×
×

شهرکریمه – بیش از ۵۰۰ نخبه حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش‌های راهبردی مبنا مشارکت دارند

  • کد نوشته: 36432
  • [ad_1] بیش از ۵۰۰ نخبه حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش‌های راهبردی مبنا مشارکت دارند به گزارش شهرکریمه محمدتقی دشتی امروز در جمع خبرنگاران در کتابخانه آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: موسسه مطالعاتی صراط مبین با تولید محصولات مسئله محور و راهبردگرا و بنیادین در سال ۹۰ شکل گرفت و به همت تعدادی […]

    شهرکریمه – بیش از ۵۰۰ نخبه حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش‌های راهبردی مبنا مشارکت دارند
  • [ad_1]

    بیش از ۵۰۰ نخبه حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش‌های راهبردی مبنا مشارکت دارند

    بیش از ۵۰۰ نخبه حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش‌های راهبردی مبنا مشارکت دارند

    به گزارش شهرکریمه محمدتقی دشتی امروز در جمع خبرنگاران در کتابخانه آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: موسسه مطالعاتی صراط مبین با تولید محصولات مسئله محور و راهبردگرا و بنیادین در سال ۹۰ شکل گرفت و به همت تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران در قم تاسیس شد.

    رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: این موسسه در سال ۹۷ با اخذ مجوز از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با عنوان مرکز پژوهشی مبنا گام‌های بزرگتری در عرصه علم و پژوهش برداشت. آسیب‌شناسی در حوزه دین، نهادهای دینی، مردم‌سالاری و فرهنگ دینی و مسئله محوری پژوهشی و آسیب‌شناسی حوزه دین از جمله رسالت‌های مهم این مجموعه است.

    دشتی بیان کرد: از جمله ویژگی‌های این مرکز پژوهشی نظام‌وارگی موضوعات پژوهشی، تلاش برای اتصال نهاد پژوهش به نهاد اجرا، بهره‌گیری از روش مبتکرانه پژوهشی مکث و ارتباط با نهادهای مختلف نظام اسلامی است.

    وی عنوان کرد: همچنین این مجموعه مسئول هیئت اندیشه‌ورز استان قم بوده و تاکنون سندهای تحولی مختلفی را برای عملیاتی‌سازی در استان قم ارائه کرده و تاکنون در این هیئت پنج سند راهبردی، در راستای دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب تدوین شده است.

    رئیس مرکز پژوهشی مبنا اظهار داشت: ما با نگاهی ژرف به مسائل، فاصله میان پژوهش و اجرا را از بین برده ایم و امیدواریم با هم‌افزایی مراکز علمی و پژوهشی، راه برای پژوهش‌های کاربردی در کشور نیز هموار شود.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جریان شناسی فکری حوزه علمیه قم از مهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه است و در این میان سنجش وضعیت دین و دین‌داری جامعه تحت عنوان سال نمای وضعیت دین‌داری در کشور و ارزیابی سیر دین‌داری مردم ایران از منظرهای مختلف بخش مهمی از دستاوردهای مرکز را تشکیل می‌دهد.

    دشتی ادامه داد: خوشبختانه پرهیز از رویکردهای جناحی و حزبی نوعی جامعیت و تکامل در تسلط پژوهشگران به مباحث ایجاد کرده است.

    وی تصریح کرد: مسئول سازی نهادها و توجه به دیدگاه‌های نخبگانی به مسائل اهمیت زیادی دارد و این مجموعه بنا ندارد صرفا وجوه منفی را مطرح کند بلکه اراده حل مسائل را پیگیری می کند.

    رئیس مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: از دیگر دستاوردهای ارزشمند این مجموعه تهیه پیش نویس سیاست‌های کلی نظام اسلامی در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر است، همچنین سالنمای دین‌داری جامعه ایران از دیگر پژوهشی‌هایی به روزرسانی به شمار می‌رود.

    وی افزود: برخی از پژوهش‌های حوزه و دانشگاه دارای آسیب‌هایی چون بومی نبودن و تک بعدی بودن پژوهش و روش ها و موازی کاری ها، تشدد و فعالیت های روبنایی مراکز تحقیقات هستند.

    دشتی عنوان کرد: بیش از ۵۰۰ نخبه حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش‌های راهبردی و مساله محور مبنا مشارکت دارند، در این راستا راه اندازی شبکه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی از سرمایه های عالی این مرکز است و به تازگی سامانه ایده پردازی فرهنگی و دینی کشور نیز در استفاده از ظرفیت نخبگان کار خود را آغاز کرده است.

    وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا سه گروه پژوهشی فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم سالاری دینی متناسب با رسالت خود راه اندازی تا کنون بالغ بر ۱۰۰ مسئله دینی و فرهنگی را در قالب پژوهش نامه افق مکث هدف گذاری کرده است.

    رئیس مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: متاسفانه در کشور نظام بانکداری اسلامی، بیمه اسلامی و تامین اجتماعی اسلامی متناسب با نسخه بومی نداریم و باید در این عرصه گام‌های اساسی برای رفع مشکلات برداریم.

    وی توجه به رکن خانواده را یکی از اقدامات مهم مرکز دانست و گفت: در زمینه تشکیل و استحکام و انحلال خانواده  سازوکار مشخصی وجود ندارد و زوجین مهارت‌های لازم را برای مدیریت بحران‌های زناشویی فرا نمی‌گیرند و مرجعی برای تشخیص و رفع اختلافات نیست.

    دشتی عنوان کرد: اساسا خانواده به عنوان رکن مهمی در جامعه متولی خاصی ندارند و اولین مرجع پس از بروز اختلافات، دادگاه است و مهریه، تنها جزء کوچکی از ده‌ها آسیب در حوزه خانواده است، از این رو لزوم شکل‌گیری وزارت خانواده در جهت کاهش طلاق و بحران‌ها امری مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.