حجت‌الاسلام مهدی گرجی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد دورویی و دورویی اظهار کرد: یکی از صفت ها بد که در قرآن مذمت شده و خدای متعال غضب و ناراحتی خود را از آن ابراز کرده، «نفاق» به معنای دورویی هست. منافقان از کفار بدتر می باشند. در مواردی نیز این گروه لطمه‌هایی […]

تضارب آرا؛ راهکار جلوگیری از نفاق

حجت‌الاسلام مهدی گرجی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد دورویی و دورویی اظهار کرد: یکی از صفت ها بد که در قرآن مذمت شده و خدای متعال غضب و ناراحتی خود را از آن ابراز کرده، «نفاق» به معنای دورویی هست. منافقان از کفار بدتر می باشند. در مواردی نیز این گروه لطمه‌هایی بر پیکر جامعه اسلامی وارد آوردند که دیگران از انجام آن عاجز بودند.
وی با بیان اینکه علل شکل‌گیری دورویی به سامانه حاکم بر هر جامعه بازمی‌گردد، دنبال کرد: وقتی که در جامعه‌ای فرد احساس کند با نشان دادن رفتاری خاص به منافعی دست پیدا می‌کند، طبعا شخصیت ذاتی و حقیقی خود را بروز نداده و به بازیگری و ایفای نقش‌های خاصی که مورد پسند حاکمیت و عرف جامعه هست می‌پردازد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: غیر از آن دسته از منافقینی که از ناحیه دشمن و برای نفوذ و لطمه زدن به یک سامانه تربیتی، امنیتی، نظامی، اخلاقی یا حتی سیاسی تغذیه می‌شوند، در واقع این ما هستیم که با سخت‌گیری و افراط منافقان را به وجود می‌آوریم.
حجت‌الاسلام گرجی اضافه کرد: اگر فرد چهره حقیقی خودش را نشان ندهد، مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. از سوی دیگر دورویی، روحیه اعتماد و اطمینان را در جامعه از بین می‌برد و آدم هر آن با خود فکر می‌کند که نکند چهره حقیقی این شخص این نباشد؟
از سوی دیگر دورویی، روحیه اعتماد و اطمینان را در جامعه از بین می‌برد و آدم هر آن با خود فکر می‌کند که نکند چهره حقیقی این شخص این نباشد؟وی با اشاره به اینکه دورویی نوعی پیچیدگی رفتاری و راز و رازی خاص در جامعه به وجود می‌آورد، اظهار کرد: برای حل این مشکل باید اذن دهیم تا اشخاص و ایده‌های متمایز امکان اظهار و ابراز دارا باشند و تا جایی که به حریم امنیت عمومی تعرض نشود، ایده‌ها، مکتب‌ها و نظریات بیان شده یا اشخاص به آنچه معتقدند عمل کنند.
انتهای پیام