×
×

بیمار ۳۰۰ کیلویی قمی با “خاور” به بیمارستان رفت/ آهنگر هم به کمک آمد‌؛ ساخت “تخت فلزی ۱۰۰ کیلویی”

  • کد نوشته: 6366
  • معاون مرکز فوریت‌های پزشکی قم گفت: یک بیمار که به گفته نزدیکانش ۳۰۰ کیلو وزن دارد در قم پس از هفت ساعت تلاش نیروهای اورژانس و آتش‌نشانی با یک دستگاه خاور به بیمارستان منتقل شد.

    بیمار ۳۰۰ کیلویی قمی با “خاور” به بیمارستان رفت/ آهنگر هم به کمک آمد‌؛ ساخت “تخت فلزی ۱۰۰ کیلویی”
  • به گزارش شهر کریمه، به‌نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، مهدی فراهانی به بیان جزئیات عملیات هفت ساعت انتقال این بیمار به بیمارستان پرداخت و اظهار داشت: پس از تماس یکی از شهروندان با اورژانس ۱۱۵ نزدیک‌ترین آمبولانس به آدرس اعلام‌شده اعزام شد. هنگامی‌که پرسنل فوریت‌های پزشکی بر بالین بیمار رسیدند با خانمی بسیار سنگین‌وزن و با وزنی بالای ۳۰۰ کیلو (به گفته نزدیکان بیمار) مواجه شدند که از درد سینه و تعریق و ضعف و بی‌حالی مفرط رنج می‌کشید.

    وی افزود:‌ خانواده بیمار ابراز کردند که این بیمار ۱۵ سال است فقط روی این تخت است و به خاطر وزن زیاد بیمار انتقال و جابجایی وی یا مراجعه به مرکز درمانی تاکنون میسر نبوده و در موارد لزوم پزشک بر بالین بیمار حاضر می‌شده است.

    فراهانی ادامه داد: شرایط فعلی بیمار که علائم جدی بیماری قلبی شامل درد شدید سینه و تعریق فراوان همراه با زخم بستر گسترده داشت راهی جز انتقال به بیمارستان پیش روی کارشناسان اورژانس و خانواده وی قرار نداده بود.

    وی افزود: درنهایت و پس از تصمیم قطعی و کارشناسی قرار به انتقال وی به مراکز درمانی شد اما با توجه به بررسی انجام‌شده مشخص شد در بهترین شرایط فقط یک پای بیمار بر روی برانکارد آمبولانس اورژانس جا می‌شود و به‌هیچ‌وجه امکان جابجایی بیمار توسط برانکارد و یا آمبولانس فعلی نبود.

    معاون اورژانس قم تأکید کرد:‌ وزن سنگین، عدم امکان خروج از منزل، عدم امکان انتقال با آمبولانس سبب شد در عین مراقبت پزشکی از عوامل آتش‌نشانی کمک خواسته شود.

    به گفته وی، سه اکیپ از پرسنل آتش‌نشانی درصحنه حاضر شدند و در مورد چگونگی خروج بیمار از داخل منزل به بیرون بحث اصلی و جدی صورت گرفت.

    وی افزود: به دلیل دشواری در خروج بیمار از منزل سناریوهای مختلف بررسی شد که شامل خراب‌کردن بخشی از دیوار منزل، استفاده از جرثقیل و استفاده از تخت فلزی بود. با توجه به شرایط محیط و بیمار با مشاوره با پرسنل اورژانس از لحاظ سلامتی بیمار، گزینه سوم انتخاب شد و با هماهنگی با یک آهنگر دستور ساخت یک‌تخت فلزی داده شد.

    معاون اورژانس قم بابیان این‌که پس از حدود سه ساعت تخت ۱۰۰ کیلویی حاضر شد، اظهار داشت:‌ با کمک پرسنل آتش‌نشانی و خانواده بیمار و پرسنل اورژانس، بیمار به روی تخت فلزی منتقل شد و توسط مهارکننده‌ها و ابزار و وسایل حرفه‌ای امداد و نجات بیمار از طبقه اول با ۱۰ پله با صرف زمان حدود دو ساعت به پایین آورده شد.

    فراهانی افزود:‌ بعد از خروج بیمار به بیرون منزل چگونگی انتقال به بیمارستان همراه با مراقبت پزشکی گزینه دوم بود. با توجه به شرایط بیمار مقرر شد از خاور استفاده شود که هماهنگی لازم در این باره انجام و بیمار با تخت فلزی توسط کارکنان آتش‌نشانی و اورژانس و با کمک مردم به داخل قسمت بار خاور منتقل شد و کارشناسان اورژانس هم برای اشراف بر شرایط بیمار داخل کابین خاور بر بالین بیمار حاضر شدند و آمبولانس اورژانس با تجهیزات و امکانات درمانی خودروی بیمار را تا بیمارستان همراهی کرد.

    وی یادآور شد: در بیمارستان هم با کمک پرسنل آتش‌نشانی، اورژانس و مردم، بیمار از قسمت بار خاور با همان تخت فلزی پایین گذاشته شد و به داخل اورژانس بیمارستان شهید بهشتی منتقل شد.

    فراهانی در مورد پیچیدگی و حساسیت این مأموریت هفت‌ساعته گفت: این مأموریت با توجه به شرایط بسیار خاص بیمار ازنظر وزن و ابعاد و محل اسکان و چگونگی خروج از محل و چگونگی انتقال به بیمارستان و درعین‌حال دقت و مراقبت از وضعیت و شرایط مشکل قلبی بیمار در نوع خود ازنظر کمی و کیفی در استان بی‌نظیر و یا حداقل کم‌نظیر بوده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.