×
×

شهرکریمه – امام جماعت رکن و محور اصلی مسجد و محله

  • کد نوشته: 37954
  • [ad_1] امام جماعت رکن و محور اصلی مسجد و محله به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام سید حقی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی در مسجد و نقش پایگاه بسیج در این فعالیت‌ها، گفت: فعالیت‌های پایگاه بسیج و همکاری و هم افزایی آن با مسجد امام جعفر صادق (علیه السلام)، پیرو فرمایش امامین انقلاب آغاز شده […]

    شهرکریمه – امام جماعت رکن و محور اصلی مسجد و محله
  • [ad_1]

    امام جماعت رکن و محور اصلی مسجد و محله

    امام جماعت رکن و محور اصلی مسجد و محله

    به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام سید حقی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی در مسجد و نقش پایگاه بسیج در این فعالیت‌ها، گفت: فعالیت‌های پایگاه بسیج و همکاری و هم افزایی آن با مسجد امام جعفر صادق (علیه السلام)، پیرو فرمایش امامین انقلاب آغاز شده و با قوت و قدرت ادامه دارد. حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «بسیج عمومی در نهضت منجر به پیروزی شد و از سنگرهای الهی مساجد انجام می‌شد» همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان بسیج در تاریخ ۱۳۷۱/۸/۲۷ فرموده‌اند: «بسیج و بسیجیان و امام جماعت می‌باید مشترکاً مسجد را حفظ کنند»

    شروع انقلاب اسلامی از مساجد

    مسئول بسیج مسجد امام جعفر صادق (علیه السلام) شهرک فرهنگیان قم با بیان اینکه امامین انقلاب بر این اعتقاد هستند که اصل انقلاب اسلامی از مسجد شروع شده است، تصریح کرد: این بدان معناست که اگر مساجد و این سنگرها نبودند چه بسا این انقلاب به تأخیر می‌افتاد و یا به این شکل انجام نمی‌شد. همین حضور جوانان در مساجد و شرکت در جلسات مذهبی بود که فعالیت‌های انقلاب را سازماندهی کرد و زمینه ساز انقلاب اسلامی و پس از آن پیشبرد امورات دفاع مقدس شد.

    فعال فرهنگی در ادامه گفت: اصل شکل‌گیری بسیج عمومی که منجر به پیروزی انقلاب شد، از سنگرهای الهی مساجد صورت گرفت؛ لذا همانطور که حضرت امام (رحمت الله علیه) هم اشاره می‌کند؛ استعمار در قبل از انقلاب تصمیماتی را که می‌خواست برای مذهبیون و روحانیون بگیرد از طریق اداره اوقاف ابلاغ می‌کرد و تلاش می‌شد که حضور روحانیون در مساجد بی نقش بشود؛ متأسفانه الان هم همینطور شده و عده‌ای نمی‌گذارند که مساجد به این شکل ابعاد انقلاب را پیش ببرند و می‌خواهند کار را از دست روحانیت بگیرند و تلاش می‌کنند که روحانی در مسجد نماز بخواند و برود و به فرموده امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسجد تبدیل به مسجد سکولار شود؛ و از طرفی افرادی می‌خواهند بسیج را ضعیف کنند یعنی می‌خواهند بسیج را یک گروه مستقل و جدای از مسجد معرفی کنند در صورتی که بسیج وابسته و ارتباط مستقیم با مسجد دارد. بسیج بدون مسجد معنا ندارد. کار بسیج اصلش در مسجد است و با مسجدی‌ها است و به عنوان یک بازو و رکن به مسجد باید کمک کند تا اهداف انقلاب در یک محله اسلامی پیاده شود.

