسلمان را دارا باشند و هم آزاد باشند، جاذبه دارد.

    وی یادآورشد: ما از اوایل جوانی با صوفی‌ها درگیر بودیم و نخستین کتابی که من درج کردم در ارتباط با تصوف بود با عنوان «جلوه حق» که در عین حال که سن اندکی هم داشتم ولی با دقت درج کردم ویک جلدش را برای آیت الله بروجردی فرستادم و وی در پی من فرستادند و اظهار کردند من کتاب شما را قرائت کردم و هیچ خلافی در آن ندیدم.

    وی عنوان نمود: نکته دیگر در ارتباط با تصوف این هست که این‌ها طبق معمول پیروان خود را سفارش می‌کنند که داخل در سیاست نشوید و از این حیث با بهایی‌ها اشتراک دارند ولی جدیدا تا حدی در سیاست هم ورود پیدا نمودند و گاه با خارجی‌ها ارتباطاتی بر قرار کرده‌اند.

    موضع گیری صوفیان در مقابل ائمه(ع)

    وی با اشاره به طرفداری خارجی‌ها از صوفیان این پشتیبانی را به علت اشتراک در بعضی عقاید و کنار آمدن صوفیان با آنان دانستند، دنبال کرد: تاریخ نشان می‌دهد که صوفیان در مقابل ائمه(ع) هم می‌ایستادند و از وی ایراد می‌گرفتند!

    آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صوفی‌ها خوانندگی و نوازندگی و رقص را حرام نمی‌دانند و مفاهیمی به نام وجد و سماع دارند که برای بعضی جوانان جاذبه دارد،تصریح کرد: آنان تقید چندانی به فروع دین ندارند و برای مثال بعضی از آنان می‌گویند نگاه به بانوان حرام نیست و باید قلبت پاک باشد و از این قبیل مطالب.

    شرط صوفی شدن عدم ارتباط با روحانیون و اهل علم هست

    آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صوفی‌ها حسابشان را از جماعت مسلمانان جدا می‌کنند،بیان کرد: مرکز عبادت تمام مسلمانان جهان مسجد هست؛ ولی این‌ها مرکز عبادتشان خانقاه هست و مراسم دینی خود را در خانقاه انجام می‌دهند.

    این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: نمونه دیگر اینکه یکی از صوفیان ملامتی برای اینکه میان مردم بدنام گردد در ملا عام از حمام سرقت کرد. و مردم نیز وی را نگاه کردند و کتک زدند و آن صوفی تصور می‌کرد که اینچنین سیر و سلوک بهتری خواهد داشت! چنین مطالب و افکار سخیفی در میان صوفیه وجود دارد که بسیار پرخطر هست.

    وی عنوان نمود: یکی دیگر از مشکلات صوفیان این هست که شرط صوفی شدن عدم ارتباط با روحانیون و اهل علم هست تا روشنگری اتفاق نیفتد؛ علاوه بر این این‌ها در مسیر سیر و سلوک و رسیدن به مقام های عالی، ریاضت‌های غلطی را اذن می‌دهند که در کتاب احیاء العلوم غزالی مصادیق زیادی از این ریاضت‌ها بیان شده که خلاف اسلام هست. من جمله می‌نویسند که یکی از صوفیان در چاهی خودش را واژگون می‌کرد و شب تا صبح یا مدّتی، خودش را به این صورت درمی‌آورد.

    وی با بیان این که صوفیان هم از بعد سیاسی و هم از بعد دینی و اعتقادی یک خطر شمرده می‌شوند،یادآورشد: کار علمی حول تصوف کار بسیار خوبی هست و باید با تبلیغ این فرقه‌ها در کشور مبارزه گردد. امید دارم إن شاءالله موفّق و مؤیّد باشید.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.