سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند. ***** کیهان ایران بیخ گوش نیروهای آمریکا را زد توان دارد اسرائیل و عربستان را هم […]

سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند.

*****

کیهان

ایران بیخ گوش نیروهای آمریکا را زد توان دارد اسرائیل و عربستان را هم بزند

ضربت موشکی سهمگین سپاه پاسداران به مقر گروهک تروریستی داعش، انعکاس وسیع ای در محافل غربی و اسرائیلی داشت.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست با اشاره به حمله موخر موشکی ایران به مقر داعش در بوکمال سوریه (چند مایلی محل استقرار نیروهای آمریکایی) درج کرد: پیام شلیک موشک این است که ایران استعداد حمله به اسرائیل، آمریکا یا عربستان را در زمان مقتضی دارد.

این روزنامه اضافه کرد: سپاه پاسداران ایران ۶ موشک بالستیک به منطقه های «شرق فرات» در سوریه برای تلافی حمله اهواز شلیک کرد. این حمله بسیار تنش زا است و نشان از گسترش حضور ایران در سراسر منطقه دارد.

این اقدام علاوه بر این نشان می دهد ایران به هر جایی عزم کند حمله کرده و می داند سیستم های دفاع هوایی عراق و سوریه جلوی آن را نمی گیرد.
روزنامه اسرائیلی دنبال کرد: این موشک ها ۵۷۰ کیلومتر را از کرمانشاه و شمال عراق طی کرده و به سوریه فرا رسیده است تهران می گوید آنان منطقه های شرق فرات نزدیک البوکمال را هدف قرار دادند. البوکمال یکی از تنها مناطقی در سوریه است که هنوز در اختیار داعش است.

اعضای سپاه پاسداران شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»  و «مرگ بر آل سعود» بر روی موشک ها نوشته بودند سپاه موشک های قیام و ذوالفقار را برای حمله سوریه پذیرفت. این دو موشک ژوئن (تیر) سال گذشته برای حمله به داعش در دیرالزور استفاده شد.

این روزنامه اسرائیلی درج کرد: ایران باید برای شلیک موشک ها در حریم هوایی عراق، با بغداد همکاری کرده باشد. استفاده از حریم هوایی عراق نشانه همکاری است.
هدف موشک ها در شرق منطقه فرات احتمالاً نزدیک به نیروهای آمریکایی و شرکای آنان بوده است این روزنامه درج کرد که پرس وجو از ائتلاف آمریکایی جواب داده نشد اما موشک ها از عراق گذر کرده و نزدیک نیروهای ائتلاف فرود آمده است.

ایران متحد سوریه بوده و ارتباطات گرمی با بغداد دارد، این نشان می دهد هلال نفوذ تهران چگونه در سراسر این کشورها گسترش پیدا می نماید. شرایط برای جامعه جهانی به منظور محکوم نمودن این حمله موشکی دشوار است زیرا هدف حمله داعش بوده است.

اما شعارهای روی موشک ها بیانگر از آن است که هدف فقط داعش نبود. پیام مهمتر شلیک موشک ها این است که ایران حس می کند استعداد حمله به اسرائیل، آمریکا یا عربستان را در زمان مقتضی دارد و با شلیک این موشک ها بر علیه داعش و مقر حزب دموکرات، چنان حمله ای را تمرین می نماید.

در همین حال سخنگوی پنتاگون حمله های موشکی ایران به تروریست های سوریه را ناامن کننده منطقه دانست و گفت: این حمله های نیروهایی را که به صورت جدی با داعش مبارزه می کند، به خطر می اندازد.
دریادار شان رابرتسون اضافه کرد: شلیک هرگونه موشک از طریق فضای هوایی غیرمجاز، تهدیدی برای شهروندان داخلی و هواپیماهای در حال پرواز می باشد.

رسانه سعودی ارم نیوز در همین زمینه درج کرد: ایران برای نخستین بار روی موشک های خود شعار «مرگ بر آل سعود» حک کرد.

در حالی که ایران پیشتر در تظاهرات بمناسبت های متفاوت و رژه های نظامی تنها شعارهایی بر علیه آمریکا و اسرائیل می داد این بار شعار «مرگ بر آل سعود» را در کنار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بر روی موشک های بالستیکی درج کرد که به سمت شرق سوریه پرت شد.

