یک کاریکاتوریست ایرانی گفت: شارلی ابدو نشریه‌ای است که به دلیل توهین به مقدسات و اهانت به میراث‌های جاودانه خیر و رحمت در میان ابنای بشر، مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفته و در مقابل و مورد نفرت گروه‌های مختلف واقع شده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری شهرکریمه، نشست «شارلی ابدو از تاسیس تاکنون» عصر امروز با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست بین‌المللی کشورمان در سالن زائر مجتمع آموزشی هدایت قم برگزار شد.

شجاعی در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: شارلی اِبدو در لغت به معنای «هفته‌نامه شارلی» است که در حال حاضر از آن به عنوان یک مجلهٔ فکاهی چپ‌گرای فرانسوی نام برده می‌شود.

وی افزود: «شارلی اِبدو» جانشین مجلهٔ «هاراکیری» است که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۱ در فرانسه منتشر می‌شد؛ این مجله پس از بسته شدن توسط دولت فرانسه به خاطر توهین به ارزش‌های ملی دوباره در سال ۱۹۶۶ منتشر شد و در سال ۱۹۷۰ و این بار پس از مرگ ژنرال شارل دو گل به خاطر توهین به شخص وی، به دستور وزیر کشور تعطیل شد.

این کاریکاتوریست در ادامه عنوان کرد: در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی کارمندان قدیمی تحریریه هاراکیری تصمیم گرفتند با نام جدید «شارلی ابدو» که این اسم کنایه‌ای‌ست به نام شارل دو گل کار مجله را ادامه دهند.

شجاعی تصریح کرد: آخوند برو گمشو مسابقه‌ای بود که در دسامبر ۲۰۲۲ توسط شارلی ابدو به نشانه همراهی با خیزش ۱۴۰۱ ایران برگزار شد؛ این مسابقه با هدف طراحی کاریکاتور آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه برگزار شد.

وی در خصوص نفرت مردم از این مجله بیان کرد: شارلی ابدو نشریه‌ای است که سال‌ها نه از طریق توانایی حرفه‌ای، ایده‌های ناب و مشارکت کاریکاتوریست‌های برتر فرانسه معروف شده، بلکه به‌واسطه توهین به خداوند، پیامبران، اهانت به میراث‌های جاودانه خیر و رحمت در میان ابنای بشر، مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفته و در مقابل و مورد نفرت گروه‌های مختلف واقع شده است.

این کاریکاتوریست بین‌المللی ادامه داد: در فرانسه همه با شیوۀ کار شارلی ابدو و لحن بی‌ملاحظۀ آن موافق نیستند؛ حتی بعد از آنکه تروریست‌ها به دفتر مجله حمله کردند و ۱۲ نفر را به قتل رساندند، برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای از تندروی شارلی ابدو انتقاد کردند و به طور غیرمستقیم گفتند که این نشریه رفتاری تحریک‌آمیز داشته است.

شجاعی درخصوص هزینه‌هایی که این نشریه برای هر دوره مسابقات می‌کند، اذعان کرد: طی بررسی‌هایی که انجام شد در سال‌های اخیر برای برپایی هر مسابقه کاریکاتور از سوی نشریه شارلی ابدو تا ۶۰ هزار دلار هزینه شده و البته با تمام این هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، اتفاق خاصی در عرصه کاریکاتور نمی‌افتد و هنرمندان بین المللی از آن حمایت و استقبال نمی‌کنند.

این کاریکاتوریست برجسته ایرانی در ادامه اظهار کرد: دشمن در حوادث اخیر بزرگنمایی کرده و از طرفی حضور میلیونی مردم در دفاع از نظام جمهوری اسلامی را منعکس نمی‌کند و اقدامات هنجارشکنانه یک جمع معدود را به نام ملت ایران می‌نویسد.

وی با اشاره به برپایی مسابقه کاریکاتور فلسطین تنها نیست در سالهای اخیر افزود: این مسابقه در بخش‌های پوستر، کارتون و کاریکاتور برگزار شد و ۶۶ کشور دنیا با این رویداد همراهی کردند، در حالی که در فراخوان اخیر نشریه شارلی ابدو ۳۰۵ نفر شرکت کردند که در نهایت از ۳۰ کار رونمایی شد که ۱۵ کار نمایش داده شده فاقد ارزش هنری بوده و محلی از اعراب ندارد.

وی در پایان گفت: نشریه شارلی و دنیای کفر که به تازگی در مقابل جمهوری اسلامی صف آرایی کردند و اتفاقاتی که رقم زدند و مسابقات و فراخوان هایی که دادند بی نتیجه بود.

انتهای پیام/