عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه بر ماجرای سقیفه تطبیق دادند، گفت: حضرت با استناد به آیه 144 سوره آل عمران این کار را برگشتن به عقب و سنت‌های جاهلی دانستند که خداوند نسبت به آن هشدار داده بود.

[ad_1]

تفسیر حضرت زهرا(س) از وقایع بعد از رحلت پیامبر(ص)

تفسیر حضرت زهرا(س) از وقایع بعد از رحلت پیامبر(ص)

به گزارش شهرکریمه آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری در مراسم سالگرد حادثه زاریا و اولین محفل عزاداری ایام فاطمیه اول که پنج‌شنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: واقعه‌ای که بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد و منتهی به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها شد در قرآن با بیان ویژه‌ای به آن توجه شده است.

وی با بیان اینکه قرآن واقعه بعد از رسول خدا را واقعه تبدیل نعمت به کفر تعبیر می کند، گفت: تعبیر قرآن در آیه ۲۸ سوره ابراهیم این است که ای پیامبر کاری که این‌ها می کنند این است که کلمه نعمت امام را تبدیل به  کلمه کفر می‌کنند و وقتی این جابجایی اتفاق افتاد، قوم خود را در سرزمینی بائر و خشک وارد می‌کنند که آن سرزمین وادی جهنم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند در آیات ابتدایی سوره لیل می‌فرماید شب پرده روی روز می اندازد و در روایت داریم که مراد از این شب دولت کسانی است که حق امیرالمؤمنین را غصب کردند و روزی که بعد از آن خواهد آمد ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف است.

وی با اشاره به آیاتی که حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه به آنها اشاره کرده و وقایع زمان خود را با آنها تطبیق داده‌اند، گفت: حضرت در خطبه‌ای صحبت از توحید و نبوت می‌کنند و اتفاقاتی که در ۲۳ سال عمر اسلام افتاده را توضیح می دهند که چگونه به وسیله پیامبر(ص) دستگاه شیطان کنار رفت، حقیقت آشکار شد و پیامبر(ص) راه حق را به مردم نشان دادند تا این مسیر بعد از پیامبر (ص) ادامه پیدا کند و به همین خاطر حضرت زهرا سلام الله علیها رحلت پیامبر(ص) را مصیبت عظمی تعبیر کرده اند.

میرباقری با بیان اینکه یکی از آیاتی که حضرت در لابه‌لای خطبه فدکیه بیان کردند آیه ۱۴۴ سوره آل عمران است، خاطرنشان کرد: حضرت می‌فرمایند شما این آیه را می‌خوانید که اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود آیا شما به عقب برمی‌گردید؟ و سپس ادامه می دهد که اگر به عقب برگشتید بدانید که در این راه به خدا ضرری نمی‌رسد ولی افرادی که در این راه می‌مانند و شکر نعمت‌های خدا را بجا می آورند خداوند پاداش آنها را می‌دهد.

وی ادامه داد: در جنگ احد وقتی کار برای پیامبر(ص) سخت شد بیشتر اصحاب پیامبر(ص) را رها کردند و به سمت کوه فرار کردند ولی امیرالمؤمنین(ع) ماندند و از پیامبر(ص) دفاع کردند و خداوند افرادی که فرار کردند را در این آیه آگاه می‌کند که اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود شما باید راه پیامبر را ادامه دهید نه اینکه به عقب برگردید و از دشمن فرار کنید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها این آیه که در رابطه با جنگ احد است را با سقیفه تطبیق می‌دهند، تصریح کرد:  حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند راهی که شما می روید ادامه راه پیامبر(ص) نیست بلکه برگشت به عقب است در حالی که خداوند در این آیه هشدار داده بود که اگر پیامبر از میان شما رفت نباید به عقب برگردید.

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر(ص) راهی که در عالم گشوده شده ادامه دارد و مسدود نشده است، گفت: این مسیر همان مسیری است که پیامبر(ص) به نقل شیعه و سنی فرمودند من میان شما دو ثقل را می‌گذارم که یکی قرآن و دیگری اهل بیت(ع) من هستند که تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند و اگر شما به این دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی‌شوید.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]

منبع