به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سال ۹۷، «سال پشتیبانی از کالای ایرانی» اسم گرفته و کمتر از ۶ ماه دیگر به پایان سال باقی مانده است. در این ۶ ماهی که از سال ۹۷ گذشته، شبکه ایران‌کالا به عنوان شبکه تخصصی در حوزه پشتیبانی از کالای ایرانی […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سال ۹۷، «سال پشتیبانی از کالای ایرانی» اسم گرفته و کمتر از ۶ ماه دیگر به پایان سال باقی مانده است. در این ۶ ماهی که از سال ۹۷ گذشته، شبکه ایران‌کالا به عنوان شبکه تخصصی در حوزه پشتیبانی از کالای ایرانی چه کارهایی انجام داده است؟ در پی یافتن جواب برای این سؤال با اهمیت، سراغ برنامه‌سازان و اردشیر زابلی‌زاده مدیر شبکه ایران کالا رفتیم تا به ما بگویند در ماه‌های گذشته چه کرده‌اند و چه برنامه‌هایی برای ماه‌های پیش‌رو دارند. شبکه‌ای که اسفند سال ۹۵ آغاز به کار کرد و یک سال پس از ان رسما بازنمایی گردید. این شبکه هم حالا به صورت شبانه روزی برنامه پخش می‌کند و مهم‌ترین هدفش پشتیبانی از صنعت های کوچک و متوسط و مصداق کامل تحقق شعار سال یعنی پشتیبانی از کالای ایرانی است. اردشیر زابلی‌زاده ریاست شبکه ایران کالا که قبل از این تجربه مدیریت شبکه خبر را در کارنامه خود دارد با اشاره به رویکردهای این شبکه در سال ۹۷ و سیاستگذاری‌هایی که قرار است در ازای صنعت های کوچک اعمال گردد، می‌گوید: کوشش ما بر این است که برنامه‌هایی را در ایران کالا تولید کنیم که برای مخاطبانمان جذاب هم باشند تا برنامه‌های این شبکه را پیگیری کنند.

تفضیل گپ و اظهار کرد خبرنگار فرهنگی تسنیم را با اردشیر زابلی‌زاده ریاست شبکه ایران کالا و برنامه‌سازان این شبکه تلویزیونی در ادامه بخوانید.

معرفی و تبلیغ ۵ هزار واحد صنعتی کوچک هدف ما بود

*هدف کلیدی شبکه ایران‌کالا پشتیبانی از تولید ملی بوده، آیا با گذشت یک سال از راه‌اندازی شبکه به این هدف نزدیک شده‌اید؟

  مهم‌ترین کوشش ما در اوائل راه‌اندازی این شبکه، معرفی و تبلیغ برای پنج هزار واحد صنعتی کوچک و بنگاه متوسط بوده است. هدف ما تهیه برنامه‌های متفاوت در قالب مستند، ترکیبی، پویا نمایی و نمایشی برای تبلیغ نشان‌های تجاری داخلی بوده است؛ اما اینکه حالا در چه جایگاهی قرار گرفته‌ایم باید اظهار کرد که قسمتی از این هدف برایمان پژوهشگر شده و در خیلی از مراحل هنوز به آنچه می‌خواستیم دست پیدا نکرده‌ایم.

کم بودن بودجه اذن نداد تبلیغات در ایران‌کالا، رایگان گردد

*مهم‌ترین مانع عدم دستیابی شما به این اغراض چه بوده است؟

بنا بود تبلیغ و برنامه‌سازی برای بنگاه‌های کوچک کاملاً رایگان باشد و پس از ان از بنگاه‌های متوسط چشم‌داشت مالی داشته باشیم؛ اما بودجه‌ای که برای پوشش این بنگاه‌ها مدنظر داشته شده، بسیار اندک است و ما در گام اول نمی‌توانیم بدون افزایش بودجه تبلیغ این کارگاه‌ها را بپذیریم. چون که هزینه تیزر هر بنگاه به صورت متوسط ۳۰ میلیون تومان است و اگر این مبلغ را حتی برای هزار واحد صنعتی مد نظر داشته باشیم دو مرتبه هم با تنگنا بودجه روبه‌رو خواهیم گردید.