این نشریه اضافه کرد: تصویرهایی که از شلیک موشک های ذکر شده از سوی رسانه های خبری ایران منتشر شد نشان می دهد این شعارها در کنار آیه ۷۶ از سوره نسا (قاتلوا اولیاء الشیطان) بر روی هر شش موشک شلیک گردیده نوشته شده است.

این تازه خبرش بود ببین خود اعدام چه می کند؟

حباب دلار، تروریست ها و سلطان سکه در یکی دو روز موخر، یک جاترکید.

روزنامه جام جم درج کرد: روایات پیرامون و حوش سه کلید واژه موشک، سلطان سکه و دلار می چرخد. اول اینکه موشک های ایران چند وقتی است حسابی سر و صدا کرده اند. این بار نوبت انتقام از تروریست های واقعه خونبار اهواز بود. شاید آن روزی که فرماندهان نظامی از انتقام سخت خبر می دادند، اینها نمی دانستند این برخورد فراتر از تحرکات دیپلماتیک و در حقیقت مثل آوار بالای سرشان خراب می شود.

شش فروند موشک قیام و ذوالفقار قیام کردند و آبی ریختند بر آتش دل مادر طاها و همسر جانباز ۷۰ درصد، اصلا این موشک ها جان می دهند برای تروریست کشی.

راستی چه کسی فکر می کرد همان موشکی که قرار بود در برابر پوشک قرار بگیرد و مردم از کینه گرانی پوشک، زیرآب موشک را بزنند، اکنون همین مردم به قیام این فرزندان آهنین ببالند و برای موفقیت شان لاحول و لاقوه مگر بالله بخوانند. خبر خوب یعنی همین موشک هایی که توانست هم تروریست ها را بزند هم مدرسه شان را هم معلم هایشان؛ یعنی داعشی ها را هم چشم غره ای به سعودی و آمریکایی به عنوان ناظم هایشان بکند. « «دوران بزن و در رو گذشت این را همه بدانند» و البته این که این تازه قسمتی از «گوشمالی سخت» بوده و تروریست ها باید در انتظار بقیه اش هم باشند.

خبر خوب بعدی حکم قضایی برای دو مفسد اقتصادی است که به صورت مستقیم در معیشت مردم نقش داشتند. اول حمید مظلومین سلطان سکه که با اخلالگری در بازار سکه و ارز، خیلی ها را به خاک سیاه نشاند. از آن طرف باقری درمنی هم به اتهام اختلاس و کلاهبرداری که بازداشت شده بود و اگر یادتان باشد در دادگاه می خندید اما با حکم اعدام بسیار زود این خنده به صورت خودش ماسید.

اما خبر خوب بعدی این که خبر قبلی تاثیرش را در بازار هم گذاشت و میله داغی که بلند شد خیلی ها را فراری داد. سلطانک های سکه و دلار که با دمشان گردو می شکستند دست از سر ارز و طلا گویا برداشتند و خرده خریدکننده ها هم که نگاه کردند شرایط به جای این که آنان را ساکن کامرانیه و قیطریه کند ممکن است ساکن اوین! کند دست به فروش دلارهای خانگی زدند تا زیادتر از این آسیب نکنند. این که این خیز تا چه حدی توان دارد در برابر پرواز دلار را بگیرد هنوز نظر حتمی نمی شود داد اما آنچه با اهمیت به نظر می رسد این است که بستن دست خرابکارها در بازار اثر مثبت دارد. به گفته دوستی خبر اعدام سلطان سکه اینقدر بازار را تکان داد، ببین اعدامش چه می کند.

مطالبات FATF را دو سال اجرا کردند که وضع اقتصادی بر هم ریخت

علی مطهری در مورد ملحق شدن به FATF گفت: «تصویب این چهار لایحه امکان دارد ضررهایی داشته باشد ولی منفعت های آنان زیادتر است و اگر ما به FATF نپیوندیم در مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری رو به رو می گردیم.»

» وی در صحبت با عصر ایران با اهتمام بر اینکه «به صلاح کشور است که مجلس لایحه ملحق شدن به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به تصویب برساند» دنبال کرد: «فکر می کنم جو مجلس برای تصویب این لایحه مساعد باشد و رأی بیاورد.»

