×
×

مدیرکل دامپزشکی قم:
در چند سال گذشته نمونه مثبت تب کریمه کنگو در دام های قم نداشتیم

  • کد نوشته: 331829
  • مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در چند سال گذشته مورد مثبتی از ابتلا به بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو در میان دام‌های این استان گزارش نشده است.

    در چند سال گذشته نمونه مثبت تب کریمه کنگو در دام های قم نداشتیم
  • به گزارش شهرکریمه حسن توحیدی مهر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به‌عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و با توجه به مرگ‌ومیر انسانی، مورد توجه بیشتری قرار دارد.

    وی اضافه کرد: بیماری در دام به‌جز تب مختصر فاقد علایم بالینی مشخص بوده، به همین دلیل تهدید جدی برای بهداشت عمومی و سلامت انسان‌هاست.

    به گفته وی، خسارات بیماری، بیشتر متوجه جمعیت انسانی بوده و در دام خسارات اقتصادی چندانی گزارش نشده است.

    توحیدی مهر ادامه داد: با توجه به این‌که عمده راه انتقال ویروس عامل بیماری در جمعیت دامی از طریق گزش کنه‌های آلوده است، به دلیل افزایش فعالیت کنه‌ها از بهار تا پاییز احتمال رخداد بیماری در این فصول بیشتر است.

    وی بیان کرد: عامل بیماری در انسان نیز می‌تواند علاوه بر گزش توسط کنه‌های آلوده، له کردن کنه با دست برهنه و بدون پوشش، تماس با خون و ترشحات آلوده دام‌های بیمار و ترشحات آلوده انسان بیمار به دیگر انسان‌هاست.

    مدیرکل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: انجام سمپاشی علیه کنه‌ها، عدم دستکاری کنه‌ها، پرهیز از کشتار غیرمجاز و تامین گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی از راه‌های پیشگیری از بیماری می‌باشد.

    وی اضافه کرد: توزیع سموم رایگان و سمپاشی در برخی از روستاها و مناطق محروم استان و همچنین نظارت بر تامین سموم ضد انگل‌های خارجی در داروخانه‌های دامپزشکی از برنامه‌های هر ساله دامپزشکی است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید