[ad_1] اختصاص حقابه راهکار کاهش فرونشست زمین در جعفریه قم است به گزارش شهرکریمه محسن اوروجی بیان کرد: احداث سد الغدیر در بالادست رودخانه قره‌ چای و به صفر رسیدن آورده این رودخانه، تاثیر نامناسبی بر حجم سفرهای زیرزمینی بخش جعفریه گذاشته است. وی افزود: برای جبران باید حقابه زیست‌محیطی از سد الغدیر برای رودخانه […]

[ad_1]

اختصاص حقابه راهکار کاهش فرونشست زمین در جعفریه قم است

اختصاص حقابه راهکار کاهش فرونشست زمین در جعفریه قم است

به گزارش شهرکریمه محسن اوروجی بیان کرد: احداث سد الغدیر در بالادست رودخانه قره‌ چای و به صفر رسیدن آورده این رودخانه، تاثیر نامناسبی بر حجم سفرهای زیرزمینی بخش جعفریه گذاشته است.

وی افزود: برای جبران باید حقابه زیست‌محیطی از سد الغدیر برای رودخانه قره چای در نظر گرفته شود تا با جاری شدن مستمر آب در بخش جعفریه، وضعیت سفره‌های زیرزمینی منطقه بهبود یابد.

وی ادامه داد: وضعیت سفره‌های زیرزمینی در موضوع فرونشست زمین تاثیر بسزایی دارد و هر چه منابع آبی این منطقه تقویت شود،‌ از روند نامطلوب فرونشست زمین در بخش جعفریه جلوگیری خواهد شد.

اوروجی گفت: از دیگر عوامل تشدیدکننده پدیده فرونشست زمین در بخش جعفریه، برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی است که این موضوع به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر، افزایش نیز یافته است.

وی بیان کرد: تسریع در اجرای طرح تعادل بخشی به‌منظور متوقف کردن اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و پر کردن چاه‌های غیرمجاز ازجمله راهکارهایی است که در این رابطه دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز روند فرونشست در بخش جعفریه به مرحله بحرانی برای زندگی ساکنان منطقه نرسیده است اما باید هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کرد که در این زمینه همکاری مردم بومی با مسئولان در استفاده بهینه از چاه‌های آب،‌ اهمیت فراوانی دارد.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، مرکزی، خلجستان، کهک و سلفچگان است.

بخش جعفریه یکی از بخش‌های استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بیش از ۱۶ هزار تن با ۲ گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه است؛ این بخش در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا است.

انتهای پیام/۱۱۱

[ad_2]