×
×

روایت ۲۱ سال لذت امدادگری/ از نجات لنج ماهیگیری در خلیج فارس تا تیم واکنش سریع هلال احمر قم

  • کد نوشته: 92975
  • وقتی تنها انگیزه‌شان انسان‌دوستی و هدفشان امداد و نجات است، کوه و جنگل، دشت و دریا، کویر و بیابان، سیل و زلزله و جاده نمی‌شناسند! هرجایی که ندایی از طلب امداد در سانحه و حادثه‌ای برخیزد، از جان و دل خود مایه می‌گذارند.

    روایت ۲۱ سال لذت امدادگری/ از نجات لنج ماهیگیری در خلیج فارس تا تیم واکنش سریع هلال احمر قم
  • به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، مجتبی امیرفرزانه: هرگاه سخن از کمک برای نجات جان انسان‌ها می‌شود، آنها حرف اول می‌زنند. سرمای سوزناک زمستان یا گرمای طاقت‌فرسای تابستان برایشان فرقی نمی‌کند؛ همدردی آنها همیشه در میدان عمل دیده می‌شود.

     

    پیوسته پای کار خدمت بشردوستانه خود هستند اما در تعطیلات، بیشتر! در شرایط سخت، بی‌باک‌تر! در شب‌ها، آماده‌تر! در ناامیدی‌ها، امیدوارتر! در عملکرد، موفق‌تر! در حوادث و بلایا، یاورتر!

     

    کلمه «خستگی» در دایره لغات زندگی‌شان جایگاهی ندارد، تمام دغدغه‌ی آنها سلامتی و حفظ جان آدم‌هاست. اگر در حادثه‌ای گرفتار شویم، قدر زحمات‌شان را خواهیم دانست.

     

    با توکل بر آفریدگار و اعتماد به آموزش‌هایی که دیده‌اند، هرجا و هر کسی نیاز به کمک داشته باشد، بدون لحظه‌ای درنگ برای امدادرسانی شتابان هستند.

     

    آری این‌ها امدادگران فداکار جمعیت هلال احمر هستند؛ اخلاصشان مثال‌زدنی و پاداش خدمت‌شان بی حد و عدد.

     

    به مناسبت فرارسیدن هفته هلال احمر و آشنایی بیشتر با خدمات داوطلبانه، پرارزش و گرانقدر امدادگران این جمعیت، به گفت‌وگو با یکی از اعضای جمعیت هلال احمر استان قم نشستیم.

     

    با سلام، از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم؛ لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

    صادق حسنی نژاد هستم و حدود ۲۱ سال هست که عضو جمعیت هلال احمر شده‌ام. یازده سال در شهر بوشهر مشغول خدمت رسانی بودم و الان ۱۰ سال است که در هلال احمر استان قم به صورت کاملاً افتخاری فعالیت می‌کنم.

     

     

    پیوند شما با هلال احمر چگونه رقم خورد؟

    در سال ۱۳۸۰ که دوران تحصیل مقطع راهنمایی من بود و چون مدرسه ما کنار جمعیت هلال احمر بوشهر قرار داشت، شاهد رفت و آمد امدادگران هلال احمر بودم و از آنجا که علاقه زیادی به کمک کردن و خدمت به مردم داشتم، عضو این جمعیت شدم.

     

    ابتدا در کلاس‌های کمک‌های اولیه شرکت کردم و رفته رفته علاقه‌مندتر شدم. سپس وارد کار عملیاتی هلال احمر در جاده و سیلاب شدم که این باعث شد علاقه و حس خوب کمک کردن به مردم در من زیاد شد و به حدی رسید که الان نیز پس از گذشت ۲۱ سال در این جمعیت فعالیتم ادامه دارد.

     

    اکنون در کدام بخش هلال احمر خدمت می‌کنید؟

    بنده الان سرتیم واکنش سریع پایگاه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم هستم. این تیم متشکل از متخصص ترین و باتجربه ترین امدادگران استان است که اگر حادثه‌ای در استان، سطح کشور و حتی برون مرزی رخ دهد، از تیم واکنش سریع استفاده می‌شود.

     

    در طول این سال‌ها چطور شد که از این جمعیت جدا نشدید؟

    علاقه خدمت به دیگران دلیل اصلی بودن در جمعیت هلال احمر من هست و کمک کردن به مردم در ذات بچه‌های هلال احمر است؛ این علاقه، یک انرژی و حس خوبی به من می‌دهد که باعث شده در این مسیر به حرکت خودم ادامه دهم و هر بار که در حادثه‌ای میتوانم کمکی انجام دهم، انرژی می‌گیرم و خوشحال می‌شوم.

     

    خداوند نیز در قرآن کریم می‌فرماید «وَ مَن احیاها فَکَأنّما احیا الناسَ جمیعا» که یعنی اگر کسی یک نفر را نجات دهد، انگار که همه مردم را نجات داده است؛ و من خدای خودم را به خاطر توفیقی که در امر خدمت‌رسانی نصیبم شده بسیار شاکرم.

