در دویست و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بحث و بررسی‌های فراوانی در خصوص روند پیشبرد شهرک خودرو صورت گرفته و نهایتا اصلاحاتی در قرارداد پروژه تصویب شد.

به گزارش شهرکریمه ، دویست و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم دوشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

در این جلسه که در قریب به یک‌ماهی که به اتمام دوره چهارم شورای شهر قم باقی مانده برگزار شد، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی، محسن رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی، سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، علیرضا بیطرفان معاون امور مالی و اقتصادی و دیگر مدیران و معاونین شهرداری حضور خواهند داشت.

رئیس شورای شهر قم در ابتدای این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار گزارشی از طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده طی دو هفته اخیر ارائه کرد و گفت: یکی از افتخارات شورای چهارم حضور خبرنگاران در جلسات رسمی بوده است و از پوشش اخبار توسط صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تشکر می‌کنیم.

نخستین دستور دویست و چهلمین جلسه شورا اخذ مجوز کاهش عوارض صدور پروانه کسب مددجویان زیر حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امام امام خمینی(ره) است که از سوی حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد.

این دستور پس از توضیحات آتش‌زر و اعلام نظر اعضا با رای اکثریت به تصویب رسید.

اخذ مجوز ۱۰ درصد کاهش عوارض علاوه بر تخفیفات نقدی دهه فجر بابت پلاک ثبتی ۱۱۸۴۲/۱۳۰ متعلق به شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز موضوع دیگر مرتبط با کمیسیون برنامه و بودجه بود که به تصویب رسید.

درخواست دبیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای نامگذاری میدانی به نام مبارک امام رضا(ع) نخستین دستور مرتبط با کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین بود که از سوی عباس ذاکریان رئیس این کمیسیون مطرح شد.

وی با اشاره به گزینه‌های مختلفی که برای این پیشنهاد مطرح شده‌ است، از پیگیری برای تحقق این نامگذاری در شهر قم خبر داد.

این دستور برای بحث و بررسی بیشتر به مراجع مربوطه ارسال شد.

صورت جلسه قرارداد ساخت شهرک خودرویی و اخذ تعهد از طرف دوم قرارداد در خصوص انجام زیرساخت‌ها نیز از دستورات مربوط به کمیسیون خدمات شهری بود که پربحث‌ترین دستور دویست و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.

موافقین و مخالفین متمم قرارداد ساخت شهرک خودرویی مباحث مد نظر خود را در این جلسه مطرح کردند.

ذاکریان با اشاره به آخرین وضعیت اصلاحات قرارداد پروژه شهرک خودرو قم اظهار کرد: شهرداری در کمیسیون خدمات شهری اطلاعات‌ لازم را در خصوص این پروژه ارائه کرد و راجع به زیرساخت‌ها بحث و بررسی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تصمیم نهایی در شورا بر این مبنا بود که ۳۰ درصد به حساب سازمان میادین خواهد بود، ۱۰ درصد برای حسن انجام کار و ۱۰ درصد هم برای تحویل سند بلوکه می‌شود افزود: ۲۵ درصد نیز بابت زیرساخت‌های بلوک‌ها بلوکه خواهد شد که ۱۲٫۵ درصد آن هنگام آغاز نازک کاری و ۱۲٫۵ درصد پس از پایان نازک‌کاری قابل برداشت است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار در هر پیش فروش توانایی برداشت ۲۵ درصد مبلغ را خواهد داشت افزود: با این تصمیم‌گیری نگرانی اعضای شورا در خصوص این پروژه و تامین زیرساخت‌های آن برطرف شد.

در ادامه این جلسه و پس از توضیحات رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین اعضا نظرات خود را در خصوص اصلاحات قرارداد پروژه مطرح کردند.

نعمت‌الله عواطف رستمی با بیان اینکه ابهاماتی در قرارداد شهرک خودرویی وجود دارد، اظهار کرد: در این پروژه برای سه بلوک پروانه صادر شده است اما در متمم قرارداد آورده شده که در ۶ فاز اجرای پروژه صورت خواهد گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه در خصوص جزئیات فازهای پروژه مشخصات ارائه نشده است گفت: باید مشخص شود که چه بخشی از هزار و ۵۰۰ واحد در هر فاز این پروژه قرار می‌گیرد.

عباس ملکی با تاکید بر اینکه با متمم قرارداد پروژه صورت مساله تغییر کرده است افزود: قرار بوده سرمایه‌گذار ۳۰ درصد از کل مجموعه‌ها را انجام داده و براساس رقم ریالی ۵۱ میلیارد تومان هزینه کند و سپس اقدام به پیش‌فروش می‌کرده است.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: اما با این وجود ما شاهد هستیم قبل از این شرایط پیش‌فروش صورت گرفته و ما خودمان این مجوز را به سرمایه‌گذار خواهیم داد.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اگر این شرایط امروز در روز قبل از مناقصه وجود داشت بسیاری افراد دیگر هم مشتاق سرمایه‌گذاری بودند که از پول پیش‌فروش ساخت مجموعه را انجام دهند.

وی با اشاره به مشکلات مختلفی که در صورت اصلاح قرارداد پروژه شهرک خودرویی به وجود می‌آید اذعان کرد: سرمایه‌ شهرداری که زمین بوده روز اول در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و حداقل سرمایه‌گذار در این پروژه ۳۱ میلیارد تومان کمتر از قرار در پروژه وارد کرده و می‌خواهد پیش‌فروش انجام دهد.

