×
×

شهرکریمه – تونل مترو قم تا ۸ ریشتر زلزله مقاوم است

  • کد نوشته: 33632
  • [ad_1] تونل مترو قم تا ۸ ریشتر زلزله مقاوم است به گزارش شهرکریمه عباس حلوایی زاده با اشاره به آخرین وضعیت مترو قم موضوع فرونشست‌های زمین در میدان کشاورز را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: تأسیسات میدان کشاورز بیش از ۲۰ سال طول عمر داشته و متأسفانه با حوادث مختلف شاهد فرونشست در این […]

    شهرکریمه – تونل مترو قم تا ۸ ریشتر زلزله مقاوم است
  • [ad_1]

    تونل مترو قم تا ۸ ریشتر زلزله مقاوم است

    تونل مترو قم تا ۸ ریشتر زلزله مقاوم است

    به گزارش شهرکریمه عباس حلوایی زاده با اشاره به آخرین وضعیت مترو قم موضوع فرونشست‌های زمین در میدان کشاورز را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: تأسیسات میدان کشاورز بیش از ۲۰ سال طول عمر داشته و متأسفانه با حوادث مختلف شاهد فرونشست در این میدان و خیابان منتهی به آن هستیم.

    وی با بیان اینکه خاک این منطقه نیز مناسب نیست، ابراز کرد: طبق کارشناسی‌های دقیق، عوامل مؤثر در بروز حادثه نشست زمین در خیابان کشاورز قم در ماه‌های ابتدای سال جاری احصاء شده است.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر اینکه چند عامل در این حادثه دخیل بوده که بارندگی چند ساعته و نفوذ آب از فضای سبز و انهار سطحی و خود فاضلاب با عمق ۵ متر سبب نشست شد، عنوان کرد: با ورود خودرو این زمین شکست و فرو ریخت، در این محدوده لوله‌های آب و فاضلاب سبب شستشوی خاک شده که این موضوع سبب بزرگ شدن حفره شده بود.

    وی تصریح کرد: در روند اجرای این پروژه، در اکثر نقاط ابزار دقیق در سطح تونل و ایستگاه دارند و کدها نقشه‌برداری می‌شود و زمانی که افزایش نشست پیش‌بینی و رصد شود بلافاصله آن قسمت بسته و ایمن می‌شود، ما در چند نقطه نشست داشتیم که بلافاصله منطقه محصور شد و با تزریق بتن و جلوگیری از نشر آب میزان خسارات و تلفات اندک بود .

    حلوایی زاده یادآور شد: در روند اجرای این پروژه یک مشاور اخذ شد تا برداشت از سطح مسیر به عمق ۱۶ متر، حفره‌ها رصد، لکه‌برداری و شناسایی شود تا با احصای آسیب احتمالی رفع خطر شود.

    وی با اشاره به اینکه در تونل و ایستگاه‌ها ایمنی در حدی بوده که در صورت وقوع سیل و زلزله تخریبی رخ نمی‌دهد و زلزله هشت ریشتری برای آن پیش‌بینی‌شده است، گفت: تونل مترو از نقاط حساس بوده و ضریب امنیت بالایی دارد و به‌هیچ‌وجه این سازه‌ها دچار خرابی نمی‌شوند و مقاوم‌ترین سازه‌های درون زمینی است اما تاج پروژه به دلیل خاک دست‌خورده و نشست فاضلاب زیاد می‌شود.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: عمر سازه‌های فاضلاب زیاد بوده و سبب نشست می‌شود؛ تدابیری در اجراییات در نقاطی که احساس خطر شود اندیشیده شده و با اجاره برخی از منازل در اطراف، خالی از سکنه شده تا حادثه‌ای رخ ندهد و در مسیر شاهد اتفاقاتی ازاین‌دست نباشیم.

    وی عنوان کرد: دستگاه‌های زیربنایی پای‌کار بودند و بخش عمده‌ای از تأسیسات با همراهی آن‌ها شکل گرفت در آینده نزدیک ایستگاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد که البته کاری سخت و هزینه‌بر است و هر متر تونل در حال حاضر بالغ‌ بر ۶۰۰ میلیون تومان و هر ایستگاه بالغ‌ بر ۸۰ میلیارد تومان هزینه ساخت و تجهیزات رقمی جداگانه دارد.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.