به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برپایی رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم و علمای بلاد، ۱۳ دی‌ماه، در شهر قم، […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برپایی رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه

یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم و علمای بلاد، ۱۳ دی‌ماه، در شهر قم، پژوهشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید.

آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید در مراسم اختتامیه این اجلاسیه با اهتمام بر اهمیت ولایت فقیه گفته بود: به همه مسئولین کشور می‌گویم که باید در کانون ولایت فقیه خدمت کنند، زیرا اطاعت از ولایت فقیه تنها راه حل خارج شدن از مشکلات کشور هست.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح نمود: وسعه جایگاه ها علمی و حوزوی من جمله رسالت‎های حوزه هست که از اهل بیت(ع) به ما دست یافته هست؛ باید این مسیر نورانی را ادامه دهیم؛ علاوه بر این باید امر به سرشناس و نهی از منکر را که جزء با اهمیت ترین رسالت‎های روحانیت هست اصل قرار دهیم. اسلام برای کادرسازی در توسعه مسائل متفاوت اهمیت خاصی قائل هست؛ در گذشته با همین کادرسازی، اسلام در منطقه های متفاوت دنیا تکثیر گردید و این اشخاص به اندازه‎ای قوی حرکت کردند که در آن زمان امپراتوری روم و ایران را تحت سلطه خود دربیاورند.

درس ها خارج فقه و تفسیر مراجع تقلید

آیت‌الله جوادی‌آملی: مراد از «عرش» در قرآن جایگاه ربوبیت الهی هست
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، دهم دی‌ماه، در ادامه موضوعات تفسیری خود در مسجد اعظم اظهار کرد: افرادی که با امام زمان خود رابطه ندارند، وضعیتشان روشن هست.

آیت‌الله سبحانی: خوش‌بینی به یکدیگر را در جامعه رایج شدن دهیم
آیت‌الله جعفر سبحانی، ۱۲ دی‌ماه، در درس خارج خود در مسجد اعظم شهر قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) با بیان اینکه انسان‌های سبک‌بار فوراً به مقصد می‌رسند و بالعکس اشخاص سنگین بار دیرتر به مقصد می‌رسند، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند افرادی که بارشان سنگین هست، روز قیامت انتظارشان در محشر فراوان هست و باید سوال و جواب گردند، اما افرادی که در صحیفه اعمالشان گناه نیست زود گذر می‌کنند.
این مرجع تقلید با اهتمام بر ترویج خوش‌بینی در جامعه، تصریح نمود: : باید به احدی بدبین نباشیم الا اینکه بینه و سبب محکمی برای بدبینی وجود داشته باشد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب تنها یک مساله شرعی نیست
آیت‌الله مکارم شیرازی امروز، ۱۲ دی ماه، در درس خارج خود در مسجد اعظم شهر قم با اشاره به روایتی مبنی بر احترام به بزرگتر‌ها و کوچکتر‌ها اظهار کرد: احترام به بزرگتر‌ها صرفاً در احترام ظاهری نیست و احترام به تجارب و آراء و نظرات آنان هم هست و زیادی جوانان می باشند که از خود راضی می باشند و بدون مشورت با بزرگتر‌ها اقدام به کاری می‌کنند و بعد عارضه می‌بینند.
وی با بیان اینکه مساله بدحجابی و بی حجابی منحصرا تکلیف شرعی نیست و مسئله‌ای اجتماعی از حهت های متفاوت هست، تصریح کرد: دولت این کار را از ادارات و مجموعه‌های زیردست خود آغاز کند.

گفت‌وگو با اندیشمندان و حوزویان

سیدحسین نصر: ۵۰ سال برای نقد فلسفه و علوم غربی کوشش کرده‌ام
یکی از مهم‌ترین وقایع اندیشه‌ای ذی ربط به مصاحبه‌ای هست که با سیدحسین نصر، فیلسوف سنت‌گرا و استاد دانشگاه جرج واشنگتن منتشز شد. نصر نصر با اهتمام بر اینکه هنوز از غرب‌زدگی عمیقی رنج می‌بریم، گفته بود: با توجه به چالش‌هایی که در عرف علوم جدید و تکنولوژی غربی، ادیان متفاوت و فلسفه‌های لاادری (ندانم‌گرایی) در دنیای کنونی وجود دارد، امید آن می‌رود که فلسفه صدرا بتواند در مقابل چالش‌های مکرر بایستد و بر طبق اصول خود به آنان جواب گوید.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح نمود: به نظر بنده در زمان حاضر فلسفۀ ملاصدرا اهمیت بسیاری برای ما ایرانیان و همۀ مسلمین دارد. زمانی که ۵۰ سال پیش نوشتن دربارۀ ملاصدرا را به زبان انگلیسی آغاز کردم و کربن نیز به زبان فرانسه این کار را آغاز کرد، حتی در ممالک عربی کسی ملاصدرا را نمی‌شناخت چه رسد به غرب و ممالک شرق قاره آسیا. اما حالا ده‌ها نفر از مصر گرفته تا اندونزی رسالۀ ارشد و دکترایشان دربارۀ ملاصدرا هست. نکتۀ بااهمیت این هست که حکمت ملاصدرا محملی هم برای اندیشه منطقی و دینی هست و هم گفتنی‌های بنیادی دارد دربارۀ اشراق، عرفان، واقعیت و حکمت باطنی. در واقعیت، حکمت متعالیه به عرفان و تصوف، مکتب مشائی، که سهروردی به آن به عنوان قدم اول برای دسترسی به حکمت اشراق توجه داشته و عرفان ابن ‌عربی که خلاصۀ آن در «فصوص‌الحکم» آمده می‌پردازد. ملاصدرا همه این‌ مکتب‌ها را جمع و تلفیق کرده و وحدتی نوین به اسم حکمت متعالیه به وجود آورده هست.
سیدیحیی یثربی: فلسفه امروزمان را تأسیس کنیم
سیدیحیی یثربی، استاد پیشین فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا ضمن عرضه توضیح هایی در راستای فلسفه اسلامی، گفته بود: ملاصدرا را بزرگ می‌دانیم، اما در تاریخ نه در امروزمان؛ امروزه چیزهایی را در اختیار داریم که ملاصدرا در اختیار نداشت. دنیا عوض شده، زندگی و آدم تغییر کرده و میزان درک بالا رفته هست و باید از نو بازسازی کنیم و فلسفه امروزمان را تأسیس کنیم.
حجت‌الاسلام موسویان: زیرساخت‌های تحقق فقه اجتماعی فراهم نشده هست
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل موسویان، استاد دانشگاه مفید شهر قم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در جواب به این سوال که آیا فقه دارای نظام هست یا خیر؟ تصریح نمود: آنچه تاحالا زیادتر از فقه انتظار داشتیم تکالیف عباد به طور فردی بوده هست؛ اگر منظور از فقه نظام، نظر اسلام درباره سیاست و اقتصاد و … هست، در این زمینه نگاه‌های مختلفی وجود دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه فقه فردی جوابگوی نیازهای کشور نیست، تصریح نمود: در کمال تأسف ۴۰ سال هست که درباره فقه اجتماعی بحث می‌شود و به طور مستمر هم تضاد میان دو طرف وجود دارد؛ یکی قائل به دور ریختن تجربه بشری و دیگری بسنده به تجارب بشری هست و هنوز در خم یک کوچه هستیم.
حجت‌الاسلام رضائی اصفهانی: ایران در تحقیقات قرآنی در جهان اسلام پیشتاز هست
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضائی اصفهانی، ریاست مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) و مفسر و مترجم قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با بیان اینکه باید نگاه جامعی به وضع قرآنی کشور بیفکنیم، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی جهش بزرگی در امور قرآنی در ابعاد متفاوت رخ داده هست، به گونه‌ای که امروز از الازهر و ام‌القری در مدینه پیشی گرفته‌ایم.
ریاست مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: انقلاب اسلامی باعث گردید تا ایران در زیادی از عرصه‌های قرآنی در جهان اسلام من جمله موضوعات میان‌رشته‌ای قرآن و علم حتی از الازهر و ام‌القری نیز پیشی بگیرد.

نشست‌های علمی

نشست علمی «ابن سینا و حکمت مشرقی» برگزار گردید
نشست علمی «ابن سینا و حکمت مشرقی» دهم دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در بنیاد ایران‌شناسی برگزار گردید.

در این نشست افرادی مثل آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، غلامرضا اعوانی، حسین کلباسی‌اشتری، حسن بلخاری و قاسم پورحسن در زمینه‌های متفاوت با محوریت ابن سینا به ایراد حرف پرداختند.

