رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: در قم ما هم‌اکنون یک مرکز و شبکه بهداشت درمان داریم که با توجه به جمعیت باید در سال ۱۴۰۱، به دو مرکز بهداشت درمانی تبدیل شود که این موضوع با مسئولان استانی نیز مطرح شده و در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، دکتر مهدی مصری پیش از ظهر امروز در نشست صمیمی با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته سلامت در سالن جلسات امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قم برگزار شد، ابراز کرد: اولین روز از این هفته را با تکریم و یادبود شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت شروع کردیم و همچنین در یکی از دبیرستان‌های مناطق محروم شهر، ویژه برنامه نواختن زنگ سلامت برگزار شد.

 

وی تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت را محوری ترین شعار دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان دانست و گفت: عدالت در توزیع منابع، ارائه خدمات، دسترسی خدمات و افزایش رضایتمندی مردم در حوزه سلامت وظیفه حاکمیت است که نسبت به آن بایستی اهتمام ویژه‌ای داشت.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: تعالی نظام سلامت مهفومش این است که باید سلامت را از ابعاد مختلف همچون سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و… مورد بررسی قرار داد و این نیازمند کمک همه دستگاه‌ها است.

 

وی با اشاره به اهمیت وجود اخلاق حرفه‌ای و پزشکی عنوان کرد: دشمنان سلامت ممکن است از تجارت، انعطاف ناپذیری مددجویان و کادر درمان و جهل در مقررات و قوانین پزشکی استفاده کنند و چالش‌هایی را ایجاد کنند؛ در اینجا اخلاق حرفه‌ای پزشکی نقش خودش را نشان می‌دهد و اخلاق و فرهنگ سلامت می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

 

مصری بیان کرد: دستیابی به انرژی پاک دیگر موضوعی است که همکاران ما در حوزه بهداشت حرفه‌ای دنبال می‌کنند؛ این موضوع از چالش‌های مهم بشریت است و آلایندگی‌هایی که برخی از صنایع ایجاد می‌کنند باید مدیریت شود.

 

وی با بیان اینکه مدیریت حوادث و بلایا عامل موثری در حوزه سلامت است، گفت: کشورما کشوری حادثه‌خیز است و باید پیش‌بینی‌های لازم در حوزه زیستی، شیمیایی، تصادفات، منابع طبیعی و… صورت بگیرد و آموزش‌های لازم داده شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: سلامت خانواده و جوانه جمعیت بحث بسیار مهمی در سلامت جامعه است؛ خانواده رکن تاثیرگذار در این حوزه هست و امیدواریم که سفیران سلامت در هر منزل یک پایگاه سلامت برپا کنند. در بحث جوانه جمعیت نیز با اینکه مقداری دیر شده اما باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد.

 

وی بر برنامه‌ریزی برای تولید پاک و مدیریت پسماندها در استان قم تأکید کرد و افزود: در راستای بی‌خطرسازی پسماندها با توجه به وجود کارگاه‌ها و صنایع متعدد در استان باید اقدامات لازم انجام شود.

 

مصری با اشاره به محور تغذیه سالم از مزرعه تا سفره اظهار کرد: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است که بر سموم استفاده شده توسط کشاورزان نظارت کند و حد مناسب استفاده از آن رعایت شود.

 

وی آخرین محور را نقش مردم، مسئولان و سمن‌ها در کاهش و کنترل مصرف دخانیات دانست و خاطرنشان کرد: مواد دخانی اثراتی که روی بیماری‌های مختلف ایجاد می‌کند و باید به صورت ویژه مدیریت شود؛ شهر قم انتخاب شده که شهر بدون دخانیات باشد اما در این راستا کارهای زیادی انجام نشده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قم اعلام کرد: توسعه مرکز سوانح سوختگی، پیوند کلیه، توسعه قطب سرطان، ایجاد مرکز جامعه مشاوره روانشناسی، استودیوی سلامت در دانشکده بهداشت از جمله برنامه‌هایی است که در حال پیگیری است.

 

وی با اشاره به تحول نظام سلامت در شبکه‌های بهداشت درمانی تأکید کرد: در قم ما هم‌اکنون یک مرکز و شبکه بهداشت درمان داریم که باید با توجه به جمعیت در سال ۱۴۰۱ به دو مرکز بهداشت درمانی تبدیل شود که این موضوع با مسئولان استانی نیز مطرح شده و در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : مجتبی امیرفرزانه