عملیات اجرایی طرح بزرگ بسیج آبرسانی به روستاهای قم که با حمایت دولت سیزدهم توسط سازمان بسیج سازندگی استان به سرعت و با پیشرفت فیزیکی بالایی در حال پیگیری است، امسال به پایان خواهد رسید.

به گزارش شهرکریمه یکی از مهمترین بسترهای مورد نیاز برای پیشرفت و آبادانی در مناطق روستایی و محرومیت زدایی از چهره روستا،‌ تسهیل دسترسی ساکنان آن به آب سالم و بهداشتی است، در همین راستا اجرای طرح‌های آبرسانی به شمار قابل توجهی از روستاهای قم در جریان سفر دی ماه سال ۱۴۰۰ آیت الله رییسی به این استان مورد توجه قرار گرفت و با تخصیص اعتبار، کارهای اجرایی آن توسط بسیج سازندگی آغاز شد.

در همین رابطه مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه قم به ایرنا گفت: طرح بسیج آبرسانی استان قم با اعتباری حدود ۶۸ میلیارد تومان مشتمل بر ۱۲ روستا شامل دو مجتمع جداگانه است، مجتمع بخش کهک که ۱۱ روستا را در بر می‌گیرد و مجتمع سلفچگان که یک روستا را شامل می‌شود.

سرهنگ پاسدار علیرضا ایراندوست افزود: یک طرح آبرسانی دیگر هم با نام خط قیام داریم که آنجا هم مشتمل بر ۶ روستاست و کارهای اجرایی آن در کنار طرح بسیج آبرسانی توسط بسیج سازندگی قم دنبال می‌شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت روستاهای شامل طرح بسیج آبرسانی در مجتمع کهک بیان داشت: در همین رابطه در روستای کرمجگان عملیات ایجاد مخزن ‌یک‌هزار متر مکعبی به اضافه خطوط انتقال آب به میزان یک‌هزار و ۷۰۰ متر طول مورد نظر بوده‌است، در همین راستا مرحله ساخت سازه مخزن و خط انتقال به طور کامل انجام شده و عملیاتی که باقی مانده شامل اجرای حوضچه‌هاست که مراحل اجرای آن به سرعت دنبال می‌شود.

 

وی ادامه داد: برای روستای بیدهند احداث ایستگاه پمپاژ ۷۵۰ متر مکعبی در دستور کار بوده‌است که سازه کار تمام شده و بقیه کارهای اجرایی آن در دست اقدام است.

ایراندوست گفت:‌ در روستای ورجان، عملیات احداث مخزن یک‌هزار مترمکعبی تعادلی و اجرای خط انتقال دنبال شد که در همین ارتباط ساخت سازه مخزن تمام شده و در مرحله ایجاد حوضچه و شیرآلات است، در زمینه خط انتقال نیز بیشتر کار به طول ۲ کیلومتر در کنار اجرای‌ شبکه داخلی، انجام شده‌است.

وی افزود: همچنین در روستای خورآباد، طرح احداث مخزن ۲ هزار متر مکعبی تعادلی در دستور کار بود که ساخت سازه آن تمام شده و سایر کارهای تکمیلی مرتبط با آن و نیز ایجاد خط انتقال و اصلاح شبکه آبرسانی روستا در دست اقدام است.

وی ادامه داد: طرح بعدی مربوط به روستای تیره است، در این روستا ایجاد خط انتقال آب به طول ۸۵۰ متر از چاه به مخزن موجود روستا در دستور کار بود که مراحل انجام کار به پایان رسیده‌است.

 

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه قم گفت: برای چهار منطقه دیگر شامل دستگرد، میم، کهک و قبادبزن، تنها تهیه و نصب ژنراتور در برنامه تدوین شده بود که این کار نیز انجام شده‌است.

وی بیان داشت: در مجتمع سلفچگان نیز برای روستای سنجگان مخزن ۲۵۰ متر مکعبی مورد نظر بود که ساخت سازه آن تمام شده و تنها حوضچه و دیوارهای آن باقی مانده، در این روستا احداث خط انتقال و اصلاح شبکه نیز در دست اقدام است که در سال‌جاری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در طرح بسیج آبرسانی استان قم، خط انتقال آب به ۸۰ روستای پایین دست شهرستان کهک قم به دلیل فرسودگی‌ (به طول سه‌هزار و ۵۰۰ متر) نوسازی می‌شود که دست کم از هدر رفت ۲۰ درصد آب ناشی از فرسودگی لوله‌ها جلوگیری می‌کند.

 

ایراندوست در خصوص اجرای طرح آبرسانی خط قیام با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان در بخش مرکزی قم نیز گفت: این طرح شامل ۱۲ کیلومتر خط انتقال از یک طرف و ۹ کیلومتر خط انتقال در بخش دیگری است، همچنین در آن شبکه‌های داخلی روستاهای خیرآباد، قوجی داغی و فیض آباد مورد توجه بود که به صورت صد درصد تمام شد، ۹ کیلومتر خط انتقال آب از مخزن به این سه روستا هم انجام شده‌است، همچنین سازه مخزن که ۳۰۰ متر مکعبی تعادلی می‌باشد، به اتمام رسیده‌است.

وی افزود: احداث ۱۲ کیلومتر خط انتقال از مخزن به سمت روستاهای چشمه پلنگی، قاشقا بلاقی و غلام بلاغی نیز با حفاری و لوله گذاری در حال انجام است.

وی با اشاره یه این که اجرای طرح آبرسانی خط قیام در برخی از نقاط به دلیل عبور جاده نیازمند اخذ مجوز است، ادامه داد: سازمان بسیج جهاد سازندگی قم در این خصوص اقدام‌های لازم را انجام داده و منتظر صدور مجوزهای مورد نیاز از سوی نهادهای متولی همچون اداره کل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای است.

 

مسئول سازمان بسیج سازندگی قم گفت:‌ با اجرای طرح بسیج آبرسانی، تنش‌های آبی در مناطق مورد نظر به خصوص در مواقعی مانند فصل تابستان که جمعیت حاضر در روستا افزایش می‌یابد حل خواهد شد و ساکنان دیگر دغدغه‌ای برای تامین آب مورد نیاز خود نخواهند داشت.

وی افزود: اجرای طرح آبرسانی خط قیام هم که مشکل تامین آب مورد نیاز روستاییان منطقه را به نحو مطلوبی حل می‌کند، در این منطقه آب برای ساکنان برخی روستاها به وسیله تانکر تامین می‌شود که با اجرای این طرح مشکل تامین آب برای ۶ روستای یاد شده به طور دائم رفع خواهد شد.

وی با اشاره به تکمیل شدن طرح‌های بسیج آبرسانی و خط قیام در سال جاری، ادامه داد: سازمان بسیج سازندگی قم این آمادگی را دارد که با حمایت دولت سیزدهم، مشکل تامین آب در مناطق روستایی استان را به طور کامل حل کند و در این زمینه طرح‌هایی را آماده دارد که با تامین اعتبار لازم به مرحله اجرا در خواهد آمد.

  • منبع خبر : ایرنا