تصریح مراحل و دلایل مواجهه مستشرقان با نهج‌البلاغه

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ نشست علمی «مواجهه خاورشناسان با نهج‌البلاغه؛ گونه‌شناسی و جریان‌شناسی»، از سلسله سخنرانی‌های تخصصی پژوهشکده نهج‌البلاغه، ۸ دی‌ماه، با سخنرانی عباس احمدوند، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه برگزار گردید.
احمدوند به تصریح مراحل و دلایل توجه مستشرقان به نهج‌البلاغه پرداخت و گفته بود: نخستین مرحله فعالیت علمی غربی‌ها به قرون ۱۶ و ۱۷ برمی‌گردد که به اضطرار باید زبان عربی را می‌دانستند و به این سبب با نهج‌البلاغه نیز آشنا شدند، در مرحله دوم به مسائلی مثل سندهای نهج‌البلاغه پرداخته گردید و در ادامه نیز بحث ترجمه آن مطرح گردید.
سایر رویدادها
نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم به سران قوا
جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم اقدام به ارسال نامه‌ای به سران قوا کرد که در بخش‌هایی از این نامه تصریح کرده هست: تمام کوشش خود را بکار گیرید تا خروجی تمام تدابیر و کارهای دولتمردان در زندگی مردم منعکس و احساس گردد و روح امید را با عمل خود به جامعه تزریق کنید و بدانید تمام شأن وجودی شما برای خدمت به مردم و مستضعفین هست.
علاوه بر این در بخش دیگری از این نامه آمده هست در این میان بعضی بی تدبیری‌ها در نحوه مدیریت و سیاستگذاری اجرایی، مشکلات عمده‌ای را برای اقتصاد و معیشت مردم ایجاد نموده هست. شکل‌گیری بازار‌‌سیاه و خلاءهای قانونی نیز برای متجاوزان به حقوق مردم فرصتی فراهم کرده هست تا از این ضعف‌ها سوء استفاده نمود و بر التهاب بازار بیافزایند.
آیت‌الله وحید خراسانی: سفارش نکردم کسی رساله عملیه چاپ کند
به دنبال انتساب بعضی مطالب به آیت‌‌الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید در پاسخ‌هایی واضح تصریح کرد که به کسی سفارش نکرده هست رساله عملیه چاپ کند.
این مرجع تقلید در جواب به این استفتاء که آیا حضرتعالی به شخص یا اشخاصی از تلامذۀ خود یا غیر آنان، سفارش فرمودید (ولو اشاره) که رسالۀ عملیه چاپ نمایند؟ گفته بود: أبداً حتی إشارهً، اگر کسی هم مدعی شد نفی کنید ما خودمان در کار خودمان گیر هستیم تا برسد به کار دیگران.
پژوهشکده فقه اجتماعی تأسیس می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طباطبایی، ریاست مؤسسه بحرالعلوم، در گفت‌وگو با ایکنا از برپایی سلسله درس ها فقه اجتماعی در چند گرایش از هفته آینده در شهر قم اطلاع داد.
وی اضافه کرد: فقه گردشگری، محیط زیست و کودک از مورد ها بسیار لازم جامعه هست. بنابراین در قالب سلسله موضوعات فقه اجتماعی به این موضوعات پرداخته خواهد گردید.
طباطبایی تصریح نمود: سال‌های گذشته بحث فقه محیط زیست را آغاز کردم و مؤسسه بحرالعلوم نیز از چهار پارسال با همین هدف یعنی تعلیم و تحقیق حول موضوعات فقه اجتماعی تأسیس گردید و اخیراً نیز در حال دریافت مجوز تأسیس پژوهشکده‌ای در این زمینه هستیم.
کتاب «برخی پیش‌نیازهای تفسیر» منتشز شد
کتاب «برخی پیش‌نیازهای تفسیر» از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم منتشر گردیده هست. یکی از تازه ترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اثر زنده یاد حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمد یزدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم هست که سال گذشته دارفانی را وداع اظهار کرد.
از وی بیشتر از ده عنوان کتاب دیگر من جمله روش بیان قرآن، سیره پیامبر(ص) در مقابل مخالفان از زبان قرآن، بدعت در نگاه قرآن، قلمرو موضوعات قرآنی منتشر گردیده هست.
این کتاب دربردارنده چهار گفتار هست؛ در گفتار نخست بر این نکته اهتمام شده که قرآن کتابی تماماً راز و راز نیست که مرجعی برای رمزگشایی به مخاطب های معرفی کرده باشد. در گفتار دوم بیان شده بعضی آیات حاکی این هست که حتی کافران و مجرمان می‌توانند از قرآن بهره‌مند گردند. علاوه بر این در گفتار سوم، گوشه‌هایی از استعمال واژه‌ها در اشعار جاهلی ارزیابی شده تا روشن گردد در درک قرآن به دانستن آن‌ها نیازی نیست و در گفتار چهارم هم به راه برون‌رفت از بعضی چالش‌های تفسیر پرداخته شده هست.
مراسم ۹دی در مدرسه فیضیه
مراسم بزرگداشت سال روز ۹ دی امروز با حضور پرشور طلاب، فضلا، استادان حوزه و بعضی شخصیت‌های حوزوی در مدرسه فیضیه برگزار گردید. در این مراسم که با حضور طلاب حوزه علمیه برادرهای، خواهران، جامعه الزهراء(س) و اقشار متفاوت مردم برگزار گردید، آیت‌الله سیداحمد خاتمی به سخنرانی پرداخت.
هشتمین دوره مسابقات قرآن حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی رضوی، مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مسابقات هر ساله قرآن و حدیث حوزه به دلیل بعضی مشکلات من جمله تحولات ساختاری و کم بودن بودجه در دوره هفتم متوقف گردید و چندسالی هست که برگزار نمی‌شود.
وی اضافه کرد: مرحله پایانی هشتمین دوره مسابقات با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه و به میزبانی حوزه علمیه این استان برگزار می‌شود. در مرحله استانی، متسابقین در استان خود به رقابت می‌پردازند و افرادی که حد نصاب لازم را به دست آورند به مرحله نیمه پایانی راه می‌یابند.
انتهای پیام