حسن کاظمی قمی، سفیر پیشین ایران در عراق در صحبت با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در مورد پیام‌های برپایی سمینار اربعین و دیپلماسی فرهنگی این رویداد با اهمیت اظهار کرد: حماسه شگرف راهپیمایی اربعین حسینی برگرفته از مکتب آدم ساز امام حسین بر علیه السلام هست اجتماعی که سالانه بر شکوه و عظمت و ابهت […]

حسن کاظمی قمی، سفیر پیشین ایران در عراق در صحبت با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در مورد پیام‌های برپایی سمینار اربعین و دیپلماسی فرهنگی این رویداد با اهمیت اظهار کرد: حماسه شگرف راهپیمایی اربعین حسینی برگرفته از مکتب آدم ساز امام حسین بر علیه السلام هست اجتماعی که سالانه بر شکوه و عظمت و ابهت آن افزوده می‌شود و سیل مشتاقان از اقصی نقاط عالم برای شرکت در این اجتماع شگرف میلیونی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه سمینار اربعین واقعیتی هست که هر سال شاهد ناظر آن هستیم، اظهار کرد: مراسم اربعین امروز از مرز‌های جغرافیایی، سیاسی، مذهبی، دینی، قومی و نژادی گذر کرده هست و مربوط به یک قوم و یا شیعیان به صورت خاص نیست.

کاظمی قمی دنبال کرد: درست هست که شیعیان به وجود چنین امامی می‌بالند، اما امام حسین بر علیه السلام مربوط به همه انسان‌های آزاده هست و به همین سبب در این راهپیمایی منحصرا شیعیان حضور ندارند حتی منحصرا مسلمین حضور ندارند.

سفیر پیشین ایران در عراق دنبال کرد: در مراسم راهپیمایی اربعین و هم در موکب‌های خدمت رسانی به زائران شاهد حضور مسیحیان مومنی هستیم که این اتفاق بیان گر آن هست که این راهپیمایی جلوه قومی یا مذهبی ندارد.

کاظمی قمی اضافه کرد: بر این اساس این راهپیمایی دارای پیامد‌های ویژه‌ای هست به عقیده من از این طریق پیام این راهپیمایی بیان حقانیت مکتب اباعبدالله بر علیه السلام هست که علت شده بعد از گذشت سالیان سال این قیام مبدل به یک مکتب گردد مکتبی که روز به روز پویاتر خواهد گردید در نتیجه قیام امام حسین بر علیه السلام اسلام ناب محمدی را زنده کرده و مثل زیادی از اتفاقات تاریخی که بعد از گذشت چند سال محو می‌شود نخواهد بود لکن این واقعه بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال روزانه پرفروغ‌تر می‌شود که این حقانیت امام حسین بر علیه السلام را روزانه زنده‌تر می‌کند و مخاطب های تازه ای بین آزادگان جهان پیدا می‌کند.

سفیر پیشین ایران در عراق اضافه کرد: اربعین ضمن نشان دادن مکتب عاشورا مشتاقان تازه ای را در فضای انسانیت ایجاد می‌کند.

کاظمی قمی عواقب بعدی این اجتماع را قدرت ناب اسلام محمدی در مقابل نظام سلطه دانست و اظهار کرد: تنها یک عقیده برگرفته از مفاهیم اسلامی می‌تواند چنین ارتشی را در فضای عراق که هنوز به ثبات کامل نرسیده ایجاد کند، اما با این حال همه از شرایط ناامن عراق برای رسیدن به امام خود گذر کرده و حس خطر نمی‌کنند.

سفیر پیشین ایران در عراق دنبال کرد: بر این اساس این سمینار می‌تواند در مقابل خطر‌های احتمالی که امت اسلامی را تهدید می‌کند و علت عدم ثبات منطقه نیز می‌شود مؤثر باشد و یکی از ارکان قدرت اسلام چنین تجمعی هست که برگرفته از مکتب عاشورایی هست.

سفیر پیشین ایران در عراق اظهار کرد: به نظر می‌رسد حتی علی رغم شایعه هایی که در مورد عدم حضور ایرانیان به علل اقتصادی در سمینار سال کنونی وجود داشت، اما سال کنونی نیز مردم کشورمان با شور ابدی در این راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند و استقبال عراقی‌ها از این حضور خود زمینه ساز اتحاد در جهان اسلام می باشد.

وی در انتهاء افزود: سال کنونی اربعین با شکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار خواهد گردید و پیام عاشورا که پیام محبت و عشق ورزی هست در این اربعین خود را بیشتر از پیش نشان خواهد داد.