×
×

سرپل جاسوسان؛ بیخ گوش ایران!

  • کد نوشته: 37308
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، چندی پیش تعارضی جدری در مرزهای آذربایجان و ارمنستان به‌وجود آمد. دولت آذربایجان به بهانه بازپس‌گیری مناطق قره باغ، به سمت آن کشور لشکرکشی کرد. این جنگ بیشتر از آنکه به نفع آذربایجان باشد، به سود تروریست‌ها و به دنبال آن، اربابان بزرگش، آمریکا و […]

    سرپل جاسوسان؛ بیخ گوش ایران!
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، چندی پیش تعارضی جدری در مرزهای آذربایجان و ارمنستان به‌وجود آمد. دولت آذربایجان به بهانه بازپس‌گیری مناطق قره باغ، به سمت آن کشور لشکرکشی کرد. این جنگ بیشتر از آنکه به نفع آذربایجان باشد، به سود تروریست‌ها و به دنبال آن، اربابان بزرگش، آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است؛ چرا که به دنبال آن می‌توانند در منطقه ناامنی به وجود آورند.

    کتاب «صهیونیسم در آذربایجان چه می‌کند؟» به قلم ولی کوزه‌گر کالجی به بررسی روابط اسرائیل و آذربایجان و تأثییر آن بر امنیت ملی و منطقه‌ای ایران می‌پردازد. کتاب حاضر مشتمل بر پنج فصل به بررسی روابط صهیونیسم با دولت آذربایجان می‌پردازد. این کتاب توسط انتشارات شهرکریمه چاپ و منتشر شده است.

    فرهنگ و اجتماع؛ بخش جدا ناشدنی کتاب حاضر

    یکی از نکات قابل توجه در کتاب حاضر؛ برخلاف کتاب‌های متعددی که به مسأله صهیونیسم می‌پردازند، نمود بحث تأثیرات فرهنگی و اجتماعی حضور اسرائیل در آذربایجان در تمام فصول و بخش‌های کتاب حاضر است. از جمله طرح‌هایی که مؤلف بدان می‌پردازد می‌توان به تأسیس انجمن دوستی جوانان آذربایجانی و اسرائیلی و همچنین باشگاه سلام-شالوم اشاره کرد که مهمترین مجری «طرح ماشاو» به شمار می‌رود.

    پایبندی دشمن به سیاست بن‌گورین

    مؤلف در فصل آغازین این کتاب به بررسی و بیان کلیاتی پیرامون سیاست خارجی رژیم جعلی اسرائیل می‌پردازد. او با موشکافی در جایگاه دکترین «بن‌گورین» که معتقد است برای تضعیف اعراب باید با دولت‌های غیر عرب به روابط مستحکم بپردازد. در ادامه بیان کلیات، به اهداف اسرائیل در آذربایجان و تحولات رویکردهای سیاست خارجی اسرائیل را دنبال می‌کند.

    البته امروز تغییری اساسی در سیاست بن‌گورین رقم خورده، در آن زمان بزرگترین و اصلی‌ترین دشمنان اسرائیل، اعراب بودند. ولی با تلاش‌هایی که صورت دادند، امروز اعراب به عنوان گاوشیرده اسرائیل و آمریکا بدان‌ها خدمت می‌کنند و اصلی‌ترین دشمن اسرائیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران قلمداد می‌شود و قطعاً تمام تلاش‌های این رژیم در نابودی کامل فرهنگ به قدرت رسیده تشیع و به‌خصوص کشور ایران است.

    کوزه‌گر کالجی در فصل دوم کتاب به بررسی دقیق‌تر اهداف اسرائیل از حضور در آذربایجان مشغول می‌شود. مهمترین نکته قابل توجه در این فصل از کتاب، بیان انجام فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی علیه ایران است. چندی پیش سریال خانه امن که بعضاً رگه‌هایی از اطلاعات واقعی را به نمایش گذاشته، به سرپل جاسوسان و تروریست‌ها در شهر باکو اشاره کرد.