بنگاه‌های متوسط دوست دارند زیادتر دیده گردند

*چرا از بنگاه‌های متوسط آگهی نمی‌گیرید؟

در کمال تأسف بنگاه‌های متوسط یا در حال ورشکستگی هستند یا میلی برای هزینه کردن در شبکه ایران کالا ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در شبکه‌ای دیده گردند که مخاطب بیشتری دارد.

نمی‌دانیم به چه سبب شبکه‌های سراسری در عدم همکاری با شبکه ایران کالا، مقاومت می‌کنند؟

*بهترین راه دیده شدن برنامه‌های شبکه ایران کالا پخش آن در شبکه‌های سراسری است؛ به چه سبب این اتفاق نمی‌افتد؟

اهتمام ریاست سازمان صداوسیما به طور مستمر بر این بوده که شبکه «ایران کالا» تکریم تولیدکنندگان ایرانی را در دستور کار خود قرار دهد و اصلاً خودمان هم در این راستا دغدغه‌مند هستیم که در صداوسیما از تولید ملی و کالای ایرانی پشتیبانی گردد. البته ریاست رسانه‌ملی مکررا به شبکه‌های سراسری هم ابلاغ کرده‌اند که در یک هم‌افزایی مناسب، شبکه‌های تلویزیونی در جهت پشتیبانی از کالای ایرانی و تولید ملی با هم همکاری داشته باشند؛ اما هیچ کدام از شبکه‌های سراسری میلی به همکاری با ایران کالا ندارند. هرچند از روی رفاقت و همکاری دو شبکه سراسری پذیرفتند که بعضی از تولیدات ما را روی آنتن شبکه خود بفرستند، اما ما هم از این همه اصرار برای عدم همکاری متعجبیم. البته مکررا این موضوع را با معاون مراجع مالی و سرمایه انسانی سازمان در میان گذاشته‌ایم و او نیز مکررا این موضوع را با معاونت سیما مطرح کرده، ولی در کمال تأسف مسئولان شبکه‌ها مقاومت می‌کنند.

تبلیغ کالا و خدمات ایرانی جزء اغراض ماست

*شما به عنوان ریاست شبکه ایران کالا بفرمایید این شبکه تلویزیونی برای تحقق شعار سال چه گام‌هایی برداشته است؟

پشتیبانی از بازار تولید و سرمایه ایرانی، توسعه اشتغال، تبلیغ برای کالا و خدمات ایرانی به منظور رونق بازار، ارتقاء کیفیت کالا و خدمات، پشتیبانی از کار و تولیدکنندگان و … از اغراض تبلیغات در شبکه ایران کالاست که همگی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پشتیبانی از کالای ایرانی تشریح می‌شوند. برای تحقق این اغراض از هیچ کوششی دریغ نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

تولیدکننده ایرانی باید از شبکه ایران کالا بهره تبلیغی ببرد

*با توجه به تولید برنامه‌های متنوع از نشست‌ها و میزگردهای اقتصادی تا سرگرمی، نمایشی و پویانمایی در این شبکه بفرمایید این تولیدات چقدر توانسته شبکه ایران کالا را به اغراض عالیه‌اش نزدیک کند؟

تصمیم ما بر این است که این شبکه با برنامه‌ای متمایز با ژانر سرگرمی و تحت رویکرد پشتیبانی از کالا و دانش ایرانی مخاطب بیشتری ‌جذب کند. هدف ما در چارچوب کمک به معرفی کالا و خدمات داخلی است و ساخت این برنامه‌ها را در حالی تصویب کردیم که بودجه چندانی هم نداشتیم و با تکیه به مدد و معیت برنامه‌سازان پیشکسوت و آشنا به عکس، این راه را طی می‌کنیم. با این وجود قرار است از بستر این برنامه‌ها نظر حامی های مالی جلب گردد و با توجه به کیفیت کار و برنامه‌ریزی دقیقی که تهیه‌کنندگان و کارگردانان دارند امید داریم این برنامه‌ها برای تولیدکننده ایرانی مجال شایسته ای باشد و برای معرفی خود از این فضا استفاده نماید.