    امام جماعت مسجد محور فعالیت‌های محلات

    وی گفت: در راستای تشکیل محله اسلامی و با رصد فرمایشات و منویات امامین انقلاب، شاخص‌های اصلی محله اسلامی استخراج شد، در راستای ایجاد محله اسلامی می‌بایست تمامی فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی محلات تحت نظر امام جماعت مسجد باشد و با محوریت امام جماعت و همراهی بسیج، این ابعاد شناسایی شوند و با کاسبان محل، مدیران مدارس و تمام نهادهایی که در محل هستند ارتباط برقرار کنند همه این فعالیت‌ها می‌باید با مدیریت امام جماعت مسجد برنامه‌ریزی و اجرا شود.

    امام جماعت رکن و محور اصلی مسجد است

    حجت الاسلام سید حقی در ادامه گفت: طبق فرموده امامین انقلاب رکن اصلی و محور اصلی مسجد، امام جماعت است و تمام ارکان مسجد باید حول این محور عمل کنند. در همین راستا مسئولین و بسیجیان پایگاه مقاومت امام صادق (علیه السلام)، حوزه شهید عابدی؛ روابط خود را با امام جماعت مسجد نزدیک و صمیمی کردند که برکاتش هم قابل درک است. یکی از کارهایی که در همین راستا انجام شد؛ بخشی از فعالیت‌های فرهنگی مسجد و محل از سال ۱۳۹۵ با تعامل با ارکان مسجد به عهده اعضای کادر بسیج است.

    وی افزود: با همراهی امام جماعت، با مدارس اطراف مسجد و محل ارتباط بر قرار شد و مشکلات و آسیب‌ها از زبان مدیران مدارس شنیده شد و با تعامل مدیران مدارس، جلسه والدین دانش آموزان به صورت همزمان، تحت عنوان برنامه «خانواده سالم» و با دعوت از سخنرانان مذهبی و تربیتی در مسجد برگزار شد. این جلسه و ارتباط والدین با مسجد؛ باعث تغییر رویکرد و جلب اعتماد بیشتر والدین به مسجد و بسیج شد تا فرزندانشان در فعالیت‌های مسجد و بسیج ثبت نام کنند.

    از مسجد تراز انقلاب اسلامی به محله اسلامی می‌رسیم

    حجت الاسلام سید حقی گفت: برای اینکه یک محله‌ای، اسلامی بشود مستلزم این است که در مرحله اول مسجد محل، به تراز انقلاب اسلامی برسد و ارکان مسجد باید حول محور امام جماعت، فعالیت‌های مسجد را انجام بدهند. محور تمام فعالیت‌های مسجد؛ «امام جماعت» است. امام جماعت هم باید فردی انقلابی و اسلامی باشد؛ تا بتواند یک مسجد اسلامی بسازد و به تبعش مسجد اگر اسلامی شد، با کسبه محل ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند با تعاملی که با کسبه دارد، دید بدی که به انقلاب اسلامی ایجاد شده را اصلاح کند. یعنی مسجد باید مامن اصلی و مراجعه مردم شود؛ مثل زمان پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) که کارهای نظامی، اقتصادی و سیاسی آن زمان در مسجد انجام می‌شد. اگر چنین اتفاقی افتاد و مسجد محل مرکز مراجعات و حل مشکلات محل شد؛ به تبع آن محل هم، اسلامی می‌شود.

    بسیج باید تابع امام جماعت باشد

    وی در پایان افزود: رمز موفقیت پایگاه مقاومت امام صادق (علیه السلام)، حوزه شهید عابدی؛ این بوده است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، محور را، امام جماعت مسجد قرار دادیم. و بسیج تابع امام جماعت و با محوریت مسجد در حال فعالیت و حرکت می‌باشد. تعامل بسیج با مسجد باعث شد که بسیج خواهران و کانون فرهنگی نیز محوریت خود را امام جماعت مسجد بگذارند و فعالیت‌های مسجد به اوج خود رسید. هرچه تعامل بین مسجد و بسیج بیشتر باشد موفقیت‌ها بیشتر و اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و هر چه این تعامل کمتر باشد، متأسفانه فعالیت‌ها آن طوری که باید در راستای محله اسلامی باشد پیش نمی‌رود.

    انتهای پیام / ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید