– خبر ها استانها – به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، در ایران نیز از یکی از مهم‌ترین این سازمان‌ها، کمیته امداد است که با مشارکت خیریه‌ها جمعیت زیادی از اشخاص نیازمند را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.  اما یکی از سؤالاتی که در این زمینه مطرح هست، بهره‌وری خیریه‌ها […]

– خبر ها استانها –

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم،

در ایران نیز از یکی از مهم‌ترین این سازمان‌ها، کمیته امداد است که با مشارکت خیریه‌ها جمعیت زیادی از اشخاص نیازمند را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.  اما یکی از سؤالاتی که در این زمینه مطرح هست، بهره‌وری خیریه‌ها و پیامدهای موازی کاری آن‌ها به‌ویژه در حوزه پشتیبانی از خانواده بوده هست.

با عباس جوشقانیان، معاونت تندرستی و پشتیبانی خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان شهر قم، به صحبت نشستیم تا در مورد حوزه پشتیبانی از خانواده و نقش خیریه‌ها در این زمینه صحبت کنیم.

قم| برای بهبود معیشت و اقتصاد اقشار کم‌درآمد از ظرفیت‌های سازمان اوقاف بهره‌گیری گردد

تسنیم: آمار اشخاص تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) استان شهر قم چقدر بوده و چه تعداد از این اشخاص در حوزه پشتیبانی و تندرستی خانواده طبقه‌بندی می‌شوند؟

در استان شهر قم نزدیک به ۲۰۰۰۰ خانواده تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده که نزدیک به ۳۸۰۰۰ نفر می باشند که از این تعداد ۱۴۰۰۰ خانواده سالمند و ۵۰۰ خانواده با سرپرست محبوس و ۴۰۰۰ خانواده با سرپرست زن وجود دارد.

تسنیم: آمار اشخاص تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) را در استان شهر قم در قیاس با سایر استان‌ها چه طور بررسی می‌کنید؟

ازآنجایی‌که در استان شهر قم تنها ۲ درصد از مردم تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) می باشند و از سویی دیگر با توجه به اینکه در سایر استان‌ها این آمار زیادتر بوده و در بعضی حتی به ۸ درصد نیز می‌رسد، استان شهر قم وضع شایسته ای از این لحاظ دارد.

تسنیم: با توجه به اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره)، یکی از متولیان با اهمیت انجام فعالیت‌های حمایت‌گرانه هست، این اداره چه نظارتی روی کار خیریه‌های مردم‌نهاد دارد ؟

مطابق اساس‌نامه‌ای که چند پارسال به تأیید مقام معظم رهبری رسید، خیریه‌ها باید تحت نظارت کمیته امداد امام خمینی(ره) سازمان‌دهی گردند. اما تا امروز هیچ‌کدام از خیریه‌ها از کمیته امداد مجوز نگرفته‌اند و منحصرا با عده ای از خیریه‌ها تفاهم‌نامه تنظیم‌شده هست.

تسنیم: این موازی کاری میان کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیریه‌ها تاحالا چه پیامدهایی داشته هست؟

در بیشتر مورد ها علت می‌شود تا هم‌افزایی مراجع دارا باشیم به‌طور مثال وقتی که کمیته امداد قصد پشتیبانی از نوعروسی را دارد، پنج میلیون تومان بلاعوض پرداخت نموده و با توجه به کمک‌های بلاعوض خیریه‌ها، می‌توان سبد وزین‌تری به مددجو تحویل داد.

اما در بعضی مورد ها، رویت می‌شود که خیریه‌ها کارکرد مثبتی ندارند؛ به‌طور مثال با توجه به اینکه مددکاری یک‌رشته‌ی دانشگاهی بوده، زیادی از خیریه‌ها این مساله را نادیده گرفته و به‌طور غیرتخصصی عمل می‌کنند. برای مثال در یک خانواده تزریق پول می‌تواند عواقب مثبت داشته و در خانواده دیگر که نیازمند بوده، ممکن است تزریق پول، عواقب منفی داشته باشد.

تسنیم: میزان اعتباری که کمیته امداد به‌حساب مددجویان مستمری‌بگیر مثل سالمندان، بانوان سرپرست خانواده و غیره واریز می‌کند چقدر هست؟

کمیته امداد امام خمینی(ره) زیادتر می خواهد تا به‌جای واریز پول نقد به‌حساب مددجویان، بسته به شرایطی که در آن قرار دارند، بسته‌های حمایتی داده گردد به همین دلیل میزان مستمری که دریافت می‌کنند کاهش داده‌شده و در حال حاضر به خانواده‌های تک‌نفره ۱۴۸ هزار تومان، به خانواده‌های دونفره ۲۴۹ هزارتومان، سه‌نفره ۳۲۴هزار تومان، چهارنفره ۴۱۹ هزار تومان و ۵۶۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

تسنیم: بسته‌های حمایتی که به خانواده‌ها پرداخت می‌شود دربردارنده چه مواردی هست؟

این بسته‌‌ها با توجه به شرایطی که اشخاص خانواده در آن قرار دارند پرداخت می‌شود به‌طور مثال به اشخاص محصل، درصورتی‌که در مقطع خستین باشند ۲۰۰ هزارتومان، مقطع متوسطه ۲۵۰ هزارتومان و در مورد دانشجوهای نیز ۷۰ درصد از شهریه پرداخت می‌گردد.

به نوعروسان نیازمند نیز ۵ میلیون تومان و به خانواده‌هایی که قصد خرید منزل دارند، ۳۵ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت‌شده هست.

تسنیم: چه تعداد مددجو در کمیته امداد امام خمینی(ره) استان شهر قم تحت پشتیبانی بوده و تعداد پرونده‌هایی که هر یک از آن‌ها دارند چقدر هست؟

در استان شهر قم تا دو سال پیش، به هر مددکار ۵۰۰ پرونده سپرده‌شده بود، اما با توجه به اینکه استان شهر قم به‌عنوان نخستین استان در کشور، مددکاری را به بخش خصوصی یعنی خیریه‌ها واگذار کرده، این کار علت شده تا آمار پرونده‌های مددکاران پایین بیاید؛ چراکه به‌عنوان‌مثال ۴۰۰۰ پرونده سالمند، به خیریه‌ها واگذارشده که این کار علت شده تا سرانه پرونده‌های هر مددکار از ۵۰۰ پرونده به ۳۵۰ پرونده کاهش یابد.

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان شهر قم، امروز با ۵۰ مددکار رسمی و ۳۰ مددکار که در خیریه‌ها فعالیت می‌کنند به امور مددجویان رسیدگی می‌کند که این قضیه حاکی دیدگاه کمیته امداد به خیریه‌ها به‌عنوان مجال هست.

تسنیم: شرایط اقتصادی در یک سال گذشته، چه تأثیری روی آمار اشخاص تحت پشتیبانی کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته هست؟

در یک سال گذشته با توجه به کاهش قدرت اقتصادی خانواده‌ها، ظرفیت مراجعات به کمیته امداد امام خمینی(ره) افزایش چشم‌گیری داشته هست که این مساله علت شده تا سال کنونی ۵۸۰۰ خانواده مستمری‌بگیر جدید پیدا کند،سال کنونی تنها ۷۰۰ خانواده توانمندسازی شده و از کمیته امداد خارج‌شده هست.

تسنیم: با توجه با این شرایط اقتصادی کمک‌های کمیته امداد چه تفاوت‌هایی با گذشته داشته هست؟

در سال ۹۶ میزان دریافتی‌ها از کمیته امداد، ۳ برابر شده بود که علت افزایش قدرت خرید و قدرت بازپرداخت اقساط وام‌های‌ مددجویان شده بود، اما در کمال تأسف با توجه به افزایش نرخ کالاهای مورداستفاده خانواده‌ها و افزایش هزینه‌های زندگی، هنوز افزایشی در مقدار این کمک‌ها صورت نگرفته هست.