» نایب ریاست مجلس با اشاره به نگرانی های بعضی در کشور برای ملحق شدن به FATF گفت: «این نگرانی ها ضمن این که قابل تقدیر است به جا نیست. اینکه مخالفان بیان می کنند حق تحفظ ها به طور مثال در مورد تشریح تروریسم به رسمیت شناخته نمی شود، صحیح نیست. پیش از ما کشورهای دیگر اسلامی مشابه مصر، اردن و سوریه نیز چنین حق تحفظ هایی داشته اند.»
» عضو کمیسیون فرهنگی تصریح نمود: «برخی مخالفان نیز این مساله را مطرح می نمایند که امکان دارد آنان حزب الله و حماس را تروریست بنامند و مشکلاتی برای ما ایجاد شود در حالی که مرجع تعیین مصداق تروریست، سازمان ملل است و این سازمان فقط چهار گروه داعش، القاعده، النصره و طالبان را به عنوان گروه های تروریستی معرفی کرده است و تروریست نامیدن گروه ها به این آسانی نیست.»
» نایب ریاست مجلس دنبال کرد: «اینکه آمریکا و یا یک کشور اروپایی بگوید حزب الله تروریست است ملاکی برای تروریست شناختن حزب الله نیست. ما هم می گوییم اسرائیل تروریست است ولی برای دنیا نظر سازمان ملل ملاک است.»

» مطهری در مورد سخنان بعضی مبنی بر مخالفت رهبری با ملحق شدن ایران به FATF گفت: «رهبری در سخنرانی که در دیدار با نمایندگان مجلس داشتند جمله ای داشتند که بیانگر از مخالفت با ملحق شدن به این کنوانسیون بود ولی اکنون تصمیم گیری را به عهده مجلس گذاشته اند.»

در مورد این سخنان باید گفت:
۱- » ۱- هنگام فضاسازی برای امضای برجام و پس از تأیید آن، صراحتاً از سوی دولتمردان گفته شد تمام تحریم های مالی و بانکی در روز اجرای توافق کنسل خواهد شد. اما هرگز این تحریم ها برداشته نشد چنان که آقای ظریف تصریح نمود پس از ۲ سال هنوز توان نداریم یک حساب بانکی در انگلستان باز کنیم. علاوه بر این بعضی سفارتخانه ها حقوق کارمندان خود را با چمدان منتقل کردند و خود ما هم وادار گردیدیم از همین شیوه استفاده نماییم. با این اوصاف ادعای اینکه اگر به FATF نپیوندیم، در مبادلات بانکی با مشکل رو به رو می گردیم، بی وظیفه ای نسبت به پایبندی و وعده و ادعای قبلی است.

۲- « ۲- «اگر به FATF نپیوندیم» سخن غلطی است. وزیر اقتصاد خرداد ۹۵ برنامه اقدام FATF را امضا کرده و طی دو سال گذشته، اکثریت قریب به اتفاق ۴۳ مطالبه این کمیته در ایران به اجرا درآمد، اما بعضی نمایندگان مجلس مثل آقای مطهری یا خواب و بی خبر بوده اند یا محل اعتنای دولت و وزارت خارجه و وزارت اقتصاد قرار نگرفته اند. دولت تنها وقتی که احساس احتیاج پیدا نمود و تصویب لوایح مورد مطالبه FATF (نظیر همین ملحق شدن به کنوانسیون CFT) مجلس را در جریان قرار داد. اکنون باید سؤال کرد به چه سبب اجرای مطالبات FATF (آن هم اضافی بر تعهدها یکطرفه برجام) نه فقط حال اقتصاد را خوب نکرد لکن به وخامت رساند؟! به چه سبب امثال علی مطهری گریبان دولت را در مورد تناقض ۱۸۰ درجه ای وعده ها و وعیدها با عایدی مدیریتش نمی گیرند؟!