    دیدار الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان با شیمون پرز

    سلام گرگ بی‌طمع نیست

    در این بخش از کتاب می‌خوانیم: «اسرائیل به هر شیوه‌ای خواهان نزدیک شدن به مرزهای ایران است تا از طریق ایجاد کانال‌های جاسوسی با هزینۀ کمتری اطلاعات بیشتری از داخل مرزهای ایران به دست آورد. تل آویو معتقد است با نفوذ در کشورهایی نظر آذربایجان می‌تواند در زمینۀ شنودهای رادیویی به توافق برسد و علیه کشورهایی نظر ایران از آن بهره‌برداری کند. در این رابطه، روزنامۀ اوراسیا در مقالۀ خود می‌نویسد: «اسرائیلی‌ها معتقدند با آذربایجان نیز همانند ترکیه می‌توان در زمینه‌های جاسوسی و شنود رادیویی به توافقاتی دست یافت. عملیات جاسوسی می‌تواند علیه دولت‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.»۱

    راجع به این جنگی است که متأسّفانه در همسایگی ما، بین دو همسایه‌ی ما [یعنی] آذربایجان و ارمنستان در جریان است. این جنگ حادثه‌ی تلخی است و امنیّت منطقه را تهدید میکند و برای کشور ما هم خوب نیست؛ بایستی هر چه زودتر تمام بشود و البتّه همه‌ی سرزمین‌های آذربایجان که به وسیله‌ی ارمنستان تصرّف شده، باید آزاد بشود.۲

    البته ناگفته نماند، نباید نقش برادر بزرگ‌تری ایران را در منطقه فراموش کرد. نقشه استراتژیست‌های آمریکایی و صهیونیست تحت عنوان «سایکس-پیکوی جدید» در برهم زدن امنیت منطقه جنوب غرب آسیا با تدبیر رهبر انقلاب در تشکیل محور مقاومت خنثی شد. نقشه‌ای که می‌رفت تا تمرکز ایران را برهم زند و رژیم کودک‌کش اسرائیل بتواند در سایه آشوب‌ها به جنایت‌های خود ادامه دهد. البته در جنگ اخیر قطعاً دوباره آن‌چه که رهبر انقلاب دستور داد رقم خواهد خورد.

    آذربایجان از رژیم کودک‌کش‌ها چه می‌خواهد؟

    سومین فصل از کتاب حاضر به اهداف آذربایجان در ارتباط با اسرائیل است. خوی آذربایجان و ترکیه در وابستگی و اتکای به دیگران، برخلاف روحیه ترک زبانان است. این دو کشور با راه اندازی جریان‌هایی مانند «پان ترکیسم» تلاش داشتند شهر‌های آذری زبان ایران را جدا سازند و با هوشیاری مردم فهیم این مناطق، خنثی شدند.

    مبارزه با اسلام گرایی مهمترین هدفی است که این دو کشور دنبال می‌کنند. روزی آذربایجان بخشی از اراضی ایران قلمداد می‌شد که توسط ارتش روسیه از ایران جدا شد. سربازان متجاوز روسیه به مردم شیعه رحم نکردند و زندگی را برای اهالی آن منطقه سخت کردند و امروز که دولتی صهیونیستی بر این منطقه حاضر است در مناطقی چون نارداران به جنایت‌های خودشان ادامه می‌دهند.

    ارتباط ایران و آذربایجان

    در دو فصل آتی نیز به پیشینه و سیر مناسبات آذربایجان و اسرائیل و پیامد‌های مناسبات اسرائیل و آذربایجان بر ایران می‌پردازد که در یکی دیگر از پاراگراف‌های موجود در این بخش کتاب به مسأله هدف اصلی دشمن؛ یعنی رسیدن به منطقه استراتژیکی ایران و نابودی دشمن ۱۴۰۰ ساله صهیونیسم اشاره کرده است. در این بخش نیز می‌خوانیم: «بدون شک، مناسبات دو جانبۀ اسرائیل و آذربایجان همواره و ذاتاً مورد توجه ضلع سومی به نام ایران بوده و خواهد بود؛ زیرا در یک سو آذربایجان به عنوان همسایۀ ایران، از پیوند‌های گسترده و عمیق تاریخی، تمدنی، فرهنگیف مذهبی و قومی با ایران برخوردار است و در سوی دیگر، اسرائیلی قرار دارد که به دلیل اختلافات عمیق سیاسی و ایدئولوژیک، به دشمن شمارۀ یک ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شده است.»۲

     

    1. صفحه ۳۰ کتاب

    2. ۱۳۹۹/۰۸/۱۳؛ بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع)
    3. صفحه ۷۳ کتاب

    [ad_2]

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید