دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ضمن تبیین ابعاد مختلف معنویت ناب اسلامی، گفت: معنویتی که در حوزه‌های علمیه شیعی پیدا می‌شود در مسیحیت و کلیسا وجود ندارد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، آیت الله رمضانی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین نبیل حلباوی اظهار داشت: سوریه برای ما مهم است و در حوزه‌های فرهنگی باید کارهای زیادی در این کشور انجام شود، باید از هر جهت به سوریه توجه کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: مرکز آموزشی حضرت رقیه(س) در سوریه مرکز علمی با دانشجویانی موفق است. در دانشگاه اهل‌بیت(ع) علاوه بر رشته‌های علوم‌انسانی مانند مدیریت و حقوق، رشته‌هایی همچون مهندسی معماری و مهندسی نرم‌افزار نیز داریم که می‌تواند نقطه‌ی عطفی در همکاری دو جانبه دو مرکز علمی باشد.

آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: همه باید در این شرایط به اهل‌بیت(ع) خدمت کنیم و ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) برای ما افتخار است. اکنون بهترین زمان برای دریافت این فرهنگ است و دنیا واقعاً تشنه‌ فرهنگ اهل‌بیت(ع) است.

معنویتی که در حوزه‌های علمیه شیعی پیدا می‌شود در مسیحیت و کلیسا وجود ندارد

وی افزود: یکی از علمای مسیحی دانشگاه سوربون در جلسه “دیالوگ اسلام و مسیحیت” گفت که امروز شیعه با اجتهاد پویا می‌تواند به همه پرسش‌های ما پاسخ دهد. علمای مسیحی می‌گویند که ما نمی‌توانیم به برخی از سوالات پاسخ درستی دهیم، مسیحی‌ها در برخی از احکام مانند شبیه‌سازی، تلقیح مصنوعی و…. پاسخ متقنی ندارند و چه بسا آنها در عقیده و مسائل اعتقادی هم تقلید می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)،خاطرنشان کرد: معنویتی که در حوزه‌های علمیه شیعی پیدا می‌شود در مسیحیت و کلیسا وجود ندارد. کسانی که قصد ملاقات پاپ را دارند، باید تشریفات فراوانی مراعات کنند تا شاید تحت تأثیر پاپ قرار بگیرند، اما زمانی که پاپ به دیدار آیت‌الله سیستانی رفت، دیدیم که چگونه تحت تأثیر این عالم بزرگ قرار گرفت و متواضعانه در محضر ایشان حاضر شد. امام خمینی(ره) هم به عنوان یک رهبر الهی زمانی که “شوارد نادزه” آخرین وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی برای پاسخ نامه ایشان به گورباچف آمده بود، حتی عمامه خود را سر نکردند تا نشان بدهند که مقام‌های سیاسی، ایشان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

حجت الاسلام نبیل حلباوی در این دیدار با اشاره به خدمات سید محسن امین به شیعیان در سوریه اظهار کرد: سید محسن امین در زمان حضور خود در سوریه توانست از همه چالش‌ها عبور کند. او در جامعه آن زمان سوریه که کسی نمی‌توانست مجلس عزاداری برگزار کند، کاری کرد که علمای اهل سنت در مجالس شیعیان سوریه حضور یابند. سید محسن امین همچنین به تشکیل جمعیت‌های خیریه و فرهنگی در سوریه، توجه داشت.

وی ادامه داد: سید محسن امین در مقاومت در برابر استعمارگر فرانسوی در سوریه نقش داشت و زمانی که از دنیا رفت، تشییع جنازه‌ای برای او برگزار شد که در سوریه بی نظیر بود و تشییع جنازه سید محسن امین یک تشییع جنازه هم رسمی و هم مردمی به شمار می‌رفت. بعد از درگذشت سید محسن امین، علمای شیعه دیگری هم در سوریه ظهور یافتند، اما قدرت سید محسن امین را در فعالیت نداشتند تا این که انقلاب اسلامی ایران، پیروز شد.

تأثیر انقلاب اسلامی بر شیعیان سوریه

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: جوانان شیعه سوری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اخبار انقلاب را دنبال می‌کردند و کتاب‌های امام خمینی(ره) را می‌خواندند تا این که انقلاب پیروز شد و همان جوانان مقلد امام راحل شدند. از آن زمان خطی در بین شیعیان سوریه به نام خط امام به وجود آمد که این خط تا امروز نیز است که مراکزی همچون محسنیه و مجمع حضرت رقیه(س) توسط این خط اداره می‌شود. سید عبدالله نظام، نخستین کسی از شیعیان سوریه بود که پس از انقلاب اسلامی برای تحصیل علوم دینی به قم رفت و من پس از او به ایران آمدم.

[ad_2]

منبع
[email protected]