×
×

سوله ای که مسجد جامع گردید

  • کد نوشته: 12283
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، شبستان درج کرد: آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی در سال ۱۳۱۹ (ه. پدر وی ، حدود سال ۱۳۰۵ در زمان حیاتِ زنده یاد آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری؛ موسس حوزه علمیه شهر قم، به این شهر آمدند و چند سالی نیز از محضر درس حضرت آیت‌الله […]

    سوله ای که مسجد جامع گردید
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، شبستان درج کرد: آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی در سال ۱۳۱۹ (ه. پدر وی ، حدود سال ۱۳۰۵ در زمان حیاتِ زنده یاد آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری؛ موسس حوزه علمیه شهر قم، به این شهر آمدند و چند سالی نیز از محضر درس حضرت آیت‌الله سید رجب مجدالعلما -از فقهای معروف دوران خود- مستفیذ گردیدند.

    پدر آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی در حدود ۱۲ سالگی، عازم شهر مقدس شهر قم گردیدند و از درس بزرگان حوزه علمیه شهر قم استفاده کردند و با صبیه آیت‌الله شیخ روح الله دانایی، ازدواج کردند.

    پدر آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی در اواخر حیات آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری(ره) و به دعوت عده ای از متدینین تهران، به پایتخت ایران، آمدند.

    آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی، مقدمات درس های حوزوی را نزد زنده یاد پدرشان در تهران، فراگرفتند و در ۱۳ سالگی (در حدود سال ۱۳۳۲) به امر پدرشان و همراه با آیت‌الله سید محمود مجد هاشمی، برای ادامه تحصیل به شهر قم رفتند. وی در دوران تحصیل در شهر قم، از محضر درس مراجع بزرگواری مثل آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی، آیت‌الله العظمی اراکی و آیت‌الله العظمی شیخ مرتضی حائری یزدی، استفاده کردند.

    آیت‌الله مجد هاشمی در دوران حضور در شهر قم، ضمنِ تحصیل، تعلیم می کردند و چند صد شاگرد داشتند.

    ««هیات رضویون» یکی از هیات های با اهمیت و بزرگ تهران بود که مسئولین آن چندین بار به شهر قم رفتند و از آیت‌الله سید جلال مجد هاشمی برای ساکن کردن در تهران و اقامه نماز جماعت در مسجد ضرابخانه منطقه پاسداران، دعوت نمودند که مکررا با مخالفت بزرگان و علمای شهر شهر قم مواجه گردیدند و تاکید داشتند حضور وی در شهر قم، مفیدتر هست و منشا خدمات بیشتری می باشند.

    درنهایت آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی(ره) سفارش فرمودند بنابر احتیاجی که در تهران وجود دارد، برای یک سال و به طور موقت، به پایتخت بروید. آیت‌الله مجد هاشمی در نیمه دوم سال ۱۳۵۵ به تهران آمدند و این هجرت، سرآغاز تغییری بزرگ در منطقه پاسداران و مسجد (که خوب تر هست بگوییم، نمازخانه کوچک) ضرابخانه گردیدند.

    آیت‌الله مفتح زمانی فرمودند «هیچ چیز مرا به اندازه حضور شما در مسجد ضرابخانه، مرا خرسند نکرده هست.»

    »بخش نخست گزارش از زندگی سراسر خیر و برکت آیت‌الله مجد هاشمی را با جمله ای مؤثر که برآمده از اخلاص و تقوی در وی هست، به انتهاء می رسانیم «من حضورم در تهران و منطقه ضرابخانه را توفیقی از جانب خداوند می دانم که فعالیت های بنده در حوزه دین را با حرکت انقلابی مردم ایران، همراه کرده بود.»

    »در بخش نخست تا اینجا آمدیم که آیت‌الله مجد هاشمی به تهران آمدند و کارشان را در مسجد (و شاید خوب تر هست بگوییم، نمازخانه کوچک) ضرابخانه آغاز کردند. این مسجد در یکی از منطقه های امنیتی-اطلاعاتی دوران حکومت شاهنشاهی قرار داشت از اینرو فعالیت انقلابی علما بشدت تحت نظرِ مامورین رژیم طاغوت بود.

    آیت‌الله مجد هاشمی در چنین شرایطی و با کمک شهید محمد مفتح، اعلامیه های امام خمینی(ره) را در آب انبار «مسجد قبا» تکثیر و از طریق افرادی مطئن و انقلابی، در سراسر تهران و ایران توزیع می کردند.

    امام جماعت مسجد جامع غدیر خم به شخصه کار تکثیر اعلامیه رهبر کبیر انقلاب اسلامی را انجام می دادند زیرا مامورین ساواک، بسیار مواظب فعالیت انقلابی مساجد و علمای منطقه پاسداران (ضرابخانه) بودند از اینرو آیت‌الله مجد هاشمی و شهید مفتح، به شخصه انجام این کار را برعهده داشتند.

    سوله‌ای که مسجد جامع شد

    بعد از برتری انقلاب اسلامی، نیز زیادی از کارهای با اهمیت در فروپاشی کامل رژیم طاغوت و استقرار نظام جمهوری اسلامی، من جمله بازداشت بعضی از سران و مسئولین ارشد حکومت شاهنشاهی مثل ارتشبد موهبت الله نصیری –رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)- توسط آیت‌الله مجد هاشمی و شهید مفتح انجام شده بود.

    ( )

    )آیت‌الله مجد هاشمی در مورد فعالیت های انقلابی خود به خبرنگار ما اظهار کردند «برخی از گروه ها و جریانات سیاسی و دانشگاهی، برنامه هایی در بعضی از جایگاه ها شمال تهران من جمله «حسینیه ارشاد» برگزار می نمایند که چندان رنگ و بوی حرکت امام خمینی(ره) را نداشت و گاها نگاه اصلاح طلبانه به رژیم طاغوت داشتند؛ اما من رویکردم، حرکت انقلابی در مسیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود. از اینرو حساسیت ساواک نسبت به فعالیت های بنده و مسجد ضرابخانه، شدید بود.»

    »به مبحث کلیدی بحث، یعنی فعالیت آیت‌الله مجد هاشمی در مسجد ضرابخانه برمی گردیم. این مسجد که در حقیقت، سوله ای کوچک و کهنه بود با زحمات آیت‌الله مجد هاشمی و با مشارکت بعضی از مومنین و متدینین تهران، بازسازی گردید و اینک یک مجموعه بزرگِ دینی، فرهنگی، اجتماعی و علمی هست.

    آیت‌الله مجد هاشمی که بنابر سفارش حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی به مسجد ضرابخانه آمده بودند، بعد از یک سال خدمت متعهدانه، و بنابر اصرار نمازگزاران و اهالی منطقه، تصمیم به حضور دائمی در تهران و امامت و مدیریت مسجد ضرابخانه کردند که پشتیبانی های شهید مفتح، نقشی با اهمیت در این زمینه داشت. آیت‌الله مجد هاشمی در این باره اظهار کردند «انگار نوعی الهام به بنده شده و انقلابی روحانی در من، ایجاد شده بود که اگر هنری داری و می خواهی به دین خدمت کنی، در همین جا بمان.»

    »از نخستین کارهای آیت‌الله مجد هاشمی در مسجد ضرابخانه (مسجد جامع غدیر خم)، تشکیل «شورای اسلامی» طبق اصل قرآنی «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» بود.

    بعضی از فعالین مسجد ضرابخانه، بعد از مدتی که از فعالیتِ آیت‌الله مجد هاشمی در این خانه خدا، گذشته بود، خواستند ماهیانه ای (حقوقی) برای وی تعیین کنند، و پاکتی هم به وی دادند. حاج آقای مجد پاکت را گرفتند و به آنان بازگرداندند و فرمودند «برای توسعه و رونق فعالیت های مسجد، باید زیادتر از اینها خرج کنید. »

    »آیت‌الله مجد هاشمی در ادامه فعالیت هایشان، بازسازی مسجد ضرابخانه را وجهه همت خود قرار دادند.

