شهردار قم با تاکید بر اینکه فاینانس خط نخست مترو قم تقریباً کامل شده است، گفت: تجهیزاتی با استاندارد اروپا در راه قم است. به گزارش شهرکریمه سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شنبه شب در دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست ولی‌الله بیاتی در سالن جلسات ساختمانی شهید باکری برگزار شد، با اشاره […]

شهردار قم با تاکید بر اینکه فاینانس خط نخست مترو قم تقریباً کامل شده است، گفت: تجهیزاتی با استاندارد اروپا در راه قم است.

به گزارش شهرکریمه سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شنبه شب در دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست ولی‌الله بیاتی در سالن جلسات ساختمانی شهید باکری برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه خط نخست مترو قم اظهار کرد: یک هفته قبل از افتتاح پل میثم کمیسیون زیربنایی هماهنگی کرد و به اتفاق اعضا بازدیدی از پروژه‌ها خصوص پروژه مترو انجام شد.

وی با اشاره به بازدید اعضای شورای شهر از ایستگاه شهید مطهری مترو قم تصریح کرد: اگر نیاز باشد باز هم از بازدید اعضای شورای شهر این وضعیت اجرای مترو استقبال می‌کنیم.

شهردار قم با اشاره به مصوبه شورای شهر در خصوص ترمیم قرارداد مترو با قرارگاه خاتمالانبیا گفت: شورای فنی به دلایلی با این مصوبه مخالفت کرد ولی پیگیر هستیم که بتوانیم شرایط مساعدی را برای ادامه قرارداد برقرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فاینانس خط نخست مترو قم تقریباً کامل شده است تصریح کرد: به زودی قرارداد نهایی نیز منعقد خواهد شد.

سقائیان نژاد با اشاره به جزئیات فاینانس پروژه مترو گفت: شرکت بیمه روسیه شرایط بانک سپه را پذیرفته و از این پس بانک سپه بانک عامل خواهد بود و بانک سپه ضمانت را از طریق وزارت دفاع پذیرفته و بانک مرکزی هم با این شرایط موافقت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در این فاینانس تجهیزات غیر از واگن نیز اضافه شده است تصریح کرد: هم تأمین واگن هم سیگنالینگ و هم موارد ارتباطاتی نیز در این فاینانس شکل گرفته البته در این بخش باید موارد لازم را نیز پیگیر باشیم تا تحقق پیدا کرده و تعهدات عمل شود.

شهردار قم با تاکید بر اینکه بانک ملی نیز این قرارداد را پذیرفته است گفت: ۵۰ درصد باقیمانده تأمین مالی مترو پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت تکمیل خط نخست مترو بیان کرد: برای اجرای ایستگاه‌ها ما به دنبال اجرای نهایی توسط قرارگاه خاتم هستیم و اگر نشد نهایتاً مجموعه شهرداری پروژه را ادامه خواهد داد و اگر نهایتاً با قرارگاه به نتیجه نرسیدیم قرارداد قطع شده و خط بی را قرارداد می‌بندیم.

سقائیان نژاد با بیان اینکه طی دو هفته آینده تی بی ام از خط نخست مترو خارج می‌شود گفت: ظرف دو ماه انتقال آن طول می‌کشد و در پی آن هستیم تا قرارداد خط دوم را به سرعت پیگیر شویم که قرارگاه در این جبهه فعال شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص ضوابط فنی که شرکت خارجی مشخص کرده بود اختلافاتی وجود داشته که در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم کار ساختن و تکمیل رام‌های قطار را نیز شروع کنیم.

شهردار قم با تاکید بر اینکه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان باقیمانده خط نخست فاینانس خواهد شد بیان کرد: باقی منابع مالی تهاتر خواهد شد و نهایتاً هم بحث مالی و هم مباحث سیستمی حل شده و پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه الگوی مالی و اجرایی که در مترو قم در دستور کار قرار گرفته در کشور بی نظیر است گفت: تمام تجهیزات خریداری شده از روسیه برای مترو استاندارد اروپا است برخلاف تجهیزات چینی که در برخی موارد استاندارد لازم را ندارند.

سقائیان نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تعامل خوبی بین شهرداری و شرکت برق وجود دارد تصریح کرد: در برنامه‌های توسعه کشور قرار بر این شده که کابل‌های هوایی زمینی شود حال که قیمت‌ها در حال واقعی شدن است باید این اقدام صورت گیرد و شهرداری می‌تواند اجازه توسعه شبکه هوایی را ندهد.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف وزارت نیرو است که این کار را تحقق بخشد خاطرنشان کرد: تعرفه‌های برق در حوزه خدمات عمومی باید از کمترین تعرفه‌ها برخوردار باشد.

شهردار قم همچنین گفت: شهرداری هزینه زیادی برای دوربین‌ها انجام می‌دهد اما بخش عمده این کار برای استان و امنیت بوده و باید مشکل کنتورها حل شود و شهرداری در این زمینه هیچ وظیفه‌ای ندارد.