«بارکد» برنامه تلویزیونی که صدای تولیدکننده‌ها را منعکس می‌کند

حضور نمایندگان اصناف و تولیدکننده‌ها در برنامه «بارکد» و بیان صریح دغدغه‌ها و نیازهایشان مهم‌ترین مجال برای شنیدن صدای تولیدکننده‌ها از تلویزیون است. این برنامه که از مهر ۹۶ هم‌زمان با پخش پایلوت شبکه ایران کالا با تهیه‌کنندگی حسین صفاری و محمود نواب‌مطلق روی آنتن رفته، با اجرای محمدحسین مولایی، محمد دلاوری و علی پاکزاد روزانه رأس ساعت ۱۹ پخش می‌شود.

محمود نواب مطلق تهیه‌کننده روزهای فرد که قبل از این مدیریت گروه دانش و اقتصاد شبکه یک را برعهده داشت به خبرنگار فرهنگی تسنیم، ، می‌گوید: در بارکد آخرین وضع تولید کالا در ایران، مشکلات صنعت های متفاوت کشور و عاملان تاثیرگذار بر تولید و صنعت را در قالب گفتگوی تلویزیونی بررسی می‌کنیم. در هر قسمت نماینده‌ای از صنف مد نظر یا تولیدکننده کالا به برنامه می‌آید و نقاط قوت، نقاط ناتوانی و راهکارهای توسعه و توفیقش را در تولید داخلی بیان می‌کند.

وی با اشاره به موضوعاتی که در برنامه «بارکد» به آن‌ها پرداخته شده، تصریح کرد: به فراخور موضوع، کارشناس یا مقام مسئول پاسخگو هم به صورت تلفنی در این یک ساعت روی خط می‌آید و در موضوعات شرکت می‌کند. به گفته این تهیه‌کننده تاحالا به موضوعاتی مثل مشکلات صنعت های شکلات و شیرینی، صنعت های برودتی، وضع پسته ایران، وضع صنعت ریخته‌گری، پوشاک بزرگسالان، تولید نخ، گیاهان دارویی، سنگ، امکانات پزشکی و … پرداخته شده است.

خط قرمزی برای بیان مشکلات اصناف نداریم

نواب مطلق با اهتمام بر ارزش این برنامه در نزد اصناف و تولیدکنندگان، افزود: هدف ما شنیده شدن سخن و درد دل تولیدکنندگان و رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های آنها است. فضای ما کاملاً باز و آگاهانه است و خود را صدای اصناف در برابر مسئولان و مقام های تصمیم‌گیرنده دولتی می‌دانیم.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه بدون هیچ ملاحظه‌ای دغدغه‌های اقتصادی تولیدکنندگان را روی آنتن می‌بریم، اظهار کرد: ما خط قرمزی برای بیان مشکلات اصناف نداریم و سبب استقبال تولیدکنندگان برای حضور در این برنامه این است که می‌بینند ما بدون هیچ ملاحظه‌ای دغدغه‌های اقتصادی‌شان را پخش می‌کنیم. خوب ترین راه برای پشتیبانی از تولید داخلی شنیدن صدای تولیدکنندگان و بیان دغدغه‌هایشان است تا شاید مسئولین بشنوند و کمکی بکنند.

«پول کجاست» اشخاص را به اکتساب و کار نزدیک می‌کند

  ساختار برنامه «پول کجاست» ترکیبی است؛ برنامه‌ای متمایز برای کشف استعدادهای اشخاص تا به اکتساب و کار مناسب خود دست پیدا نمایند. حمید عبدل تهرانی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «پول کجاست» با اشاره به پیامد انتخاب غلط در هنگام ورود به بازار کار، به خبرنگار فرهنگی تسنیم، حمید عبدل تهرانی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «پول کجاست» با اشاره به پیامد انتخاب غلط در هنگام ورود به بازار کار، به خبرنگار فرهنگی ، اظهار کرد: عدم تعلیم فرهنگ کار و مدرک‌گرایی در جامعه کنونی علت شده زیادی از جوانان در وقتی که می‌خواهند وارد بازار کار گردند انتخاب‌های درستی نکنند و با کشف نکردن علاقه و استعدادشان در یک حرفه به سمت مشاغلی بروند که شاید تا پایان عمر آن را دوست نداشته باشند.

