×
×

دولت در «تامین امکانات ثابت» مترو را کمک کند

  • کد نوشته: 12151
  •   به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی رفسنجانی ریاست شورای شهر تهران در آئین انعقاد قرارداد سازمان بهینه سازی استفاده سوخت و مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری تهران و ۸ کلانشهر کشور که با حضور وزیر نفت و شهردار تهران برگزار گردید گفت: […]

    دولت در «تامین امکانات ثابت» مترو را کمک کند
  •   به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی رفسنجانی ریاست شورای شهر تهران در آئین انعقاد قرارداد سازمان بهینه سازی استفاده سوخت و مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری تهران و ۸ کلانشهر کشور که با حضور وزیر نفت و شهردار تهران برگزار گردید گفت: در وقتی که در کشور کمتر شاهد تصمیم های عقلانی هستیم، این قرارداد را می‌توان از عاقلانه‌ترین تصیمات در سطح کشور محسوب کرد که وزیر نفت علت ساز آن بوده هست و امید داریم تا با به اجرا درآوردن این قرار داد بتوانیم پشتیبانی جدی از حمل و نقل شهری در کشور کرده باشیم.

    وی گفت: باید از وزیر نفت و ریاست سازمان بهینه سازی استفاده سوخت تشکر شود که در مدت کوتاهی بعد از شروع به کار شورای پنجم توانستند مبحث اجرایی سازی تفاهم نامه وزارت نفت با شهرداری را به این فاز برسانند.

    ریاست شورای شهر تهران گفت: حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی را می‌توان پدر حرکت در راستای ایجاد مترو محسوب کرد چراکه دفاع وی بعد از انقلاب باعث گردید تا مترو در کشور ایجاد شود.

    وی تصریح نمود: پیشینه ساخت مترو در کشور به قبل از انقلاب و سال ۱۳۵۴ باز می‌گردد که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه طبق تصویب مجلس شورای ملی پیشین ایجاد گردید و تا زمان انقلاب ۳۰۰ متر تونل در زمین های بلامعارض عباس آباد ایجاد گردید.

    هاشمی رفسنجانی دنبال کرد: بعد از انقلاب با نگرانی‌های بعضی از اشخاص که می‌توان آن را شبیه به نگرانی‌های دلواپسان امروز محسوب کرد در سال ۱۳۶۰ متوقف گردید که سر انجام باعث گردید تا حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی به عنوان ریاست مجمع نمایندگان تهران خطبه تاریخی را در نماز جمعه ایراد کنند و با پشتیبانی دیگر اعضای این مجمع من جمله دکتر عباس شیبانی و حجت الاسلام ناطق نوری از دولت خواسته می‌شود تا شرکت راه آهن شهری دوباره فعالیت خود را از سر گیرد. بنابراین این کارهای جلساتی در دولت برگزار می‌شود و وی به عنوان ریاست مجلس برای دفاع از این طرح در هیئت دولت حاضر می‌شوند که تا به حال پیشینه دیگری از اینچنین دفاع از برنامه ای درون دولت تکرار نشده هست.

    وی اضافه کرد: در قانونی که مصوب مجلس شورای ملی بوده هست، شهرداری مسئول ایجاد شرکت راه آهن شهری شده و دولت نیز وظیفه پیدا می‌کند تا بودجه لازم را برای این کار اختصاص دهد، اما در هیئت دولت در آن زمان تصمیم گرفته می‌شود تا این شرکت بدون گرفتن بودجه از دولت، راه آهن شهری تهران را ایجاد کند. در همین زمان وی پیگیری می‌کنند تا با بانک‌ها وارد برنامه ای که هنوز عنوان TOD بر آن گذاشته نشده بود اقدام به ایجاد ایستگاه‌ها و مترو کنند و سر انجام با وام ۵ میلیارد تومانی این اقدام شروع می‌شود و امروز شاهد حضور ۹ شرکت و سازمان قطار شهری با بیشتر از ۴۰ خط راه آهن شهری در ایران هستیم.

    ریاست شورای شهر تهران گفت: امروز در شهر تهران ۷ خط مترو، مشهد ۲ خط مترو، تبریز، اصفهان و شیراز با یک خط در حال خدمات رسانی به شهروندان می باشند ضمن اینکه کرمانشاه و اهواز، شهر قم و کرج نیز هر کدام در پی ایجاد خطوط مترو می باشند.

    محسن هاشمی رفسنجانی تصریح نمود: در سال ۸۳ که در مترو تهران فعالیت می‌کردم و مهدی در دولت آقای خاتمی به عنوان مسئول سازمان بهینه سازی استفاده سوخت بود، یارانه‌هایی برای تجهیز حمام‌های روستایی و بخاری‌ها عرضه می‌شد. در همان زمان عنوان گردید که می‌توان کاهش استفاده سوخت را با مترو نیز ایجاد نمود و این ایده زمینه‌های انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری تهران و سازمان بهینه سازی استفاده سوخت را در سال ۸۳ فراهم کرد و امروز بعد از گذشت ۱۴ سال در نهایت شاهد انعقاد قراردادی بر مبنای آن تفاهم نامه هستیم.

    وی دنبال کرد: البته از آن تاریخ تاحالا شهرداری تهران ۱۱۰۰ واگن را به چرخه حمل و نقل شهری اضافه کرده، اما یارانه دریافت نکرده هست و امید داریم با کمک‌های وزارت نفت در ساخت مترو بتوانیم هرچه زیادتر به این مبحث بیافزاییم.

