وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رهنمودهای مراجع تقلید را سرمایه‌ای برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این وزارتخانه دامنه گسترده‌ای دارد و اینکه بخواهیم این مجموعه را به یک حوزه و چند اجرا محدود کرده و به آن مهر باطل بزنیم اشتباه است.

به گزارش شهر کریمه به نقل از فارس، سید عباس صالحی امشب در پایان سفر سه روزه به شهر مقدس قم در نشست خبری که در تالار امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به دیدار خود با مراجع تقلید در قم اظهار کرد: در این نشست‌ها به صورت گسترده عملکرد و رسالت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مراجع تقلید گزارش داده‌ایم.

وی تصریح کرد‌: حضور بنده در شهر کریمه اهل بیت(ع) و قرائت دعای عرفه در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) توفیق الهی بوده که قسمت بنده و دیگر همراهان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیدار با خانواده‌های شهدا درس‌های آموزنده‌ای را برای هر فردی دارد، عنوان کرد: امیدواریم با دعای خانواده‌های شهدا بتوانیم رسالت‌های خود را به شیوه مطلوبی دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی در راستای فعالیت‌های دینی خود برنامه‌ریزی‌های جامعی را برای قم دنبال می‌کند به همین علت نسبت به ظرفیت‌های مجموعه‌های و شخصیت‌های حوزوی در قم نگاه متفاوتی خواهیم داشت.

صالحی با اشاره به اینکه مراجع تقلید توصیه‌های مهمی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پاسدار دین مطرح کرده‌اند، این دغدغه‌ها اساسی و محترم است به همین علت امیدواریم بتوانیم در راستای توجه به آنها گام‌های عملیاتی برداریم.

وی رهنمودهای مراجع تقلید را سرمایه‌ای برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این وزارتخانه دامنه گسترده‌ای دارد و اینکه بخواهیم این مجموعه را به یک حوزه و چند اجرا محدود کرده و به آن مهر باطل بزنیم اشتباه است، هر چند این موضوع به معنای بی‌توجهی نیست اما مهم حرکت در مسیر درست و پرهیز از ریل‌گذاری غلط و ایجاد ساختارهای درست است.

صالحی با تاکید بر اینکه خطاهای احتمالی با وجود ساختارها و عملکردهای نظارتی مطلوب به حداقل می‌رسد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به ریل‌گذاری درست و ساختارهای قابل اعتماد دقت‌های لازم را خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینکه دین به عنوان یک نهاد تخصصی تبدیل به یک نهاد عامیانه شود یک خطر مهم است چرا که نهاد دین کمتر از علم و پزشکی نیست همانطور که در حوزه علم باید این حساسیت وجود داشته باشد که به ضدعلم‌ها و شبه علم‌ها اجازه فعالیت ندهیم و نباید در حوزه دین نیز شاهد فعالیت ضددین‌ها و شبه‌دین‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه پرداختن به مولفه‌های دین با نگاه‌های سطحی کمکی به دین نمی‌کند، اظهار کرد: حوزه و روحانیت باید حساسیت‌های خود را افزایش دهد چرا که آبشخورهای دین‌داری نباید از منابع عوام فریبانه گرفته شود.

صالحی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نیست که هنجارهای دینی خود را از موج‌هایی دریافت کند که این موج‌ها در عمق نهاد دین ریشه‌ای ندارد به همین علت باید خود را به آنهایی که سرچشمه‌های نهاد دین هستند متصل کنیم؛ با آشنایی که با نهادهای حوزوی داریم تلاش می‌کنیم تا خودمان را به این منابع وصل کنیم.

وی با اشاره به اینکه شخص رئیس جمهو در تشکیل شورای عالی فضای مجازی اهتمام جدی داشته است، تصریح کرد: این نکته که فضای مجازی برای ما یک فرصت است مورد توجه دولت بوده به همین علت به این عرصه به عنوان فرصه فرهنگی، اشتغال و تولید نگاه می‌شود اما اینکه دولت فضای مجازی را یک فرصت می‌داند به معنای این نیست که باید نسبت به آسیب‌ها بی‌توجه باشیم؛ همانطور که رسانه نیز فرصت‌ها و آسیب‌های مشخصی دارد.

صالحی با تاکید بر اینکه هویت‌یابی در فضای مجازی توسط دولت دنبال می‌شود، گفت: حضور ناشناس افراد در این فضا می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر هیچ فرد ناشناس در فضای مجازی نداشته باشیم بخش قابل توجهی از آسیب‌ها کنترل می‌شود چرا که افراد شناسنامه‌دار کمتر دچار مشکل می‌شوند.

وی تعیین هویت برای شبکه‌های پر مخاطب را از دیگر اولویت‌های مورد توجه دولت دانست و افزود: اکنون در فضای دولت شبکه ملی اطلاعات نیز به عنوان یک موضوع مهم دنبال می‌شود تا بتوانیم فرصت بهره‌برداری از اطلاعات را به صورت گسترده رقم بزنیم.