وی این نگاه را سرآغاز ساخت این برنامه می‌داند و می‌گوید: با دعوت از چهار نفر جویای کار، آن‌ها را در برابر سه نفر قرار می‌دهیم. کارشناس اکتساب و کار، کارشناس روان‌شناسی و یک کارفرما افرادی هستند که این چهار نفر را برای استخدام در یک واحد تولیدی یا مؤسسه اقتصادی بررسی می‌کنند و طبق استعداد و قدرت این چهار نفر، آن‌ها را برای دستیابی به شغل مورد علاقه‌شان راهنمایی می‌کنند.

آیا این اشخاص واقعاً شایستگی و قدرت انتخاب این شغل را دارند یا نه؟

عبدل تهرانی افزود: وقتی که با اشخاص جویای کار گفت وگو می‌کنیم آنها دوست دارند در مشاغلی مشغول گردند که شاید منحصرا به لحاظ ظاهری آن را می‌شناسند و وقتی وارد آن اکتساب و کار می‌شوند توفیقی اکتساب نمی‌کنند. ضمن اینکه امروزه با کسانی روبه‌رو هستیم که شغل‌شان با مدرک تحصیلی‌شان هیچ سنخیتی ندارد.

وی می‌افزاید: ابوالفضل معزز و الهه هاشمی مجریان این برنامه هستند. آن‌ها فضای تعاملی شایسته ای را برای گفت‌وگوی میان کارفرمای واحد تولیدی و آن چهار شرکت‌کننده فراهم می‌کنند. حضور دو کارشناس صنفی و روان‌شناس هم به چگونگی انتخاب شغل این اشخاص کمک می‌کند.

به گفته این تهیه‌کننده این انتخاب با حضور کارشناسان و خانواده‌های آنها انجام می‌شود و در پایان متوجه می‌شویم که آیا این اشخاص واقعاً شایستگی و قدرت انتخاب این شغل را دارند یا نه؟

برنامه سرگرم‌کننده «نشان ایرانی» برای معرفی خوب تر فرآورده ها ایرانی

راه‌های مختلفی وجود دارد که فرآورده ها ایرانی را در شبکه‌های تلویزیونی معرفی کنیم و به واقع در جهت پشتیبانی از تولید ملی و کالای ایرانی کاری انجام داد. تولید برنامه سرگرم‌کننده «نشان ایرانی» با همین هدف به کارگردانی رضا مهرانفر و تهیه‌کنندگی حسین هادیان‌فر شکل گرفته است. هادیان‌فر که در کارنامه‌اش مجری طرح و تهیه‌کننده برنامه‌های معروف سینما و تلویزیون من جمله «کلاه پهلوی»، «خندوانه» و «دورهمی» را دارد به شبکه ایران کالا آمده تا در فضای مسابقه و سرگرمی برنامه‌ای مفرح و شاد تولید کند. وی به خبرنگار فرهنگی تسنیم، وی به خبرنگار فرهنگی ، می‌گوید: این مسابقه در ۵۰ قسمت با حضور دو مجری و شرکت‌کنندگان علاقه‌مند در دست تولید است. شرکت‌کنندگان از هر سنی هستند و تنها باید بتوانند در هر فاز یک فرآیند اقتصادی را طی کنند. فاز اول مسابقه، تعیین خوب ترین و مناسب‌ترین نرخ برای کالای مشخص گردیده است.

آشنایی مخاطب با کالاهای ایرانی بادوام ناشناخته برایمان اهمیت دارد

هادیان‌فر با اشاره به مراحل دیگر مسابقه، اظهار کرد: این مسابقه دربردارنده بخش‌ها و مراحل مختلفی است که در ابتدا چهار نفر از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شوند تا نرخ صحیح کالای مد نظر را پیش بینی بزنند. این مسابقه در مراحل بعدی شکل جدی‌تری پیدا می‌کند و سر انجام رقابت فشرده‌ای میان شرکت‌کنندگان شکل می‌گیرد.

به گفته این تهیه‌کننده جوایز این مسابقه بسیار هیجان‌انگیز است و در انتها یک خودرو اشرافی نصیب پیروز می‌شود.

