[ad_1] محمود تقی پور در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه را ارائه آموزش‌های کوتاه مدت فنی دانست و افزود: افراد پس از گذراندن دوره موفق به اخذ مدرک تحصیلی در مراکز فنی و حرفه‌ای می‌شوند. وی ادامه داد: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و آزاد، […]

[ad_1]

محمود تقی پور در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه را ارائه آموزش‌های کوتاه مدت فنی دانست و افزود: افراد پس از گذراندن دوره موفق به اخذ مدرک تحصیلی در مراکز فنی و حرفه‌ای می‌شوند.

وی ادامه داد: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و آزاد، آموزش‌های مشخص شده را ارائه داده و در پایان مهارت آموز گواهینامه مهارت دریافت می‌کند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم هدف از ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را توانمندسازی نیروهای انسانی دانست و افزود: آموزش‌های رسمی مراکز فنی و حرفه‌ای متناسب با بازار کار، صنعت و خدمات موجود در جامعه نیست بنابراین برنامه‌ریزی بر این است که آموزش متناسب با بازار کار ارائه شود.

وی بیان کرد: در استان قم سامانه‌ای تحت عنوان نیاز سنجی آموزشی در نظر گرفته شده که سه دسته افراد به این سامانه ورود می‌یابند، نخست کسانی که جویای کار هستند که ثبت نام می‌کنند و دوم صاحبان صنایع ثبت نام می‌کنند و سوم برنامه‌ریزی آموزشی در بخش آزاد و دولتی است که حاصل این نیاز سنجی آموزشی به سمتی است که آموزش‌های متناسب با بازار کار ارائه شود.

تقی پور گفت: با توجه به تغییرات رخ داده در بازار و اینکه طی ۱۰ سال آینده ۸۰ درصد مشاغل از بین می‌روند با رصد اشتغال بالغ بر ۸۰ درصد آموزش‌ها منجر به ایجاد اشتغال می‌شود و در کارگاه‌ها افراد توانمند شده و وارد عرصه کار خواهند شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به وجود هفت مرکز دولتی در استان قم افزود: در مراکز دولتی اکثر حرفه‌ها به صورت رایگان آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰۷ آموزشگاه آزاد در زمینه خدمات، مشاغل خانگی و مشاغل خرد آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

تقی پور بیان کرد: همزمان با شیوع کرونا آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تعطیل شدند اما تا زمان بازگشایی، آموزش‌ها تعطیل نشده و این اداره کل از نخستین اداراتی بود که اپلیکیشنی برای مقابله با ویروس کرونا طراحی کرد .

وی گفت: در بخش آموزش‌های آزاد هنگام شیوع کرونا در بستر آموزش مجازی فراهم نبود اما در صورتیکه روند تعطیلی مراکز آموزشی ادامه داشته باشد، بستر آموزش مجازی برای آموزشگاه‌های آزاد فراهم می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم ابراز کرد: سیاست گذاری که بر اساس تعهد آموزشی در مراکز فنی و حرفه‌ای در نظر می‌گیرند یک میلیون و ۲۷۴ نفر ساعت برای سال جاری است که به واسطه کرونا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

تقی پور عنوان کرد: به ۱۸۰ نفر زن سرپرست خانواده که در مناطق خاصی از استان قم ساکن هستند، آموزش‌های مهارتی ارائه می‌شود.

وی در خصوص ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها افزود: مراکز ثابت در برخی از روستاها وجود دارد و در روستاهایی که مراکز ثابت وجود ندارد، مراکز سیار فعال هستند.

تقی پور بیان کرد: ۷۶۵ نفر در روستاها آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم را طی سال گذشته دریافت کردند که بیشتر مربوط به مشاغل خانگی بوده است و شامل ۴۲۲ خانم و ۳۴۳ آقا می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر در آموزشگاه‌های آزاد و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در آموزشگاه‌های دولتی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست دولت گسترش بخش دولتی نیست اما تعداد مراکز دولتی در این استان کم است و سرانه آموزشی استان قم از سرانه آموزش کشور پایین‌تر است که پیگیر احداث مراکز دولتی هستیم.

تقی پور توسعه بخش خصوصی را هدف اصلی این اداره کل عنوان کرد و افزود: هفت مرکز دولتی در استان قم فعال است در حالی که نیازمند سه مرکز دیگر در بخش دولتی هستیم.

وی در خصوص ارائه مهارت‌های گردشگری تصریح کرد: متاسفانه در بخش دولتی، مرکزی تحت عنوان آموزش‌های گردشگری وجود ندارد اما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم مرکزی را در زمینه آموزش هتل داری و گردشگری ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم بیان کرد: سند آموزشی بر اساس توسعه استان ایجاد شده که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای شکل می‌گیرد که در این سند بحث گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

[ad_2]