شهرکریمه/ابوالقاسم سعادتمند  با بیان اینکه خرمهره سازی یکی از هنرهای منحصر به فرد و ویژه قم است، گفت: خوشبختانه با پیگیرهایی که انجام دادیم این رشته هنری ثبت ملی شده است. صنایع دستی نیاز به ترحم ندارد وی با بیان اینکه صنایع دستی نیاز به ترحم و دلسوزی‌های بی نتیجه ندارد، گفت: اگر درباره این […]

شهرکریمه/ابوالقاسم سعادتمند  با بیان اینکه خرمهره سازی یکی از هنرهای منحصر به فرد و ویژه قم است، گفت: خوشبختانه با پیگیرهایی که انجام دادیم این رشته هنری ثبت ملی شده است.

صنایع دستی نیاز به ترحم ندارد

وی با بیان اینکه صنایع دستی نیاز به ترحم و دلسوزی‌های بی نتیجه ندارد، گفت: اگر درباره این هنر صنعت حرفی داریم در جهت ایفای حق و حقوق مادی و معنوی صنایع دستی است.

دبیر انجمن سفال و سرامیک قم با تأکید بر اینکه توجه به صنایع دستی در واقع تکریم مقام معنوی و ارزشی شهر مقدس قم است، افزود: زمانی بود که سفال و سرامیک یادگار برجسته شهر کریمه اهل بیت(ع) محسوب می‌شد و مسافران آن را به عنوان تبرک به خانه‌های خود می‌بردند.

سعادتمند با اشاره به نقش اساسی صنایع دستی در توسعه اقتصاد مقاومتی، گفت: صنایع دستی نشان و علم برجسته فرهنگ و تمدن هر کشوری است و یک مقوله اقتصادی – فرهنگی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که صنایع دستی مرد عمل می‌خواهد، گفت: کمرنگ شدن فرهنگ کار و عافیت طلبی جوانان رونق را از صنایع دستی گرفته است.

این پیشکسوت هنر سفال و سرامیک قم با تأکید بر اینکه زنان قمی نقش مؤثری در توسعه مشاغل خانگی دارند، گفت: صنایع دستی می‌تواند یکی از عناصر مهم افزایش رفاه خانوار باشد.

مزایای توسعه صنایع دستی

وی تولید آسان و سریع، سرمایه‌گذاری محدود و به کارگیری فضای فیزیکی کم را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ورود به چرخه صنایع دستی اعلام کرد و افزود: مسئولان استان با تبلیغات کافی و فرهنگ‌سازی استفاده از صنایع دستی باید جوانان را به سمت اشاعه فرهنگ و تمدن شهر مذهبی قم سوق دهند.

صنایع دستی به عنوان یک هنر بومی و اصیل باید در مبدأ تولید عرضه و به فروش برسد

سعادتمند با بیان اینکه اعتقاد خاصی به صادرات معمول صنایع دستی ندارد، گفت: صنایع دستی به عنوان یک هنر بومی و اصیل باید در مبدأ تولید عرضه و به فروش برسد و نباید مانند سایر کالاهای مصنوعی فرایند طولانی صادراتی و تجاری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه صنایع دستی سوغات هر شهر است، افزود: دلیلی ندارد سوغات و نشانه فرهنگی و هنری استان قم درگیر بروکراسی سنگین صادرات باشد.

استاد خرمهره سازی قم با اعلام اینکه باید با فروش صنایع دستی کشور در مبدأ تولید ایرانی بودن هنر صنعت خود را به رخ خریداران خارجی بکشیم، گفت: روند صادرات کالا مشکلاتی دارد که نباید صنایع دستی را درگیر انواع و اقسام مسائل صادراتی کرد.

دبیر سفال و سرامیک استان قم در پاسخ به این سئوال که روند صادرات صنایع دستی استان به چه شکل است، گفت: متأسفانه به دلیل اینکه صنایع دستی به صورت معمول صادرات نمی‌شود نمی‌توان آماری از میزان و نوع کالای صادراتی صنایع دستی اعلام کرد.

دوری هنرمندان صنایع دستی از عرصه تجاری

سعادتمند با تأکید بر اینکه صادرات صنایع دستی به شکل فردی و همراه با چمدان‌های حمل بار افراد انجام می‌گیرد، گفت: متأسفانه اتحادیه منسجم و حرفه‌ای صادرات کالاهای فرهنگی در کشور تعریف و راه‌اندازی نشده است.

متأسفانه اتحادیه منسجم و حرفه‌ای صادرات کالاهای فرهنگی در کشور تعریف و راه‌اندازی نشده است

وی با بیان اینکه میزان صادرات صنایع فرهنگی قم بسیار محدود و غیرحرفه‌ای است، افزود: البته یکی از انتقاداتی که به صنف تولیدکنندگان صنایع دستی وارد است این است که آن‌ها به عنوان هنرمند به خود اجازه همکاری و تعامل با اتاق بازرگانی استان نمی‌دهند که این نگاه در نهایت به ضرر صنایع فرهنگی است.

سعادتمند با اعلام این خبر که تعدادی از صنایع دستی کشور در چند سال اخیر کاندیدای ثبت در یونسکو شده‌اند، گفت: خرمهره سازی به عنوان هنر صنعت اختصاصی قم در آستانه ثبت بین‌المللی یونسکو است.

منبع: مهر