[ad_1] انعقاد قرارداد با پایگاه‌های بسیج برای کمک به اطفای حریق مراتع در قم / ورود ادوات جدید اطفای حریق به گزارش شهرکریمه سید محمدتقی سجادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ده مورد آتش‌سوزی و حریق در استان داشتیم که در مجموع ۲۱۲ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی طعمه حریق […]

[ad_1]

انعقاد قرارداد با پایگاه‌های بسیج برای کمک به اطفای حریق مراتع در قم / ورود ادوات جدید اطفای حریق

انعقاد قرارداد با پایگاه‌های بسیج برای کمک به اطفای حریق مراتع در قم / ورود ادوات جدید اطفای حریق

به گزارش شهرکریمه سید محمدتقی سجادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ده مورد آتش‌سوزی و حریق در استان داشتیم که در مجموع ۲۱۲ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی طعمه حریق شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: هفت مورد از این آتش‌سوزی‌ها در بخش سلفچگان، دو مورد در بخش جعفریه و یک مورد نیز در بخش مرکزی اتفاق افتاده است.

وی عمده‌ترین حریق را مربوط به آتش‌سوزی جمعه‌شب در منطقه الهیار از توابع بخش مرکزی برشمرد و گفت: شش تا هفت ساعت طول کشید تا حریق را به‌طور کامل در این منطقه مهار کنیم چراکه ادامه حریق از منطقه الهیار به سمت باغک کشیده شده بود.

سجادی انعقاد ۲۰ مورد قرارداد با جوامع محلی روستاییان، دهیاران و شوراها را مورد توجه قرارداد و ابراز کرد: با توجه به اینکه حریق در مراتع، در مناطق صعب‌العبور اتفاق می‌افتد و مهار آن با ادوات سبک و به‌صورت پیاده قابل انجام است این قراردادها بسته‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ازنظر میزان ادوات سبک موردنیاز مقداری با مشکل روبرو هستیم، افزود: با قولی که از رئیس سازمان جنگل‌ها گرفته‌ایم مقررشده با اعتباری که به آن‌ها اختصاص داده‌شده یک سری ادوات سبک را وارد استان کنیم به‌خصوص ادواتی که کارایی خوبی در اطفاء حریق در جنگل‌ها داشته باشد.

وی در خصوص پهنه‌بندی مناطق پرخطر استان گفت: با توجه به سابقه حریقی که در سال گذشته و امسال داشتیم این پهنه‌بندی به تمرکز ادوات و برنامه‌های اطفاء  کمک می‌کند.

به گفته سجادی استان‌ها مکلف شده‌اند با پایگاه‌های بسیج برای کمک به اطفاء حریق قراردادی امضا کنند تا از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج  به‌عنوان دیده بان حریق و حضور به‌موقع درصحنه استفاده کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تأکید کرد: از استاندار محترم درخواست می‌کنیم که دستور بدهند دستگاه‌های مختلف حضور و همراهی بیشتری نسبت به گذشته در اطفاء حریق داشته باشند.

سجادی در پایان خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم، نوع حریق در روزهای تعطیل اتفاق افتاده و مربوط به زمان‌هایی بوده که گردشگران در محل ازدحام دارند و یا موقع بازگشت آن‌ها است که یا عامل انسانی و یا غفلت سبب بروز حریق شده است که توجه به این عوامل می‌تواند در کاهش حریق کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]