سیدامیر سامع در این بخش جلسه با تاکید بر اینکه ما قطعا در هر پیش‌فروش رسوب عدم فروش خواهیم داشت اذعان کرد: فروش این واحدها در شهرک کار راحتی نیست و ما به دنبال راهکارهای مختلف هستیم تا بتوانیم مشکلات قراردادی پروژه را رفع کنیم.

معاون شهردار قم با تاکید بر عزم مجموعه مدیریت شهری برای تدبیر در پروژه شهرک خودرو و اتمام هرچه سریع‌تر واحدها و تحویل آن به مردم گفت: روشی که در متمم قرارداد به کار گرفته‌ایم بهترین راهکاری است که به کار گرفته شده تا بتوانیم تضمینی داشته باشیم که پروژه به اتمام رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.

حسن بختیاری با تاکید بر اینکه اگر در جزئیات اصلاحات و متمم مغایرت وجود داشته باشد محل اشکال خواهد بود اذعان کرد: اینگونه‌ اصلاحات در آینده برای شهرداری مشکل ساز می‌شود که باید از بروز اینگونه مشکلات اجتناب کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم حمایت از سرمایه‌گذاران در شهر را امری ضروری خواند و تصریح کرد: کمک کردن به سرمایه‌گذار مهم است اما نباید مغایرت در اسناد و جزئیات اجرایی پروژه ایجاد شود.

حسین فاکر هم با بیان اینکه شهر قم در گذشته هیچ سرمایه‌گذار موفقی نداشته است اظهار کرد: امروز باید دقت نظر در بررسی قراردادهای سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا به مشکلات گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری بر نخوریم.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه حجم قرارداد شهرک خودرو ۲۳۰ میلیارد تومان است گفت: باید مشخص شود که سهم شهرداری و سرمایه‌گذار چقدر است تا بتوانیم دقیق بررسی لازم را صورت دهیم.

زین‌العابدین قراچورلو نیز با تاکید بر ضرورت فازبندی پروژه شهرک خودرو اذعان کرد: از لحاظ عقلانی این مساله ضروری است که با این شرایط اقتصادی پروژه در فازهای مختلف اجرایی شده تا بفهمیم که در آینده این پروژه با چه مشکلاتی روبه رو خواهد بود.

عضو شورای شهر قم با تاکید بر اینکه با کوچک‌سازی پروژه سهم طرفین کاهش می‌یابد بیان کرد: ما باید فهم درستی از بندهای مختلف قرارداد داشته باشیم تا بتوانیم درست اظهار نظر کرده و تصمیم درستی بگیریم.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه وقتی در قرارداد بحث از کل می‌شود یعنی میانگین پروژه نه اینکه در تمام قسمت‌ها ۳۰ درصد پیشرفت صورت بگیرد خاطرنشان کرد: به نظر این مساله کمکی به پروژه است تا بتوانیم مرحله به مرحله آن را پیش ببریم.

وی با اشاره به جزئیات اصلاحات متمم قرارداد پروژه شهرک خودرو ابراز کرد: متممی که به قرارداد اضافه شده برای این است که قرارداد شفا‌ف‌تر شود تا بتوانیم پروژه را با سرعت و کیفیت بهتری پیش ببریم.

آتش‌زر نیز با تاکید بر اینکه بهترین مسیر در پروژه شهرک خودرو حرکت فاز به فاز است افزود: باید به دنبال این باشیم که در هر فاز تکمیل پروژه صورت گرفته و پیش‌فروش انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه پروژه‌هایی چون شهرک خودرویی نیازمند تخصص و تجربه است گفت: در این گونه پروژه‌ها شرکت‌های محدودی توان فعالیت دارند چراکه نیازمند تخصص خاص است و به همین خاطر نمی‌توان این ابهام را مطرح کرد که این مناقصه طوری طراحی شده که تنها یک شرکت توان شرکت و موفقیت داشته باشد.

ناصر رعیت‌پور دیگر عضو شورای شهر هم با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند که در شهرک خودرو چه اتفاقی می‌افتد و نباید در این پروژه حاشیه‌سازی کرده و به مردم اطلاعات غلط داد گفت: ما به سرمایه‌گذار تعهد داده‌ایم که مشاغل مزاحم باید از شهر جمع‌آوری شود و این برای این است که شهرک خودرویی شکل جدیدی بگیرد.

اخذ مجوز تنظیم صلح‌نامه و کاهش عوارض پلاک ثبتی ۱۰۸۷۰/۱۱۷ اصلی بخش یک قم، اخذ مجوز متمم توافقنامه شماره ۲۳۳۰۷۳ مورخ ۱۲ دی ۹۵ پلاک ثبتی ۲۶۹۸، اخذ مجوز توافقنامه پلاک ثبتی ۲۵۶۰/۵/۳۲ شماره توافقنامه ۵۷۳۷۹ مورخ ۹ مرداد ۹۶ از موارد مرتبط با کمیسیون امور زیربنایی در دویست و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود که به تصویب رسید.

در پایان این جلسه با حضور شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم از خبرنگاران فعال شورای اسلامی شهر قم و خبرنگار خبرگزاری فارس به مناسبت روز خبرنگار تقدیر شد.