وی در پایان افزود: هدف از این مسابقه آشنایی مخاطب با کالاهای ایرانی و فرآورده ها بادوام و خوبی است که اغلب ناشناخته هستند و این مسابقه بستری برای شناخت و آشنایی مخاطب های با این فرآورده ها می باشد. مسابقه «نشان ایرانی» هم‌اکنون آماده تصویربرداری و ضبط در دکور بزرگی است که در شهرک غزالی برایش تدارک دیده شده است.

«ایستگاه» با دغدغه معرفی اماکن، خوراکی‌ها و کتاب روی آنتن می‌رود

این موضوع کلیدی مجله عکسی «ایستگاه» است. سعید نقیبی تهیه‌کننده این برنامه به خبرنگار فرهنگی تسنیم، سعید نقیبی تهیه‌کننده این برنامه به خبرنگار فرهنگی ، می‌گوید: طرح کلیدی برنامه مبتنی بر معرفی اماکن، خوراکی‌ها، کتاب و… در هر قسمت پنج مجری با حضور در ایستگاه مشخص شده، آن مکان یا محصول را معرفی می‌کنند. ایستگاه سلامت، خدمات پزشکی، بازارگردی، گردشگری و رستوران‌گردی از این جمله است. البته در فصل بعدی این برنامه ما با ایستگاه ششم یعنی ایستگاه تجربه هم روبه‌رو می‌شویم که به اشتراک گذاشتن تجربه‌های حضور در یک شهر است.

««ایستگاه» که یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از شبکه ایران کالا پخش می‌شود به سبب ضرب آهنگ تند و آمیختگی‌اش با موسیقی‌های مربوط با موضوع هر ایستگاه مورد توجه مخاطب های قرار گرفته است. نقیبی در این باره تصریح کرد: نگاه ما مبتنی بر معرفی کالای ایرانی است و ما با دو عنصر آگاهی بخشی و استدلال به سراغ فرآورده ها متفاوت در هر ایستگاه می‌رویم و مخاطب با رویت کالا و نحوه استفاده آن نقاط مثبت کالای ایرانی را می‌شناسد.

وی در پایان افزود: در فصل دوم این برنامه ۳۰ دقیقه‌ای به شهرهای متفاوت می‌رویم. دو استان گیلان و مازندران مقصد بعدی ما در فصل دوم هستند و قرار است اقتصاد و فضای تولید این دو استان در ایستگاه‌های ما به عکس کشیده گردند.

پای ایده‌های ثبت شده و آزموده شده به «آشیانه عقاب‌ها» باز می‌شود

به منظور پشتیبانی از کارآفرینی و ارزش‌آفرینی در کشور، شبکه ایران کالا خود را دارای تعهد به پشتیبانی و پشتیبانی مالی و غیرمالی از فعالیت‌های کارآفرینان زبده می‏داند. این شبکه بر این باور است که با توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی در چند سال گذشته می‌توان شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران را در قالب‌های متفاوت شناسایی کرد و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های جدید دعوت نمود. در حقیقت رونق اکتساب و کار را با پیوند میان شرکت‌های سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز و کارآفرین به وجود آورد. علی فراهانی و مهدی بابایی دو تهیه‌کننده‌ای هستند که به صورت خاص به سراغ ایده‌پردازان و کارآفرینان رفته‌اند و می‌خواهند ایده‌هایشان را به دست سرمایه‌گذار مناسب برسانند. برنامه ترکیبی «آشیانه عقاب‌ها» با نیت معرفی ایده‌های ثبت شده و آزموده شده به سرمایه‌گذاران می خواهد مسیری برای رسیدن این دو فعال اقتصادی بگشاید.

بابایی در این باره به خبرنگار فرهنگی تسنیم، ، اظهار کرد: موضوع کارآفرینی مقوله‌ای است که در سال‌های موخر در دنیا خیلی مورد توجه قرار گرفته و بیشتر کشورها در کوشش برای توسعه آن هستند. ایجاد جایگاه ها پشتیبانی از کارآفرین‌ها، جایگاه ها شتاب‌دهی استارت آپ، دانش بنیان و … همگی شاهدی بر این ادعا هستند. مثل زیادی از اقدامات جدید هر ایده‌پردازی تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی دارد، ولی با اهمیت حرکت در جهت کارآفرینی است که در کمال خوشبختی ما در این برنامه توانسته‌ایم آن را آغاز کنیم.