۳- FATF اکنون باید سؤال کرد به چه سبب اجرای مطالبات FATF (آن هم اضافی بر تعهدها یکطرفه برجام) نه فقط حال اقتصاد را خوب نکرد لکن به وخامت رساند؟! به چه سبب امثال علی مطهری گریبان دولت را در مورد تناقض ۱۸۰ درجه ای وعده ها و وعیدها با عایدی مدیریتش نمی گیرند؟! ۳- FATF مشخصاً به ایران نامه داده که حق تحفظ را من جمله در مورد تشریح و مصادیق تروریسم نمی پذیرد (ایران باید مطالبات این کمیته را «به طور کامل» اجرا کند.
۴- برخلاف ادعای علی مطهری که بی خبری با سوء نیت او را نشان می دهید هیچکدام از ۳ کشور مصر و اردن و سوریه جزء ۳۵ عضو FATF نیستند تا بخواهند حق تحفظ داشته باشندیا نداشته باشند!
۵- ۵- حزب الله که جای خود دارد، بعضی بانک های داخلی به ارزش دستپاچگی در اجرای مطالبات FATF، به چه سبب یک سال گذشته بعضی زیرمجموعه های سپاه را مورد تحریم و تنگنا همکاری قرار دادند. حتی در بعضی بخشنامه ها، از بعضی بانک ها خواسته شد با نهادها و اشخاص که در لیست تحریم های وزارت خارجه آمریکا قرار دارند همکاری نکنند.

۶- FATF 6- FATF مشابه برجام خسارت محض است نه اینکه منافعش بیشتر از خسارت آن باشد. مکانیسم خودتحریمی و اخذ اطلاعات با اهمیت مالی (گراهای دقیق) برای تحریم های شدیدتر و دقیق تر است. چنانکه نگاه کردیم آمار بعضی صرافی ها را در چند ماه پیش به رقیب عرضه کرده و باعث مصادیق مالی و تحریمی و کم بودن ارز گردیدند.

۷- FATF 7- FATF مشخصاً ساخته و پرداخته آمریکا و چند کشور غربی است که خود مافیای تولید و تکثیر تروریسم و جرائم سازمان یافته و پولشویی در دنیا هستند اما کشورهای خاصی را که دشمن می داند، با همین دستاویز ها مورد تهدید و تحریم قرار می دهند. به راستی اگر جزء شئون FATF، مبارزه با مافیاهای پولشویی و درآمدهای غیر شرعی کازینوها و… است، به چه سبب ایتالیا (عضو هیئت مؤسس) آن و ترامپ (قمارخانه دار سرشناس آمریکایی و فراری پرداخت مالیات) تحت تعقیب و مؤاخذه قرار نمی گیرند.

۸- ۸- و در نهایت اینکه رهبری در دیدار نمایندگان مجلس صریحا و با استدلال های عقلی روشن، مجلس را از تصویب ملحق شدن به کنوانسیون های مساله دار منع کردند. البته مسیولیت شناسی نمایندگانی که برجام را بزک و تصویب کردند اما بعدها فرافکنی کردند، نه بر مردم و نه بر رهبر معظم انقلاب پوشیده نیست. اما حتی اگر نهی رهبری نبود، امثال مطهری نباید کمی عقل به خرج بدهند، کمی مطالعه کنند و منفعت های ملی را بر دیکته ها و تلقینات محافل بسته با غرب ترجیح دهند؟!

کولایی: شوروی نباید با طناب آمریکا به چاه می رفت

اما حتی اگر نهی رهبری نبود، امثال مطهری نباید کمی عقل به خرج بدهند، کمی مطالعه کنند و منفعت های ملی را بر دیکته ها و تلقینات محافل بسته با غرب ترجیح دهند؟! عضو حزب منحله همکاری اقرار کرد حوادث سال ۸۸ از جنس انقلاب های رنگی بوده است.

الهه کولایی از اعضای فراکسیون همکاری در مجلس ششم، در صحبت با «رودررو»  گفت: شوروی نباید به آمریکا بی حساب و کتاب اطمینان می کرد و با طناب آمریکا به چاه می رفت، خیلی ها مثل آمریکایی ها تبلیغ می کردند که فروپاشی شوروی برابر است با آزادی، برابر است با رفاه، برابر است با پیشرفت اما دهه ۱۹۹۰ شرایط بسیار اسفباری در همه جمهوری ها کمتر یا زیادتر به وجود آمد و آخرش الیگارش ها و مافیا آمدند، نه ثروت بین مردم تقسیم شد و نه قدرت.

وی در مورد انتخابات سال ۸۴ گفته است: به بعضی از اعضای بلندپایه ستاد دکتر معین از شکاف میان اصلاح طلب ها گله کردم و فکر می کردم اصلاح طلب ها باید به یکپارچگی برسند و نانی بود که احمدی نژاد از شکاف بین اصلاح طلب ها خورد و من خودم رو از این حیث نمی بخشم من باید کنار می کشیدم، من می دانستم. من که اعتراض نمودم و یادآور شدم و بیان می کردم چه اشکالی دارد آقای کروبی ریاست جمهور شود و آقای معین معاون اول. در آن مقطع خیلی نسبت به سیاست های آقای هاشمی در مجموع دید مثبتی نداشتم.