    در آغاز آغاز به کارِ خراب کردن و نوزسازی مسجد، یکی از قدیمی های مالک منصبِ مسجد و منطقه، به بنده فرموند «آقای مجد! من وضع منطقه را به خوبی می شناسم، در نتیجه به شما می گویم اگر یک آجر از این مسجد، بردارید، توان ندارید آجری دیگر، جای آن بگذارید.» آیت‌الله مجد هاشمی در پاسخ آن فرد فرمودند «اگر قرار باشد من اینجا را بسازم، سخن شما درست هست، اما اگر خدا بخواهد این مسجد، توسعه یابد، چی؟ این سخن من، لرزه ای در دل آن فرد و سایر فعالین مسجد ضرابخانه به وجود آورد و آنان با انگیزه ای زیادتر، کار کردند. من از اوائل حضورم در این مسجد تاکنون، مشغول ساخت و ساز و توسعه مسجد ضرابخانه هستم.»

    »درباره همت مضاعف و تلاش های بی وقفه آیت‌الله مجد هاشمی میتوان به این آیه از قرآن کریم اشاره نمود که « فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ»(سوره مبارکه توصیف، آیه ۷).

    در بخش دوم تا اینجا آمدیم که آیت‌الله مجد هاشمی، نهادی با عنوان «شورای اسلامی» را در مسجد جامع غدیر خم تشکیل دادند و در ادامه، بازسازی این خانه خدا را باوجود مخالفت عده ای، انجام دادند.

    آیت‌الله مجد هاشمی در نوسازی مسجد جامع غدیر خم، الطاف الهی را مکررا تماشا کردند که مشارکتِ خیری مومن و دیندار به اسم «عطائی اصفهانی» من جمله آنان هست. در حقیقت نوسازی و توسعه این مسجد، حاصل لطف الهی بود که با همت آیت‌الله مجد هاشمی و بعضی از خیرین همراه گردید.

    سوله‌ای که مسجد جامع شد

    جالب هست بدانید مسجد جامع غدیر خم تا سال ۱۳۸۳ به اسم «مسجد جامع ضرابخانه» نامیده می گردید در ماه های خستین سال ١٣۵٧ یعنی پیش از برتری انقلاب اسلامی، با کوشش و پیگیری های مستمر آیت‌الله مجد هاشمی و همت نمازگزاران و اشخاص خیر محل با زیر بنای بیشتر از دو هزار متر مربع بطور کلی تجدید بنا گردید، که دربردارنده شبستان بزرگ و مجهز، چند طبقه برای برپایی مراسم ختم، فعالیت صندوق قرض الحسنه و کتابخانه، و سایر فعالیت های دینی، فرهنگی و علمی هست.

    در ادامه این گزارش، قسمتی از فعالیت های آیت‌الله مجد هاشمی و نماگزاران و فعالین مسجد جامع غدیر خم در ایام انقلاب را ارزیابی می کنیم.

    انقلاب که برنده گردید آیت‌الله مجد هاشمی بهمراه بعضی از انقلابیون، ساختمان ساواک را فتح نمودند که یک نفر، شهید و چند نفر نیز مجروح گردیدند. آیت‌الله مجد هاشمی با حضور در اتاق ارتشبد موهبت الله نصیری؛ ریاست ساواک، بسته های زیادی از اسکناس های هزار تومانی در اتاق نصیری را پیدا نمودند.

    آیت‌الله مجد هاشمی در این باره اظهار کردند «تعدادی از جوان‌ها از دیوار به داخل پریدند که بعضی جاها مین‌گذاری شده بود و یکی از بچه‌های محل به اسم زنده یاد «مهدی میران» روی مین رفت و پایش قطع گردید.

    بعدا که کمیته ما با مسجد قبا ادغام گردید آنجا را تحویل دادیم.

    مسجد ما از مکان‌های دریافت بود و مردم اسلحه‌ها را می‌آوردند و تحویل می‌گرفتیم. »(به نقل از همشهری)

    »(به نقل از همشهری)آیت‌الله مجد هاشمی یکی از فعال ترین علما در دوران نهضت، و علاوه بر این سال های اولیه بعد از برتری انقلاب اسلامی بودند به به صورتی که گاهی تنها دو ساعت در شبانه روز استراحت می کردند؛ که گاهی نیز همین دو ساعت با ارتباط های پی در پی، مختل می گردید. وی در آن دوران زیادی از فرماندهان نظامی و مسئولین رژیم طاغوت را دستگیر کرده و به کمیته انقلاب اسلامی به مدیریت زنده یاد آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، آیت‌الله باقری کنی یا شهید مفتح، تحویل می دادند.