بابایی در مورد ساختار برنامه، تصریح کرد: در هر قسمت، شش سرمایه‌گذار با چهار کارآفرین روبه‌روی هم می‌نشینند و ایده‌های اقتصادی‌شان را بیان می‌کنند و سر انجام ایده‌های ذکر شده را این بنگاه‌ها به کار می‌گیرند.

رقابت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برای ربودن ایده

فراهانی دیگر تهیه‌کننده این برنامه، اضافه کرد: در این برنامه اشخاص عادی که می‌خواهند تجارت خود را آغاز کنند ایده خود را در برابر شش سرمایه‌دار موفق معرفی می‌کنند. صاحبان سرمایه با سؤالات گوناگون ایده آن‌ها را بررسی می‌کنند و در انتها یا ایده را برای سرمایه‌گذاری مناسب تشخیص داده و خرید و فروش می‌کنند یا آن را رد می‌کنند. گاهی بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران رقابت شدید برای ربودن ایده ایجاد می‌شود و اهتمام می‌کنند با پیشنهاد خوب تر در اجرای ایده و ارائه آن به بازار، در این رقابت پیروز گردند.

این تهیه‌کننده با اشاره به نمونه‌های بیگانه این برنامه، افزود: همانند این برنامه که در ۲۶ قسمت در دست تهیه است در همه شبکه‌های دنیا متداول است و می‌توان اظهار کرد که این برنامه در دسته رئالیتی‌شوها قرار می‌گیرد. دکورهای این برنامه که چندین فضا برای گپ زدن طرفین دارد و در یک فضای رقابتی بزرگ ترسیم شده است آماده و حالا در فاز فراخوان ایده هستیم. قبل از حضور، هر ایده‌ای توسط کارشناس ذی ربط راستی آزمایی شده و سر انجام به سرمایه‌گذار معرفی می‌شود.

مسابقه «صفر تا صد» با هدف پشتیبانی از نشان‌های تجاری ایرانی

مسابقه رالی «صفر تا صد» با هدف پشتیبانی از نشان‌های تجاری ایرانی در شبکه ایران کالا طراحی شده و این نخستین مسابقه تلویزیونی با محوریت اتومبیل‌رانی در کلاس آفرود به شمار می‌رود. شبکه ایران کالا ساخت یک مسابقه اتومبیل‌رانی را در حالی تصویب کرده که قرار است از بستر این مسابقات ورزشی و هیجان انگیز صنعت گردشگری و کالا، خدمات و دانش ایرانی به مخاطب های معرفی گردد.

کامران فلاحتی تهیه‌کننده مستند مسابقه «صفر تا صد» به خبرنگار فرهنگی تسنیم، ، توضیح داد: شبکه تلویزیونی ایران کالا در جهت ایجاد بسترهای مناسب، جذاب و مؤثر تلویزیونی برای پشتیبانی از نشان‌های تجاری، تولیدکنندگان و کارآفرینان داخلی، اقدام به تولید و پخش برنامه‌هایی در حوزه سرگرمی با محتوای تبلیغی و رقابتی کرده که مستند مسابقه «صفر تا صد» (نخستین رالی تلویزیونی آفرود در ایران) از آن جمله است.

وی افزود: «صفر تا صد» برنامه‌ای متمایز با ژانر سرگرمی با رویکرد پشتیبانی از کالا و دانش ایرانی است. ۶۴ ۶۴ تیم شرکت‌کننده در قالب تیم آفرود در این برنامه حاضر هستند. در هر قسمت چهار آفرود به رقابت می‌پردازند و هر بار با صعود دو تیم، آفرودها وارد مراحل یک هشتم پایانی، نیمه پایانی و پایانی می‌شوند. هر آفرود تشکیل شده از یک راننده حرفه‌ای و یک چهره آشنا اعم از هنرمندان عرصه‌های متفاوت است که این آفرودها زیر لوای اسم یک نشان تجاری با هم در سه فاز رقابت می‌کنند.