     

    آموزش در کار شما چه اهمیتی دارد؟

    اگر یک امدادگر آموزش به روز و کاملی ندیده باشد، در حوادثی که اتفاق می‌افتد نمی‌تواند تصمیم سریع و درستی بگیرد. آموزش و بازآموزی‌هایی که هرچند وقت یک بار صورت می‌گیرد، باعث عملکرد مناسب و دقیق امدادگران می‌شود؛ فردی که آموزش ندیده باشد، در صحنه حادثه استرس دارد و نمی‌تواند امدادرسانی کند.

     

    اعضای تیم واکنش سریع، دوره‌های آموزشی نجات در سیلاب، جاده، ارتفاع، آوار، کوهستان، کویر و پیش‌بیمارستانی و… را به صورت کاملاً تخصصی دیده‌اند. امدادگران چون جدای از حفظ جان خود، به نجات جان دیگر انسان‌ها می‌پردازند، کارشان بسیار حساس هست و آموزش نقش حیاتی و مهمی برای امدادگران دارد.

     

    برایمان از لحظات زیبای امداد بگویید.

    خاطرات که زیاد هستند اما به اختصار دو مورد را می‌گویم.

    وقتی در پایگاه امداد دریایی شهید علیباش ماهینی هلال احمر در شهرستان بوشهر بودم، یک شب بارانی و طوفانی به ما اعلام شد که یک لنج ماهیگیری با ۶ نفر خدمه، موتورش از کار افتاده و خطر برخورد با سنگ‌ها و صخره‌های ساحل را دارد. چون موج‌های وحشتناکی در دریای خلیج فارس بود، نمی‌توانستند لنگر بندازند.

     

    ما برای این حادثه انتخاب شده بودیم؛ با سختی‌های بسیار در آن شرایط بارانی و موج‌های سنگین دریا وارد عملیات شدیم و با تلفن کردن آن لنج را پیدا کردیم. با پرتاب طناب‌های امدادی به لنج، با قایق فنتیل دوموتوره‌ای که داشتیم این لنج را کشیدیم و پس از تلاش‌های زیادی لنج ماهیگیری را به سمت دهانه اسکله هدایت کردیم و خدمه این لنج به مدد الهی نجات یافتند.

     

    یک‌بار نیز حادثه‌ای در کوه دوبرادران قم رخ داد که سریع به آنجا اعزام شدیم؛ دو جوان بودند که یکی از آنها از ارتفاع به پایین سقوط کرده بود و بر اثر برخورد با سنگ‌های کوه زخمی و بیهوش شده بود.

     

    با سختی‌های فراوان و پس از چندین ساعت، فرد آسیب‌دیده را به پایین کوه رساندیم و با انتقال او به مراکز درمانی این مأموریت نیز پایان یافت و خدارو شکر توانستیم با سرعت عمل بالا و مناسب، جان آن جوان را نجات دهیم. من حتی وقتی هم که آن جوان در بیمارستان بود، به عیادتش رفتم و جویای احوالش شدم.

     

    یک عضو هلال احمر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    امدادگران هلال احمر باید بسیار خوش اخلاق باشند تا در مواجهه با حوادث و برخورد با افراد آسیب‌دیده و همراهان آنها، رفتار مناسبی از خود نشان دهند.

     

    صبور بودن، شکیبایی و نداشتن استرس دیگر ویژگی‌های مهمی است که یک شخص امدادگر باید داشته باشد تا در اثر فشار و سختی کار، کم نیاورد و به امداد خود با آرامش خاطر ادامه دهد.

     

    داشتن روحیه ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی بسیار در امداد و نجات حائر اهمیت است؛ همه امدادگرانی که موفق هستند، این روحیه در درونشان نهادینه شده است.

     

    توصیه شما به عموم مردم جامعه چیست؟

    از همه مردم عزیز خواستارم که حداقل دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه را یاد بگیرند و در هر خانواده یک نفر حتماً این آموزش‌ها را دیده باشد تا هنگام مواجهه با حادثه عملکرد مفیدی داشته باشند.

     

    اکثر حوادث جاده‌ای که رخ می‌دهد، به خاطر خواب‌آلودگی راننده و حواس‌پرتی او می‌باشد؛ از همه هموطنان میخواهیم که هنگام رانندگی حواسشان کاملا جمع و به جلو باشد و اگر خسته و خواب‌آلود هستند، به هیچ وجه پشت فرمان خودرو ننشینند.

     

    شماره تلفن ۱۱۲ در ایران به عنوان شماره ملی امداد و نجات معرفی شده و یکی از شماره‌های تماس اضطراری در کنار سایر شماره‌های اضطراری (پلیس ۱۱۰، اورژانس پزشکی ۱۱۵ و آتش نشانی ۱۲۵) است که به صورت رایگان در دسترس مردم بوده و با تمامی خطوط تلفن ثابت و همراه حتی تلفن‌هایی که سیم‌کارت ندارند، می‌توان با آن تماس گرفت.

     

    هموطنان در شرایط اضطراری می‌توانند برای درخواست کمک و یا دریافت خدمات تخصصی و امدادی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با شماره ۱۱۲، در ۲۴ ساعت شبانه روز تماس حاصل نمایند.

     

    انتهای پیام/

     

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.