[ad_1] ساماندهی بیش از ۶۵۰ همیار طبیعت در استان قم به گزارش شهرکریمه محمد شعاعی ظهر امروز در حاشیه نشست آموزشی «همیار طبیعت و نقش‌ آن در مدیریت منابع طبیعی» با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی و انفال بدون مشارکت مردمی شدنی نیست، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بهره‌مندی […]

[ad_1]

ساماندهی بیش از 650 همیار طبیعت در استان قم

ساماندهی بیش از ۶۵۰ همیار طبیعت در استان قم

به گزارش شهرکریمه محمد شعاعی ظهر امروز در حاشیه نشست آموزشی «همیار طبیعت و نقش‌ آن در مدیریت منابع طبیعی» با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی و انفال بدون مشارکت مردمی شدنی نیست، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بهره‌مندی از ظرفیت ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها به دنبال استفاده از مشارکت حداکثری مردم برای حفظ، حراست، بهره‌برداری و توسعه منابع طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز مردم را همراه و همکار خود می‌دانند، اضافه کرد: تاکنون این مجموعه در برنامه‌های مختلف خود در حوزه ترویج و آموزش برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی گام‌های مختلفی برداشته است.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از طرح همیار طبیعت به‌عنوان یکی از دستاوردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای افزایش مشارکت‌های مردمی یاد کرد و گفت: این طرح در استان قم نیز در حال دنبال شدن است و برای معرفی آن نیازمند مشارکت اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و صدا و سیمای مرکز نور هستیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته طرح همیار طبیعت در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با عضویت بیش از دو هزار نیروی افتخاری، کار خود را دنبال می‌کرد که این افراد با مراجعه حضوری به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان همیار طبیعت ثبت‌نام می‌کردند اما ساماندهی و بهره‌مندی از آن‌ها به شیوه مطلوب انجام نشد.

شعاعی ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ به بعد روند ثبت‌نام همیاران طبیعت تغییر کرد و با استفاده از بستر سامانه همیار طبیعت همیاران جدید ثبت‌نام و ساماندهی و بهره‌مندی از آن‌ها در قالب‌های مشخص دنبال شد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر بیش از ۶۵۰ نفر در طرح همیار طبیعت عضو شده‌ و کارت همیار طبیعت را دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: فقط در سال جاری ۷۵ نفر محافظ افتخاری در قالب طرح همیار طبیعت جذب شده که همچنان روند جذب آن‌ها نیز ادامه ادامه دارد.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: طرح همیار طبیعت شامل محافظ افتخاری، مروج افتخاری و مروج دانش‌آموزی می‌شود که عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه همیار طبیعت در سایت اداره‌کل منابع طبیعی به نشانی « qom.frw.ir»  به عنوان همیار طبیعت ثبت‌نام کرده و کارت همیار منابع طبیعی را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: در بخش محافظان افتخاری، چگونگی و شیوه همکاری مردم به صورت افتخاری برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی دنبال می‌شود.

شعاعی تصریح کرد: مروجان با همکاری اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه منابع طبیعی را دنبال می‌کنند و در فعالیت‌های عمومی منابع طبیعی از جمله ویژه برنامه‌های روز جهانی بیابان‌زدایی، کارگاه‌های آموزشی، کاشت نهال و غیره نقش‌آفرینی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه کارت همیار طبیعت معرف افراد دغدغه‌مند نسبت به حوزه منابع طبیعی است، تصریح کرد: اطلاعات همیاران طبیعت در این کارت آورده شده و این افراد با این کارت می‌توانند با همکاران ما در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به ویژه یگان حفاظت این اداره‌کل در ارتباط باشند.

شعاعی با تاکید بر اینکه همیاران طبیعت هیچ چشم داشت مادی ندارند، مطرح کرد: تجهیزات مورد نیاز از جمله لباس همیار محافظ در اختیار محافظان قرار داده می‌شود و در مراسم‌های ملی و استانی این افراد مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی یادآور شد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت qom.frw.ir و یا اداره ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مراجعه کنند و همچنین سامانه ۳۰۰۰۱۹۴۶ برای دریافت انتقادات و پیشنهادات درنظر گرفته شده است.

شعاعی گفت: اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بر اساس کارت همیار طبیعت، نسبت به آموزش رسمی افراد اقدام خواهد کرد و از حضور آن‌ها در کارگاه‌ها، بازدید‌ها و گردهمایی‌ها بهره‌مند خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]