    ریاست شورای شهر تهران گفت: تهران ۱۲ خط مترو به طول ۴۲۵ کیلومتر باید داشته باشد که ۴ خط آن وصل شدن شهر تهران به شهر‌های اقماری را برقرار می‌کند. سایر شهر‌های کشور نیز هرکدام ۳ دست کم خط مترو خواهند داشت و مجموع طول خطوط مترو در ۲۰ سال آینده از مرز ۱۰۰۰ کیلومتر گذر می‌کند و امید داریم که تعداد مسافران ما از مرز ۱۵ میلیون عزیمت در روز گذر کند که البته بعث صرفه جویی دست کم ده میلیون لیتر سوخت در روز می‌گردد.

    هاشمی رفسنجانی گفت: اگر وزارت نفت در این زمینه کمک‌های خود را عرضه کند می‌توان شاهد جدی تری شدن کار باشیم و با توجه به قانون پشتیبانی از سامانه‌های حمل و نقل ریلی، دولت اذن دارد ۵۰ درصد از هزینه‌های شهرداری را تقبل کند البته این باید به تکلیف قانونی تبدیل شود.

    وی تاکید کرد: ایستگاه‌های مترو از محل‌های درآمدزای مترو هست از این روی بخش خصوصی می‌تواند آن را تکمیل کند، اما آنچه با اهمیت هست احتیاج به تامین امکانات ثابت و امکانات متحرکی هست که شرکت‌های قطار شهری را بویژه با افزایش نرخ‌های ارز دچار مشکل می‌کند.

    ریاست شورای شهر تهران دنبال کرد: شهرداری همانگونه که خیابان می‌سازد تونل مترو که معادل اتوبان ۵۰ بانده هست را نیز می‌سازد از سویی در آن قانون به دولت اذن داده شده هست که هزینه‌های مترو را تا ۵۰ درصد بپردازد از این روی خوب هست که دولت هزینه امکانات ثابت که ۲۵ درصد از هزینه‌ها را دربردارنده می‌شود، بپردازد و وزارت نفت نیز ۲۵ درصد هزینه‌ها که ذی ربط به تامین واگن هست را بر عهده گیرد وفاینانس را ضمانت کند. با این کار پکیج ساخت خطوط مترو کامل شده و می‌توان با سرعتی بالاتر ساخت مترو در کشور را دنبال کرد.

    هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: امروز ساخت مترو در کشور بالای ۸۰ درصد بومی شده هست که صنعتی اشتغال زا هست. خدمات فنی مهندسی آن توسط مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام می‌شود و استعداد ساخت امکانات نیز به میزان ۳۰ درصد مابقی در کشور وجود دارد و سبب عدم ساخت همه امکانات در کشور هزینه تمام شده بالای آن‌ها هست.

    وی گفت: اگر بخواهیم هزینه‌های بالاتر را تحمل کنیم می‌توانیم بگوئیم که ساخت مترو تماما بومی هست ضمن اینکه این صنعت هم ایجاد اشتغال می‌کند، هم باعث صرفه جویی سوخت می‌شود و هم در وقت مردم صرفه جویی می‌کند. از سویی دیگر در بهره برداری نیز مترو هم عدالت کانون، هم فوری و هم امن هست و مدل حمل و نقلی هست که می‌تواند ترافیک را کاهش داده و ساخت آن وجه‌های مثبت زیادی دارد که طلب می‌کند تا همه دست اندرکاران کشور کمک کنند که اینچنین پروژه‌ها در دسترس مردم قرارگیرد.

    ریاست شورای شهر تهران دنبال کرد: امروز در تهران خطوط شش و هفت مترو را داریم که حدود ۹۰ درصد عملیات ساختمان آن تکمیل شده هست، اما به سبب نبود امکانات نمی‌توانیم از آن‌ها بهره برداری کنیم. خطوط یک و دو و چهار و پنج مترو با اعزام یک قطار در ۴ تا ۵ دقیقه فعالیت می‌کنند این در حالی هست که سرفاصله حرکت قطار‌ها باید ۲ دقیقه باشد ضمن اینکه خط سه مترو نیز با ۹ دقیقه فاصله اعزام قطار کار می‌کند و امید داریم با کمک وزارت نفت این زمان را کاهش داده و قطار‌ها را با سرعت بیشتری اعزام گردند.

    هاشمی رفسنجانی گفت: من از وزارت نفت خواهش می‌کنم که در انتظار ورود واگن‌های جدید برای انجام کمک نباشند چون که مترو طبق تفاهم نامه اولیه حدود ۱۰۰۰ واگن را وارد کرده و امروز تعداد سفر‌ها در تهران به حدود یک میلیارد نفر در سال دست یافته هست و این امکان وجود دارد که راستی آزمایی ستاد بهینه سازی استفاده سوخت از هم حالا شوع شود.

    وی گفت: مطلوب آن هست که این کمک که مبنای ۱۰ سنت را دارد به طور تضامین بانکی و نه به طور نقدی در اختیار شرکت قطار‌های شهری قرار گیرد تا علت شود که اعتبارات اسنادی این شرکت هرچه تندتر باز شود تا از هزینه‌های جدی که در شهر‌ها در این مورد انجام شده خوب تر استفاده شود.

    ریاست شورای شهر تهران گفت:امروز خطوط شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد گاها دچار مشکل می باشند که این شیوه می‌تواند به این خطوط و سایر خطوط کمک کرد. امروز می بینیم که بعضی شهر‌ها هنوز واگنی وارد نکرده اند، اما شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان این اقدام را انجام داده اند و می‌توان با نگاهی مثبت زیادی مباحث را در این زمینه حل کرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.