وی در جواب به این سؤال که به چه سبب در سال ۸۸ اصلاح طلب ها به رای مردم تمکین نکردند: «یک مجموع عاملان داخلی و خارجی و بی تدبیری ها باعث شد که هزینه های گزافی را چه داخلی و چه خارجی پرداخت کنیم. در حقیقت برای کشورهای خارجی این گمان وجود داشت که ایران با یک بحران انتخاباتی از جنس بحران های انتخاباتی که در انقلاب های رنگی وجود داشته روبه رو شده و می شود از این مجال استفاده کرد».

خراسان

مجوز۵۰۰ میلیاردی دولت برای خرید هواپیمای جدید

بر طبق ابلاغیه روزهای موخر یک مسئول با اهمیت دولتی به وزارت راه و شهرسازی، اعلام گردیده حسب موافقت شورای اقتصاد، انتشار اوراق مالی اسلامی به منظور تامین مراجع مالی خرید هواپیماهای جدید برای شرکت هما به میزان پنج هزار میلیارد ریال با لحاظ سه شرط مجاز خواهدبود که من جمله این شروط، پرداخت اصل، سود، کارمزد و دیگر هزینه های متاثر از انتشار این اوراق از محل مراجع داخلی این شرکت است.

مسئولان مواظب امکانات باشند؛ همه چیز گران شده است

بر طبق ابلاغیه روزهای موخر یک مقام مسئول اقتصادی به عده ای از سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به افزایش نرخ خرید زیادی از آلات و امکانات فنی در حوزه های متفاوت و وصول گزارش هایی در راستای نبود دقت کافی در حفظ از این سیستم ها، از مسئولان ذی ربط درخواستی ضمن کنترل فضاهای حفظ و نحوه مراقبت و مراقبت از وسایل متفاوت، برای صادر کردن دستورات لازم به منظور افزایش مراقبت و استفاده از آنان اقدام کنند.

ایران

شبکه جابه جایی دلار از ایران در ترکیه متلاشی شد

خبر اول اینکه، دادگاه جمهوری ترکیه حکم بازداشت ۴۱۷ نفر را صادر نمود که در کار جابه جایی ارز از ایران و ترکیه به امریکا بوده اند. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از تسنیم به نقل از روزنامه حریت، دادستان کل دادگاه استانبول اعلام نموده این اشخاص که عده ای از آنان ایرانی بودند، با تشکیل یک شبکه ویژه مالی، طراحی امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه های کشور را به خطر انداخته اند و از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی تاحالا با تراکنش های ۵ هزار لیره ای صدها بار، به خارج از کشور و به ۲۸ هزار حساب خارجی پول واریز کرده اند که به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیر معادل نیم میلیارد دلار می رسد. به ابزار این گروه، به نحو غیرقانونی پول از ایران و پس از آن ترکیه خارج شده است. این اشخاص که ایرانی و ترکیه ای تبار هستند، در نقل و جابه جایی غیرقانونی پول و مراجع ارزی ترکیه به خارج از کشور از اشخاص متفاوت به شکل پنهانی کمیسیون و درصد دریافت کرده و اغلب کسانی که در این میانه از شبکه مزبور در امریکا پول دریافت کرده اند، از ایرانیان یهودی تبار مقیم امریکا هستند.

 مسدود شدن دارایی های وزارت اطلاعات در فرانسه

خبر دیگر اینکه، خبرگزاری فرانسه از تصمیم دولت پاریس برای مسدود کردن دارایی های وزارت اطلاعات ایران در این کشور اطلاع داد. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از فارس، این تصمیم پس از آن اعلام شد که صبح روز گذشته، پلیس فرانسه یک انجمن ذی ربط به مسلمین به اسم مرکز «زهرا» و خانه های اعضای این انجمن را به اتهام مبارزه با تروریسم مورد بازرسی قرار داد. گزارش ها بیانگر از این است که در این عملیات ۱۱ نفر بازداشت شده اند. مرکز زهرا یک نهاد شیعی است که به سبب فعالیت های ضد اسرائیلی مشهور است. این گزارش می گوید که پلیس فرانسه با ادعای رابطه این اشخاص با ایران آنان را بازداشت کرده است.

آمار قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور از نمازخوان ها

دست آخر اینکه، حجت الاسلام حسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز، هفتم مهرماه با بیان اینکه تنها ۴۲ درصد جوانان در کشور نماز مطالعه می کنند، بیان کرد: طبق آمار، ۲۴ درصد اشخاص مناسبتی نماز مطالعه می کنند و ۱۷ درصد گاهی نماز مطالعه می کنند و مابقی کاملاً تارک نماز هستند. اما محمد مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در صحبت با «ایرنا» به پژوهشی آماری در سال ۹۵ اشاره کرده که طبق آن ۹۲ درصد مردم نماز مطالعه می کنند. به گفته وی، از این ۹۲ درصد حدود ۴۷ درصد به صورت مستمر نماز می قرائت کردند، ۲۴درصد گفته اند بیشتر مواقع و ۲۱ درصد هم گفته اند گاهی نماز مطالعه می کنند. مظفر البته شرح داده که ۶۰ درصد نمازخوان ها نماز صبح را نمی خوانند. او این را هم گفته که حدود ۶۰ درصد در نمازهای جماعت ظهر و مغرب و عشاء شرکت می کنند اما در نماز جماعت صبح فقط ۳ درصد حاضر هستند.

آرمان

تجمع ۷۰۰هزار نفری بسیجیان

ریاست سازمان بسیج با اشاره به تجمع ۷۰۰هزار نفری بسیجیان در سراسر کشور گفت: ۱۰۰ هزار نفر از بسیجیان تهران و کرج در تهران در استادیوم صدهزار نفری اجتماع خواهند کرد. سردار غلامحسین غیب پرور با بیان اینکه این مانور از ۹ شهریور در تمام استانهای کشور شروع شد و روز انتهاء آن نیز پنجشنبه ۱۲ مهرماه است، گفت: ما توانستیم به وعده خود عمل کنیم و پس از یک ماه به مردم گزارش می دهیم که در این مدت چه اتفاق هایی افتاد. وی اظهارکرد: این مانور ۲ بخش داشت که بخش اول آن، مانور هزار گردان بیت المقدس در بیشتر از ۵۰۰ شهرستان در سپاه های استانی و بخش با اهمیت دیگر مانور خدمت رسانی بسیج بود. غیب پرور اضافه کرد: در بخش خدمت رسانی بنا بود هفت هزار و چهارده گروه جهادی اعزام گردند اما در این یک ماه هشت هزار گروه خدمت رسان داوطلب به میدان آمدند و به خدمت رسانی مشغول گردیدند.

توافق ۴۱۱ میلیون یورویی ایران با سوریه

وزیر نیرو از امضای تفاهم نامه ای درخصوص ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی لاذقیه اطلاع داد و گفت: طی گفتگوها صورت گرفته با وزیر برق سوریه قرار است شرکت های خصوصی و فعال ایران در راستای برق مشابه گذشته فعالیت هایی را انجام دهند. رضا اردکانیان با بیان اینکه در گذشته ۹۰۰ مگاوات نیروگاه توسط یکی از شرکت های ایرانی در شرایط جنگ این کشور ساخته و تحویل داده شد، گفت: بر طبق برآوردهای صورت گرفته ارزش تفاهمنامه ای که بین دو وزیر به امضا فرا رسیده است، حدود ۴۱۱ میلیون یورو تخمین می شود.

تقدیر سوریه از حمله به مقر تروریست ها

وزیر خارجه سوریه ضمن ستایش از حمله موشکی ایران به مقر تروریست ها در شرق فرات تاکید کرد که حضور ایران در سوریه قانونی و هماهنگ با تمامیت ارضی این کشور است. ولید المعلم تاکید کرده که فصل انتهایی جنگ در سوریه دربردارنده آزادسازی ادلب و حومه های شمال شرقی حلب تا منطقه منبج و شرق فرات است.وزیر خارجه سوریه با ستایش از حمله موشکی ایران به منطقه البوکمال تاکید کرد که این موشک ها در راستای مبارزه با تروریسم شلیک گردیده است. وی دیگربار همکاری با ایران را قانونی و در راستای تمامیت ارضی دولت سوریه شرح کرده است.ولید معلم هدف از تعرض چهار جانبه به منطقه لاذقیه را طولانی تر کردن بحران برای توانمند سازی اسرائیل جهت عدم تحقق برتری هایی دانست که ارتش سوریه با همکاری متحدانش به دست آورده است. وی ابراز داشت که طولانی تر کردن مدت بحران سوریه به این قصد دنبال می شود که اسرائیل بتواند مانع از دستاوردها و برتری های ارتش سوریه در آزادسازی بیشتر از ۹۰ درصد از زمین های این کشور شود.