به گفته این تهیه‌کننده فاز اول، سافاری یا تورینگ است. هر آفرود بهمراه یک راهنمای گردشگری طبق فهرستی از اماکن جذابی که در اختیارش است، باید در زمانی محدود مسیر مد نظر را طی کند. پیروز کسی است که همه اماکن گردشگری را سپری کند و در زمان تعیین شده به مقصد برسد. .. فلاحتی رقابت پایانی را مشروط به داشتن مهارت و کنترل ماشین در سرعت‌های بالا دانست و اضافه کرد: هدف پایانی ما معرفی چشم‌اندازهای طبیعی زیبای ایران و شناخت مخاطب های از جغرافیا و اقلیم‌های متمایز ایران تحت لوای معرفی یک نشان تجاری داخلی است.

مخاطبین ورزشی پای «صفر تا صد» می‌نشینند

از اغراض دیگر این مسابقه اهتمام بر محافظت محیط زیست و نمایش زیبایی‌های کویر، دشت و جنگل در ایران است. فلاحتی ابراز امیدواری نمود: با سپری شدن مراحل پیش تولید و فراهم شدن موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی برای این مسابقه، انتظار می‌رود تا پایان شاهد برپایی این مسابقه باشیم.

کوشش کرده‌ایم، مسابقه آفرود در فضایی متمایز برگزار گردد. شاید در اوائل کار این برنامه نتواند تنه به تنه برنامه‌های پر مخاطب خاص زند، اما اطمینان داریم جذابیت این ورزش و کیفیت بالای کار و عزم خوب کارگردان نتیجه مطلوبی خواهد داشت و بعد از سه یا پنج برنامه مخاطب های زیادی جذب این برنامه ورزشی و سرگرمی گردند. وی در پایان اضافه کرد: با توجه به کیفیت کار و برنامه‌ریزی دقیقی که انجام داده‌ایم توقع داریم برای تولید‌کننده ایرانی نیز حضور در این برنامه یک مجال مناسب باشد و برای معرفی خود از این فضا استفاده نماید.

«حجره قیمه‌خان» به تهیه‌کنندگی محمد صالحیان عنوان یک برنامه دیدنی از گروه پویانمایی شبکه ایران کالاست.

«حجره قیمه‌خان» نماد حجره‌داران قدیمی

« مسعود خاکباز نویسنده و کارگردان این اثر عروسکی ۶۰ بخشی که سال‌هاست در حوزه سینما و تلویزیون کودک و نوجوان فعالیت دارد به خبرنگار فرهنگی ، اظهار کرد: در فضای اقتصادی یک شبکه تازه تأسیس، وجود یک برنامه عروسکی برای مخاطب های بزرگسال می‌تواند جالب باشد. مسعود خاکباز نویسنده و کارگردان این اثر عروسکی ۶۰ بخشی که سال‌هاست در حوزه سینما و تلویزیون کودک و نوجوان فعالیت دارد به خبرنگار فرهنگی تسنیم، ما هم تمام کوششمان را به کار بستیم که این برنامه در کنار برنامه‌های تخصصی بازار کار، طوری پخش گردد که در کنار جابه جایی پیام به مخاطب، مفرح بودن خودش را داشته باشد. وی با اشاره به اینکه «حجره قیمه‌خان» نماد حجره‌داران قدیمی و بازاریان اصیل است، تصریح کرد: قصه‌های این مجموعه تلویزیونی هم طی اتفاق هایی پدید می‌آید که در این حجره رخ می‌دهد.

قیمه‌خان شخصیت کلیدی ماجرا، پیرمردی با شمایل عروسک است که نماد حجره‌داران قدیمی و بازاریان اصیل است. تردد کسبه و مشتریان به این حجره سرآغاز موضوعات اقتصادی روزمره ماست که بر محوریت پشتیبانی از کارگاه‌های کوچک و بنگاه‌های اقتصادی متوسط استوار است. خاکباز با اشاره به آیتم‌های برنامه، اضافه کرد: در هر قسمت یک مهمان معروف داریم.