    آیت‌الله مجد هاشمی مکررا از سوی گروهک های تروریستی و ضد انقلاب بویژه منافقان (سازمان مجاهدین خلق) تهدید به فوت گردیدند. »

    »منافقین نشست ها زیادی در مسجد ضرابخانه در سال های پیش از انقلاب اسلامی و سایر جایگاه ها و منازل شمال تهران داشتند که کارهای انقلابی علمایی چون آیت‌الله مجد هاشمی، باعث نابود شدن این گروهک التقاطی و منحط گردید.

    آیت‌الله مجد هاشمی در مورد نحوه شهادت آیت‌الله مفتح اظهار کرد «روزی که وی شهید گردیدند ما در کاخ جوانان، نشستی با اهمیت و حساس با حضور علمای شمال تهران داشتیم. قرار گردید کارهای انجام شده را بنده گزارش کنم؛ و آیت‌الله مفتح نیز کارهای آتی را مطرح نمایند. »

    »آیت‌الله مجد هاشمی از علمای مورد احترام و اعتماد مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی بودند و در همین راستا با شخصیت هایی مثل آیت‌الله مهدوی کنی(ره)، شهید محمدحسین بهشتی و شهید مرتضی مطهری، تعاملی خوب و مستمر داشتند. شهید مطهری در روزهای حساس منتهی به برتری انقلاب اسلامی، به شخصه با آیت‌الله مجد هاشمی ارتباط برقرار کردند و از وی برای تشکیل و فعالیت در کمیته استقبال از امام خمینی(ره) دعوت نمودند.

    آیت‌الله مجد هاشمی در انتهاء تهیه این گزارشِ طولانی فرمودند «همه کارهایی که ما در حوزه نشر معارف دین و خدمت به انقلاب اسلامی و مردم انجام داده ایم، با عنایت الهی بوده هست. »

    سوله‌ای که مسجد جامع شد

    »در بخش انتهایی این گزارش، باید تاکید گردد که «مسجد جامع غدیرخم از مساجد فعال در تهران هست که در مقطع ها متفاوت پیش و بعد از برتری انقلاب نقش حساسی ایفا کرده هست. آیت‌الله سیدجلال مجد هاشمی که از حدود ۴۲ سال پیش امام جماعت این مسجد می باشند؛ یکی از روحانیانی هست که رسالت سنگینی به دوش داشته و ۲ سال پیش از برتری انقلاب به این محل آمدند.

    وی در جمع بندی سخنانشان در مورد این مسجد فرمودند «نیمه دوم سال ۱۳۵۵ اهالی ضرابخانه برای مسجدشان از شهر قم تقاضای امام جماعت کردند که آنان مرا فرستادند. آن زمان، مسجد آب‌انباری بود با یک سقف شیروانی و با پایین ترین ابزارها. البته پس از ان مسجد، دو بار یکی سال ۱۳۵۸و دومی سال ۱۳۷۵ که تجدید بنا و حجم مسجد ۲ برابر شده هست.

    زمانی که به این مسجد آمدم، روحانیان زیادی به دیدنم آمدند اما زیادتر از هر کسی شهید آیت‌الله ‌مفتح از دیدن من خیلی خرسند گردید و اظهار کرد: از خدا یک یار مورد اطمینان می‌خواستیم که شما را برایم رساند. شهید آیت‌الله مفتح آن زمان در مسجد قبا فعالیت داشت. پس از ان، ارتباط ما با شهید استاد مطهری و زنده یاد آیت‌الله ‌مهدوی کنی…

    سخن آخر اینکه، آیت‌الله مجد هاشمی، نمونه ای معروف از یک امام جماعت موفق و در طراز اسلام می باشند که تمام قد، برای خدمت به دین، قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، نشر اعتبار های اسلامی، خدمت به انقلاب اسلامی و مردم، همت گمارند. آنچه در سه گزارش آمد، تنها قطره ای هست از اقیانوسِ تلاش های انتهاء ناپذیر، کارهای انقلابی و خدمات اجتماعی آیت‌الله مجد هاشمی.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.