انتخاب اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید

جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید مجلس برای برپایی انتخابات هیات رئیسه فراکسیون در سال سوم بعدازظهر روز گذشته در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد و اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید به این شرح انتخاب گردیدند:محمدرضا تابش، مصطفی کواکبیان، فاطمه سعیدی، محمد فیضی، عبدالکریم حسین زاده، رضا انصاری، الیاس حضرتی وغلامرضا تاج گردون. محمدرضا عارف برای سومین دوره به عنوان ریاست فراکسیون امید انتخاب شد.

شاهد سیر نزولی نرخ ارز و سکه می باشیم

جلسه مقدماتی ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به منظور تصریح و ایجاد سازگاری برای برپایی نخستین جلسه ستاد با حضور تمامی اعضا برگزار شد. رحمانی فضلی ریاست ستاد در این جلسه با اشاره به تلاطم غیر حقیقی بازار ارز و سکه تصریح نمود: با تصمیم های شایسته ای که در جلسه شورای عالی سازگاری اقتصادی سران قوا گرفته شد، شاهد سامان یابی وضع بازار و سیر نزولی نرخ ارز و سکه می باشیم و لازم است تمامی رسانه ها و صاحبان تریبون مصالح عمومی را در نظر دارا باشند و همسو با سیاست های شورای عالی سازگاری اقتصادی سران قوا اقدام کنند. قرار شد نخستین جلسه ستاد به زودی با حضور تمام نمایندگان دستگاه های عضو برگزار شود.

 

.. نوری همدانی:نباید زندگی مسئولین با مردم متمایز باشد

نوری همدانی:نباید زندگی مسئولین با مردم متمایز باشدآرمان: آیت ا… حسین نوری همدانی گفت: مسئولین باید برای از بین بردن فقر، بیکاری و ایجاد رفاه برای مردم احساس مسیولیت کنند و طوری مشی نکنند که زندگی آنان با مردم فرق کند. این مرجع تقلید دردیدار فاطمه رهبر، معاون پشتیبانی و تندرستی خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)، از گرانی، بیکاری و فقر درکشور انتقاد نمود و اضافه کرد: امروز گرانی مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده، همه مردم از نظر معیشتی در زحمت هستند. وی بابیان اینکه گرانی، فقر و بیکاری برخلاف موازین اسلام است و لازم است فکری برای حل این مشکل شود، دنبال کرد: مسئولین درخدمت رسانی طوری عمل کنند که مردم از نظر اقتصادی مشکلی نداشته باشند. آیت ا… نوری همدانی، تصریح نمود: در اسلام آمده است که باید بین همه آحاد مردم، مساوات باشد و همه در سطوح متفاوت زندگی با هم تعادل دارا باشند، این طوری نباشد زندگی مسئولین با مردم فرق کند. وی دربخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: روایت پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند «کسی که شب سیر بخوابد در حالی که همسایه او گرسنه سر بر بالین گذاشته او مسلمان نیست»، این مساله نشان می دهد، اسلام مخالف فقر است و تمام کوشش اهل بیت(ع) براین بود همه مردم در سطوح واحد معیشتی زندگی کنند. وی در ادامه کمیته امداد را از یادگاری های امام راحل و پایگاه خوبی برای فقرزدایی برشمردند و تأکیدکرد: در اسلام فقر نداریم، اگر در جامعه اسلامی فقر وجود دارد به علت توجه نکردن به مبانی دینی است. به گفته این مرجع تقلید، انفال در دین منبعی برای فقرزدایی است، باید بهره برداری صورت گیرد تا فقر درجامعه اسلامی ریشه کن شود و چون از انفال بهره برداری درستی نمی شود، باعث این همه فقر در جامعه شده است که برای جامعه اسلامی زیبنده نیست. نوری همدانی گفت: هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به جامعه اسلامی و ریشه کن کردن فقر نیست…