استاد حوزه علمیه قم گفت: بیان آداب سیر و سلوک معنوی و معارف ۱۰ گانه برای زائران از جمله برنامه‌هایی است که در مسیر کاروان برای حاضران عنوان می‌شود. حجت‌الاسلام سیدبهاءالدین ضیائی ‌ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به حرکت سیزدهمین کاروان پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه(س) تا حرم مطهر امام رضا(ع) با […]

استاد حوزه علمیه قم گفت: بیان آداب سیر و سلوک معنوی و معارف ۱۰ گانه برای زائران از جمله برنامه‌هایی است که در مسیر کاروان برای حاضران عنوان می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدبهاءالدین ضیائی ‌ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به حرکت سیزدهمین کاروان پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه(س) تا حرم مطهر امام رضا(ع) با عنوان دل‌های عاشق، راهیان دیار خالق، همزمان با دهه کرامت، برنامه‌های محتوایی و فرهنگی این کاروان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: بخش فرهنگی کاروان پیاده‌روی یا زینب برنامه‌های متنوعی را برای قسمت‌های مختلف مسیر کاروان در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کاروان پیاده‌روی حرم حضرت معصومه(س) تا حرم مطهر امام رضا(ع) در دو بخش ویژه عموم مردم و خادمین زائران در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: زائر امام رضا(ع) از جایگاه و معنویت ویژه‌ای برخوردار است و به همین خاطر خادم این زائران نیز باید دارای ویژگی‌ها و معنویت خاصی باشند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روش و سلوک امام حسن مجتبی(ع) در مسیر زیارت حرم مطهر رسول الله و همچنین خانه خدا، تصریح کرد: سلوک اصلی و تاکید ویژه اهل بیت در مسیر زیارت خدمت به زائرین بود و اولویت را بر خدمت رسانی به مردم و زائران قرار می‌دادند.

وی حرکت پیاده کاروان یا زینب را حرکتی عرفانی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی بسیار خوبی در این حرکت وجود دارد که بهره گیری از آن می‌تواند جلوه خاص آن در جهان اسلام را متبلور سازد.

ضیایی با اشاره به حضور زائران پیاده از شهرهای مختلف کشور و برخی کشورهای جهان تصریح کرد: این کاروان پس از ۱۳ سال هر سال جایگاه و توجه ویژه‌ای از سوی مردم پیدا می‌کند تا جایی که بسیاری از زائران از کشورهای دیگر نیز در آن حضور می‌یابند.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش حرکت‌های معنوی همچون پیاده‌روی اربعین و حرم مطهر امام رضا(ع) بیان کرد: گسترش این حرکت‌ها در جهان اسلام جلوه معنوی و جمعی مسلمانان و شیعیان را بهتر نمایان می‌سازد.

مسؤول امور محتوایی و فرهنگی کاروان پیاده‌روی یا زینب(س) برنامه‌های محتوایی مسیر کاروان را یادآور شد و گفت: بیان آداب سیر و سلوک معنوی و معارف ۱۰ گانه برای زائران از جمله برنامه‌هایی است که در مسیر کاروان برای حاضران تبیین می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه زائران حرم مطهر امام رضا(ع) در روایات معصومین(ع) تصریح کرد: زائر امام رضا(ع) از بالاترین جایگاه‌ها در بین زائران حرم‌ها برخوردار است و این ویژگی خاصی است که معنویت این زیارت را افزون می‌کند.

ضیایی گفت: در برنامه‌های توقفی در منزلگاه‌های ۴۰ گانه و همچنین در نمازهای یومیه برنامه‌های فرهنگی و محتوایی کاروان اجرا می‌شود و در شهرهای اصلی مسیر نیز برنامه‌های ویژه‌ای با حضور عموم مردم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای تأمین مایحتاج زائران در مسیر زیارت امام رضا(ع) بیان کرد: عمده هزینه‌های کاروان در طول ۱۸ روزی که در مسیر قم به سمت مشهد هستند توسط خیران و بخشی نیز توسط خود زائرین تأمین شده است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در شهرها و روستاهای مسیر کاروان پیاده‌روی حرم حضرت معصومه(س) تا حرم مطهر امام رضا(ع)، مردم استقبال ویژه‌ای دارند، گفت: در مناطق محروم مسیر نیز در حد توان اعضای کاروان برنامه‌های فرهنگی و جهادی را اجرا خواهند کرد.