×
×

خلاقیت محتوایی ، راز تحول مطلوب شبکه نور

  • کد نوشته: 3791
  • مدیرکل صداوسیمای مرکز قم به تازگی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره اجرای مشی و سیاست سال‌های اخیر رسانه ملی مبنی بر چابک‌سازی از تحول و پویایی بیشتر در برنامه‌های شبکه استانی سخن گفت و این نوید را به شهروندان قمی داد که شبکه نور از این حیث به یکی از مراکز نمونه کشوری […]

    خلاقیت محتوایی ، راز تحول مطلوب شبکه نور
  • مدیرکل صداوسیمای مرکز قم به تازگی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره اجرای مشی و سیاست سال‌های اخیر رسانه ملی مبنی بر چابک‌سازی از تحول و پویایی بیشتر در برنامه‌های شبکه استانی سخن گفت و این نوید را به شهروندان قمی داد که شبکه نور از این حیث به یکی از مراکز نمونه کشوری تبدیل شود.

    به گزارش شهرکریمه، سخنان حجت‌الاسلام لطفی‌نیاسر- که از جمله روحانیان خوش‌فکر و رسانه‌ای حوزۀ علمیه قم به شمار می‌رود- جای بسی امیدواری است. به ویژه آن که رئیس سازمان صداوسیما نیز چندی پیش در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها با تأکید بر لزوم تقویت شبکه‌های استانی رسانه ملی برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت آن‌ها، خواستار پرداختن این شبکه‌ها به ظرفیت‌های بومی شده بود. بنا بر آمار مسئولان و مدیران صداوسیما اکنون از ۱۴۵ شبکه رادیو و تلویزیونی این سازمان ۷۰ شبکه در استان‌ها فعال هستند.
    در حالی که همه استان‌های کشور شبکه رادیویی و تلویزیونی مستقل دارند. گرچه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش شدید بودجۀ کشور به ویژه در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، سازمان صداوسیما نیز متأثر از این وضع با کمبود جالب توجه بودجه و اعتبارات روبه‌رو است؛ اما به هر حال در شرایطی که دشمنان از طریق رسانه‌های مدرن و جذاب وارد عمل شده‌اند و به یارگیری و اثربخشی محتوایی در جدال با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشغول هستند، نقش رسانه ملی به خصوص در بعد استانی با نگاه بومی و منطقه‌ای اهمیت و سنگینی بیشتری پیدا می‌کند.
    کمبود بودجه و به تبع آن کاهش نیروهای متخصص در کاهش کیفیت کار مؤثر است؛ اما مسئولان رسانه ملی به ویژه مراکز استان‌ها باید با تدبیر و به‌کارگیری حداکثر امکانات، بهره‌برداری و خروجی بهتری داشته باشند تا بتوانند بر مردمان دیار و خطه خود مطلوب‌تر اثر بگذارند و بر شمار مخاطبان خود در شرایط دشوار کنونی بیفزایند. از سویی با توجه به مأ‌موریت مهم صداوسیما در زمینه گسترش دین و اخلاق، آگاهی و امید به مردم و ترویج سبک زندگی ایرانی‌اسلامی که در حکم انتصاب رئیس فعلی این سازمان از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید ویژه قرار گرفت، انتظار می‌رود شبکه‌های استانی به ویژه شبکه نور به دلیل منطقۀ معنوی‌ای که دارد، در کانون علم و فقاهت و تشعشع فرهنگ دینی، بیشتر از این از ظرفیت‌های موجود در رشد کمی و کیفی استفاده کند. نگاهی به برخی برنامه‌های شبکه استانی به خصوص در زمینه معارفی و فرهنگی، نشان می‌دهد گویا تولید و به روی آنتن بردن آن‌ها بیشتر از سر تکلیف و پرکردن جدول پخش است.
    اگر هدف جذب مخاطب با رویکرد محتوایی مناسب باشد، باید یک بازنگری خلاقانه در روند فعلی آن‌ها صورت پذیرد. توجه بیشتر به نیازهای مردم و جوانان استان، همچنین اقتضائات بومی این خطه می‌طلبد در روند تولید برنامه‌ها در بخش‌های گوناگون به ذائقه‌های مردم بیشتر توجه شود تا به تدریج شبکه استانی قم بتواند مخاطبان افزون‌تری را در گروه هدف خویش داشته باشد.
    در یکی دو سال اخیر قدم‌های خوبی در زمینه تحول‌بخشی در شبکه استانی برداشته شده اما شتاب دنیای امروز در عرصه فرهنگ و رسانه در کنار تغییر و تحول نو به نو در بخش نیازها و رویکردهای مخاطبان می‌طلبد این فعالیت‌ها با استحکام و قوت بیشتری اجرا شود و این که یک بازخوردگیری معقول و به‌روزی از وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب صورت گیرد.

    منبع: قمنا نویسنده: سید محمد مهدی موسوی خبرنگار روزنامۀ همشهری قم

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.