رضا بنفشه‌خواه، مهدی صبایی، رضا توکلی و سوسن‌پرور،‌ از مهمان‌هایی هستند که مخاطب قبل از این هم آن‌ها را در برنامه‌های عروسکی دیده است. ضمن اینکه از مریم خدارحمی، خشایار راد و آشپزی فرانسوی هم که در برنامه «دستپخت» بود برای حضور در این برنامه دعوت کرده‌ایم. تهیه‌کننده «قیمه‌خان» با اشاره به حضور رامین ناصر نصیر در مقام وردست قیمه‌خان، اظهار کرد: تنها بازیگری که کنار عروسک می‌ایستد، رامین ناصر نصیر است که نقش او در قصه، پسر یکی از دوستان قدیمی قیمه است که در این حجره استخدام شده و وارد فضای عاشقانه‌ای می‌شود.

رامین ناصر نصیر در کنار «قیمه‌خان» است

فضا را برای معرفی این فرآورده ها و اهتمام بر استفاده از کالای ایرانی، یکی دیگر از موضوعات طرح شده در این برنامه است… خاکباز با اشاره به صداپیشه قیمه‌خان، افزود: امیر سلطان احمدی صداپیشه قیمه‌خان است.

این عروسک تنها عروسک کار است و حجره‌ای قدیمی در بازارچه دارد. با وجود اینکه هیچ کالایی در این حجره دیده نمی‌شود، اما همه چیز در آن به فروش می‌رسد. کاوه کنعانی کارگردان پویانمایی است.

پای «قهوه‌خانه صفا» به زندگی مسافران و رهگذران باز می‌شود

او در حال ساخت پویانمایی «قهوه‌خانه صفا» برای شبکه ایران کالاست. یک انیمیشن برای گروه سنی بزرگسال در ۵۰ قسمت سه دقیقه‌ای که داستانش در قهوه‌خانه تشریح شده و کنعانی با انتخاب شخصیت آقا صفا قهوه‌چی شمالی و شاگردش غلام، فضا را برای بیان موضوعات اقتصادی میان مسافران، رهگذران و کسبه محل گشوده است. ، اظهار کرد: قهوه‌خانه‌ها گونه‌ای از غذاخوری یا رستوران‌های ایرانی‌اند که در آن غذاهای اصیل و سنتی ایرانی پخته و ارائه می‌شود.

وی در این باره به خبرنگار فرهنگی تسنیم، آن‌ها نماد هویت تاریخی و فرهنگی ایران از دیرباز تاحالا هستند که با مفاهیم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گره‌خورده‌اند. ما در این قهوه‌خانه با معرفی شغل ها متفاوت من جمله حصیربافی، سلمانی، جاجیم بافی و. برای جوانان جویای کار شغل فراهم می‌کنیم و آقا صفا با لطف و صفایش مرجع فکری و ریش سفید اهالی آن منطقه است… کنعانی با اشاره به اینکه باید برای اظهارنظر در مسئله های اقتصادی زیادتر مطالعه کرد، اظهار کرد:  مطمئناً احیای قهوه‌خانه‌های قدیم ایرانی علت جذب گردشگر و شناخت بیش‌تر هویت ایرانی و آشنایی با مرام و مسلک مردم در روزگاران قدیم خواهد گردید.

به نحو عوامانه نباید مسائل روزمره اکتساب و کار آنالیز گردد

به همین علت ما هم پیاممان را در قالب این فضا تشریح کرده‌ایم. شخصیت صفا حقیقی و به دور از اغراق است. نظرش یک جاهایی درست نیست و پی می‌برد برای اظهار نظر در مسئله های اقتصادی باید بیش‌تر مطالعه کند و خیلی به نحو عوامانه مسائل روزمره اکتساب و کار را آنالیز نکند. کارگردان این اثر پویانمایی با اشاره به تکنیک این اثر، افزود: تکنیک کات‌اوت را انتخاب کردیم تا هم مخاطب با آن رابطه ایجاد کند و هم ما در زمان مناسب کار را تحویل شبکه دهیم.

جالب است در این مجموعه پویانمایی، شخصیت غلام شاگرد قهوه‌چی هم نماد جوانان امروزی است.

گزارش و مذاکرات: مجتبی برزگر