رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم با بیان اینکه برای مراسم امسال اعتکاف در قم ۲۱ هزار و ۵۱۸ نفر ثبت‌نام کرده اند گفت: به دلیل کمبود مکان‌های اعتکاف با قرعه‌کشی ۶ هزار و ۴۵۰ نفر از برادران و ۷ هزار و ۷۹۰ نفر از خواهران برای شرکت در مراسم اعتکاف انتخاب شدند.

به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا تکیه ای ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به جایگاه ماه رجب اظهار کرد: این ماه، ماه استغفار است و در مفاتیح الجنان اعمال ویژه ماه رجب پیش از ماه‌های قمری دیگر ذکر شد.

وی ادامه داد: ماه شعبان، ماه زنگارزدایی از دل‌ها است، در ماه رمضان هم خداوند بر بنده مومنش تجلی پیدا می‌کند، اگر از فرصت دو ماه رجب و شعبان استفاده کنیم، ماه رمضان خوبی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای مراسم امسال اعتکاف در قم ۲۱ هزار و ۵۱۸ نفر ثبت‌نام کرده اند گفت: به دلیل کمبود مکان‌های اعتکاف با قرعه‌کشی ۶ هزار و ۴۵۰ نفر از برادران و ۷ هزار و ۷۹۰ نفر از خواهران برای شرکت در مراسم اعتکاف انتخاب شدند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم افزود: اعتکاف از شهر قم به سراسر و کشورهای مختلف جهان گسترش پیدا کرده است، اعتکاف اکنون نه تنها یک مساله ملی بلکه مساله جهانی است و سال گذشته ۷۵۰ هزار نفر در پنج هزار و ۵۰۰ مسجد در سراسر کشور معتکف شدند.

تکیه ای با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف در کشورهای مختلف جهان اظهار کرد: سال گذشته با همکاری جامعه المصطفی این مراسم در ۶۲ کشور جهان برگزار شد، همچنین امسال جشنواره اعتکاف هم برگزار می‌شود که این جشنواره در بخش‌های ادبی، هنری و علمی است.

وی ادامه داد: اعتکاف رجبیه در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب همزمان با روزهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ فروردین در مساجد جامع سراسر ایران و خارج از کشور برگزار می‌شود، اعتکاف رجبیه همزمان با ایام انجام اعمال ام داوود است، از کسانی که موفق به شرکت در اعتکاف رجبیه نمی‌شوند، درخواست می‌کنم که اعمال ام داوود را انجام بدهند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم افزود: اعتکاف دو رکن دارد، نخستین رکن آن وقوف در مسجد و رکن دیگر اعتکاف، روزه است، حداقل زمان اعتکاف سه روز است.

تکیه ای با اشاره به برگزاری همایش آداب و احکام اعتکاف در استان قم اظهار کرد: این همایش با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین فلاح زاده و حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری در روز شنبه ۱۹ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ با حضور شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف در مصلی قدس برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: افتتاح مراسم اعتکاف را در استان قم در شامگاه روز ۲۱ فروردین که شب ولادت امام علی(ع) است، شاهد خواهیم بود، از ساعت ۲۱ تا ۲۴ شب میلاد امام علی(ع) پذیرش معتکفین در تعدادی از مساجد استان قم آغاز می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم افزود: مراسم اعتکاف از اذان صبح روز ۱۳ رجب آغاز می‌شود و این مراسم تا اذان مغرب روز ۱۵ رجب ادامه خواهد داشت، شروع مراسم اعتکاف را در استان با زیارت آل یاسین داریم، برنامه ویژه ولادت امام علی(ع) را در مراسم اعتکاف استان قم با حضور اساتید اخلاق شاهد خواهیم بود.

تکیه ای با اشاره به برگزاری برنامه روایت گری مدافعان حرم در مراسم اعتکاف استان قم اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این مراسم بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم است، همچنین برنامه حضور پیکر شهید گمنام یا شهید مدافع حرم را در مراسم اعتکاف برخی از مساجد استان قم در دستور کار داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مراسم اعتکاف در استان قم بیان احکام اعتکاف همزمان با وعده‌های نماز است، همچنین در این مراسم برگزاری حلقه‌های معرفت، اخلاقی، اجتماعی و سبک زندگی را هم در دستور کار داریم.