آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: جمعی از خارجی‌ها عنوان کرده بودند که ما باید عاشورا و عزاداری را تحریم کرده و کاری کنیم که اصلا کسی سراغ عاشورا و عزاداری نرود؛ چقدر این اشخاص بی خبر بوده و احمق هستند؛ این اظهارات سبب مطلق بی خبری آنها از فرهنگ عاشوراست. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی […]

آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: جمعی از خارجی‌ها عنوان کرده بودند که ما باید عاشورا و عزاداری را تحریم کرده و کاری کنیم که اصلا کسی سراغ عاشورا و عزاداری نرود؛ چقدر این اشخاص بی خبر بوده و احمق هستند؛ این اظهارات سبب مطلق بی خبری آنها از فرهنگ عاشوراست.

تحریم کنندگان عاشورا و عزاداری، انسان‌های احمقی هستندبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم شهر قم به مبحث عزاداری‌های مردم در دهه اول محرم سال کنونی اشاره کردند و اظهار کردند: این عزاداری‌ها بسیار پرشور و پرنفوذ برگزار گردید؛ حتی غیر مسیحیان یعنی بت پرستان هند نیز در این برنامه‌ها مشارکت کردند و مردم هم سنگ تمام گذاشته و باید تشکر نمود.

وی گفت: در عزاداری‌ها انواع فداکاری‌ها انجام گردید؛ البته شاید در گوشه و کنار اشکالاتی هم وجود داشت؛ اما در مجموع عزاداری‌ها بسیار پرشکوه برگزار گردید که شایسته تقدیر هست.

این مرجع تقلید با اظهار تعجب از بعضی اظهارات، ابراز داشتند: عجب این هست که جمعی از خارجی‌ها عنوان کرده بودند که ما باید عاشورا و عزاداری را تحریم کرده و کاری کنیم که اصلا کسی سراغ عاشورا و عزاداری نرود؛ چقدر این اشخاص بی خبر بوده و احمق هستند؛ این اظهارات سبب مطلق بی خبری آنها از فرهنگ عاشوراست؛ مگر می‌شود با این اظهارات عاشورا را جمع کرد؟؛ تمام دنیا هم جمع شود، نمی‌تواند جلوی این کار‌ها را دریافت کنند.

 

البته ما نباید نسبت به این مسائل بی تفاوت باشد؛ لکن باید به مبانی عاشورایی خود محکم‌تر بچسبیم و فعالیت بیشتری انجام دهیم.

وی تصریح نمودند: در زمان رضاخان نیز عزاداری را ممنوع کردند؛ اما مردم در اتاق‌ها و درب‌های بسته عزاداری می‌کردند و بعد از فروپاشی رضاخان، این عزاداری‌ها به خیابان‌ها کشیده گردید؛ در لبنان نیز زمانی عده‌ای مخالف عزاداری بودند؛ اما مردم در خانه‌های خود عزاداری می‌کردند و امروز دسته جات عزاداری را در شهر‌های گوناگون لبنان در ایام عاشورا رویت کنید که چقدر باشکوه انجام می‌شود.

مکارم شیرازی گفته بود: کسی نمی‌تواند جلوی این عزاداری‌ها را بگیرد؛ لکن سال به سال گسترده‌تر و دامنه دارتر می‌شود؛ ما باید به هوش باشیم و بدانیم که دشمن از کجا دلخور هست و ما از همانجا زیادتر کار کنیم و فشار بیاوریم.