[ad_1] بسیاری از اختلافات زوجین ناشی از سوءتفاهم است به گزارش شهرکریمه مرضیه باقری در نشست علمی که با موضوع نیازهای زوجین در روابط زناشویی و تعاملات عاطفی به‌صورت مجازی و به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، با اشاره به این طرح‌واره درمانی یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش اختلافات […]

[ad_1]

بسیاری از اختلافات زوجین ناشی از سوءتفاهم است

بسیاری از اختلافات زوجین ناشی از سوءتفاهم است

به گزارش شهرکریمه مرضیه باقری در نشست علمی که با موضوع نیازهای زوجین در روابط زناشویی و تعاملات عاطفی به‌صورت مجازی و به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، با اشاره به این طرح‌واره درمانی یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش اختلافات بین زوجین است، اظهار داشت: طرح‌واره مثل قاب عینکی است که به چشم می‌زنیم و از پشت عینک آن به دنیا نگاه می‌کنیم و درواقع طرح‌واره‌ها باعث می‌شوند ما دنیا و واقعیت‌ها را تحریف‌شده را تحریف‌شده برداشت کنیم.

وی ادامه داد: طرح‌واره شامل یک غالب ذهنی هست که فکرها، احساس‌های ما و حس‌های بدنی و خاطرات ما را در برمی‌گیرد که در مورد رفتار ما با خودمان، دیگران و دنیای پیرامونمان می‌باشد.

باقری بابیان این‌که طرح‌واره‌ها ۴ عامل اصلی دارند، ابراز داشت، عامل مهم نیازهای روان‌شناختی ما انسان‌ها است، همه ما آدم‌ها علاوه بر نیازهای بنیادین مان ۵ نیاز روان‌شناختی داریم که اگر به‌درستی در کودکی و نوجوانی برآورده نشود ما دچار طرح‌واره‌های ناکارآمد می‌شویم.

وی افزود: گاهی طرح‌واره‌های ما با طرح‌واره‌های طرف مقابلمان که گاها متفاوت هم هست باهم دچار تعارض می‌شوند و روی رابطه اثر می‌گذارند.

باقری تأکید کرد: ۵ نیاز روان‌شناختی را که اگر زوجین بتوانند به‌درستی برای هم برآورده کنند خیلی از تعارض‌ها از بین می‌رود.

وی ادامه داد: معمولاً زوجین روی خواسته‌های خود باهم تعارض دارند و روی نیازها باهم تعارض ندارند و اگر زوجین نیازها را به‌درستی برآورده کنند تعارض‌ها از بین می‌رود.

مشاور و کارشناس خانواده بابیان این‌که اولین نیاز و مهم‌ترین نیاز زوجین دل‌بستگی ایمن است، ابراز داشت: ابراز علاقه و عشق فقط برای اوایل زندگی نیست بلکه یک نیاز روان‌شناختی مهم است و ما تا زمانی که زنده هستیم به آن نیاز داریم، نوازش، جملات زیبا، همه این‌ها نیاز دل‌بستگی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع مهم است که افراد زبان عشق خود و همسر خود را بشناسند و در این زمینه خانم‌ها احساس نیاز بیشتری می‌کنند.

باقری افزود: نیاز دوم خودگردانی، هویت و کفایت است که برای آقایان بسیار مهم است، احساس مهم بودن، توانمند بودن و داشتن توانایی در این زمینه مهم است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به خودکفایی بایستی در دوران کودکی و نوجوانی به‌درستی ارضا شود تا فرد در بزرگ‌سالی احساس کفایت کند، اگر این نیاز در فرد به‌درستی ارضا نشده باشد فرد بااحساس بی‌کفایتی وارد زندگی می‌شود و این آسیب‌رسان است.

کارشناس و مشاور خانواده ابراز داشت: همسران می‌توانند به‌جای غر زدن و احساس بی‌کفایتی با همسر خود همدلی کرده و حل مسئله کنند و اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس او را تقویت کنند.

وی بیان داشت: درواقع رفتارهای کارآمد را جایگزین رفتارهای ناکارآمد کنند و به همدلی بین یکدیگر کمک کنند.

باقری به نیاز سوم اشاره کرد و گفت: خود واقعی نبودن و خودسانسوری آسیب‌رسان است افراد باید آن چیزی که احساس می‌کنند را بیان کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از اختلافات زوجین ناشی از سوءتفاهم است که ریشه در نگفتن احساسات واقعی خود است که البته باید درست بیان شود نه با مقایسه و سرزنش.

باقری افزود: نیاز چهارم، نیاز به محدودیت‌های واقع‌بینانه است، هر فردی برای رشد سالم نیاز به مرزبندی‌های سالم دارد و به عبارت بهتر متعهد بودن در ازدواج یک اصل است که افراد باید یکسری مرزها را برای زندگی مشترک رعایت کنند.

وی ادامه داد: نیاز پنجم: نیاز به تفریح است که نیاز بسیار مهمی است حتی مهم‌تر از نیاز جنسی که عده‌ای آن را نادیده می‌گیرند.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]