عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حوزه علمیه قم حافظ دین است و دین منهای سیاست به تعبیر امام راحل، انکار بدیهیات است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، آیت الله سیداحمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه و امام جمعه موقت تهران، امروز در نخستین پیش نشست کنگره صدسالگی باز تاسیس حوزه و همایش علمی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)؛ میراث دار صد سال تاریخ حوزه علمیه قم که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، اظهارکرد: خاندان مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی خاندان مبارزه با طاغوت بودند، پدر و برادر بزرگ ایشان، حاج آقا علی صافی، ضد طاغوت و ضد شاه بودند.

 

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی جدا دیدن حوزه از سیاست را جدا دیدن حوزه از حوزه می دانستند، حوزه پیوند خورده با سیاست به معنای صحیح آن یعنی تدبیر و مدیریت است.

 

آیت الله خاتمی بیان کرد: اگر بخواهم تعریفی از «سیاست» داشته باشم باید بگویم، تدبیر است. یک سال سیاست، قیام جانانه ای مثل قیام امام حسین(ع) می شود و یک بار نرمش قهرمانانه مثل اقدام امام حسن(ع) است. هر دو سیاس العباده هستند چه امام حسین(ع) که قیام کرد و چه امام حسن(ع) که آن نرمش قهرمانانه را انجام دادند.

 

وی تاکید کرد: تعبیر از سیاست آن نیست که فرد درگیری و مبارزه داشته باشد، تفسیر درست، تدبیر است که باید نسبت به اقتضائات و شرایط آن را هزینه کرد.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: تفسیر اینکه سیاست یعنی درگیری و مبارزه، تفسیر صحیحی نیست و با این نگاه، کاری که مرحوم آیت الله حائری در اوج قدرت رضاخان انجام داد، کار بزرگی بود.

 

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: این یک واقعیتی است که مرحوم آیت الله حائری با رضاخان برخورد داشت، در ماجرای حجاب برای رضاخان پیام فرستاد و شاگردان خود را دستور به ورود به این ماجرا کرد.

 

آیت الله خاتمی گفت: شرایطی که برای امام خمینی(ره) فراهم بود برای آیت الله حائری فراهم نبود؛ بعد از ماجرای مشروطیت، مردم دلزده و مایوس شده بودند. در ماجرای ضرب و شتم آیت الله محمدعلی بافقی توسط رضاخان در مشهد، کمترین واکنشی از سوی مردم صورت نگرفت. اما در ماجرای مقاله توهین آمیز ارتجاع سرخ و سیاه، مردم به پا خواستند و انقلابی ایجاد شد.

 

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «سده حوزه، سده نفی سکولاریسم از آیت الله العظمی حائری(ره) تا آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» پرداخت و افزود: حوزه علمیه قم از آغاز تاکنون ۶ دوره داشته است؛ دوره اول که دوره ۱۵ ساله مرحوم آیت الله حائری است که از ۱۳۰۱ آغاز می شود و تا ۱۳۱۵ ادامه دارد. دوره دوم که دوره فترت و رکود حوزه است که بین مرحوم آیت الله حائری و آیت الله العظمی بروجردی و علمای ثلاث (مرحوم آیت الله سید محمدتقی خوانساری، مرحوم آیت الله حجت و مرحوم آیت الله صدر) است. دوره سوم که دوره مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و دوره شکوفایی حوزه است. دوره چهارم که دوره تبعید امام خمینی است که آیت الله العظمی گلپایگانی در حفظ حوزه و مبارزه با طاغوت نقش اول را داشتند. دوره پنجم که دوره امام خمینی است که در این ده سال، بر حفظ و رشد و ارتقای حوزه علمیه قم اهتمام داشتند و دوره ششم که دوره رهبر انقلاب اسلامی است.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نگاه مرحوم آیت الله حائری به سیاست را مورد توجه قرار داد و افزود: حوزه علمیه قم حافظ دین است و دین منهای سیاست به تعبیر امام راحل، انکار بدیهیات است.

امام امت(ره) به ۵ دلیل معتقد بودند که دین پیوند با سیاست دارد؛ اول، ایشان انکار ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را به معنای انکار جامعیت احکام و جاودانگی آنها می داند. دوم، ماهیت و چگونگی احکام اسلام در کتاب های امام خمینی تبیین شده است. سوم، احکام اسلامی تا قیامت جاری و تعطیل ناپذیر است. چهارم، ادله روایی است که مرحوم آیت الله العظمی صافی در منتخب الاثر آوردند و صدر روایت این است که «الإِسْلامُ وَالسُّلْطَانُ أَخَوَانِ تَوْأَمٌ ، لا یَصْلُحُ وَاحِدٌ مِنْهُمَا إِلا بِصَاحِبِهِ ، فَالإِسْلامُ أُسُّ وَالسُّلْطَانِ حَارِسٌ ، وَمَا لا أُسَّ لَهُ مُنْهَدِمٌ ، وَمَا لا حَارِسَ لَهُ ضَائِعٌ».

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: تفسیر اینکه سیاست یعنی درگیری و مبارزه، تفسیر صحیحی نیست بلکه سیاست به معنای تدبیر است و با این نگاه، کاری که مرحوم آیت الله حائری در اوج قدرت رضاخان انجام داد، کار بزرگی بود. این یک واقعیتی است که مرحوم آیت الله حائری با رضاخان برخورد داشت، در ماجرای حجاب، با قاطعیت وارد شد و فرمود: «قصّه، قصّه ناموس است و نمی شود آرام گرفت» و برای رضاخان پیام فرستاد و شاگردان خود را دستور به ورود به این ماجرا کرد. وزارت معارف رضاخان می خواست در امور فرهنگی حوزه دست بیندازد که ایشان محکم ایستاد و گفت: «یک قدم حق ندارید جلو بیائید، این حوزه متعلق به روحانیت است و ما حوزه را اداره خواهیم کرد».

 

امام جمعه تهران ادامه داد: رضاخان سفاک، دنبال این بود که قم را هم به توپ ببندد، مسجد گوهرشاد را به توپ بست و صدها نفر را کشت، الان هم گورهای دسته جمعی آن واقعه کشف می شود. مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری در این شرایط قرار داشت. ایشان به صراحت گفته بودند که «اینها را می بینم اما حوزه برای من مهم است».

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: اگر مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری پخته و سیاسی نبود، نمی توانست اینگونه عمل کند.ایشان دین را عین سیاست می دانست اما سیاست را فقط درگیری و مبارزه داغ نمی دانست.

 

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری حوزه