معاون اجرایی آستان حضرت معصومه(س) گفت: جشن‌های دهه کرامت هم‌زمان با آغاز میلاد حضرت معصومه(س) با شعار «خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی» در سراسر کشور آغاز می‌شود و تا میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد.

به گزارش شهرکریمه هادی محمودنژاد روز دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت حرم حضرت معصومه(س)با اشاره به شعار «خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی» در جشن های دهه کرامت کشور گفت:

مراسم آغاز جشن‌های مردمی دهه کرامت روز یکشنبه هفته آینده ۳۱ اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز میلاد حضرت معصومه(س)، با حضور مهمانان، آیت‌الله سعیدی تولیت حضرت معصومه(س)، آیت‌الله مروی تولیت آستان امام رضا(ع) و مسوولان کشوری در شبستان امام خمینی(ره) آستان کریمه اهل‌بیت(س) برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در آیین خطبه‌خوانی اهدای نمادین فرش از تولیت آستان کریمه اهل‌بیت(س) به تولیت آستان قدس رضوی و همچنین بلعکس صورت خواهد گرفت؛ فرش اهدایی تولیت حرم حضرت معصومه(س) در موزه آستان قدس رضوی نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: شب میلاد نیز آیین نقاره زنی در صحن امام رضا(ع) و صبح میلاد آیین جاروکشی در صحن‌های حرم حضرت معصومه(س) با حضور خادمان و خادم یاران آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

محمودنژاد گفت: امسال با توجه به مسائل و موضوعات سال گذشته به روز دختر و برگزاری آیین‌ها توجه ویژه‌ای شده و مراسم‌های مختلف با حضور بانوان ‌و دختران برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که «حضرت معصومه(س) بهترین دختر دنیا شعار روز دختر است»، خاطرنشان کرد: در واقع امسال اولین جشن‌ دهه کرامت در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه با آیین تعویض پرچم در صحن امام هادی(ع) می‌باشد.

وی با تاکید بر برگزاری جشن‌های ویژه در تمام استان‌ها و چند کشور، بیان کرد: در همین راستا سفیران کریمه با محوریت روز دختر و توجه به دختران به نقاطی در داخل شهر قم، ۳۱ استان و ۴۰ نقطه دنیا در چهار قاره اعزام خواهند شد و برنامه‌های متنوعی دارند.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به تجمع و جشن دختران دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی در ۲۸ اردیبهشت‌ماه در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم، گفت: در روز میلاد حضرت معصومه(س)، درمانگاه آستان ویزیت و پذیرش رایگان خواهد داشت و موزه حرم مطهر نیز برای خانواده‌هایی که دختر همراهشان باشد رایگان است و برای سایرین نیم‌بها می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: به پیشنهاد تولیت آستان قدس رضوی برای مفروش کردن رواق‌های اطراف روضه منوره حرم حضرت معصومه(س) فرش‌های دستبافی توسط این آستان به حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اهدا خواهد شد.

برگزاری چندین اجتماع بزرگ دختران در دهه کرامت

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: هماهنگی‌های خوبی با مجموعه‌های ملی از جمله اوقاف و امور خیریه کشور شده تا در همه بقاع شاخص کشور اجتماعات بزرگ دختران شکل بگیرد و جشن‌هایی برگزار شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی افزود: شهرداری‌ها نیز در بوستان‌های بزرگ شهری اجتماعاتی با حضور خانواده‌ها و دختران ترتیب خواهند داد.

به گفته وی، در روز میلاد حضرت معصومه(س) جشن‌هایی با حضور چند هزار نفری دختران در حرم امام رضا(ع) و حرم امامزاده شاه‌چراغ(ع) شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اجتماع دختران دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی، اجتماع بزرگ دختران در روز میلاد، اجتماع دختران از ۴۰ ملیت در روز جمعه، اجتماع دختران در شام میلاد و محفل دختران بهشتی در روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت با حضور حدود ۷۰۰ دختر ۱۳ تا ۱۷ ساله از جمله جشن‌هایی است که با حضور دختران در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

احمدی با اشاره به برگزاری محافل جشن به زبان‌های اردو و عربی برای خانم‌ها در شبستان حضرت زهرا(س)، گفت: در ایام دهه کرامت پویش بهترین دختر دنیا در سه بخش «فدای دخترم فدای خواهرم»، برگزاری جشن‌های خانگی و همخوانی سرود روز دختر برگزار می‌شود.

به گفته وی، برگزاری نمایشگاه گنجینه حضرت معصومه(س) در کتابخانه فاطمی و کرسی ملی تلاوت فاطمی در روز پنج خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است.

وی گفت: همچنین جشنواره مردمی کرامت توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می‌شود و از مسجد امام حسن عسگری(ع) تا حرم حضرت معصومه(س) محلی برای پذیرایی از زائران آماده خواهد شد.

از ۳۱ اردیبهشت ماه همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و تا دهم خردادماه سالروز ولادت امام رضا(ع) دهه کرامت نامگذاری شده است.