مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان نامناسب و بی‌رویه است که ادامه آن می‌تواند قم را در یک مشکل جدید وارد کند.

به گزارش شهر کریمه، سید رحمان دانیالی ظهر امروز در دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از محیط بانان با آیت‌الله امینی که در دفتر ایشان برگزار شد، با اشاره به اقدامات زیست‌محیطی برای رفع بحران ریز گردها در استان اظهار داشت: اقداماتی که در این زمینه انجام‌گرفته مناسب بوده است اما کافی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بابیان همکاری‌های بین حفاظت محیط زیست استان با شورای شهر افزود: یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت محیط زیست استان دنبال می‌کند احداث کمربند سبز برای استان است که با گسترش کمربند سبز در اطراف قم پالایش هوا و کاهش آلودگی نیز رخ می‌دهد.

وی با اشاره به خطرات وجود ریزگردها برای سلامتی مردم تصریح کرد: حل مشکل و بحران مرتبط با دریاچه نمک قم به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد که مهم‌ترین مسئله در این زمینه تأمین حقابه استان است که توسط شهرهای دیگر استفاده می‌شود.

دانیالی به اشاره به طرح‌های ویژه حفاظت محیط‌زیست استان برای افزایش سرانه فضای سبز شهری تأکید کرد: فضای سبز تولیدی استان قابل‌مقایسه به امکانات فعلی استان نیست و در این زمینه چهره استان به‌صورت کلی تغییر پیدا خواهد کرد.

وی ضرورت توسعه فضای سبز منطقه‌ای و محله‌ای در شهر قم و ایجاد کمربند سبز پیرامون شهر را مورد توجه قرار داد و گفت: جنگل‌های کویری قم که نقش مؤثری در مقابله با پدیده گردوغبار و ریزگردها دارند، با تأمین حقابه‌های محیط زیستی استان می‌توانند دوباره جان گرفته و احیا شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم عمق بحران استان را دریاچه نمک دانست و گفت: عدم تأمین حقابه قم سبب بحرانی‌تر شدن این دریاچه شده است که راهکار بهبود آن نیز اختصاص دوباره حقابه استان است. برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان نیز نامناسب و بی‌رویه است که ادامه آن نیز می‌تواند قم را در یک مشکل جدید وارد کند.