[ad_1] فاز سوم طرح واکسناسیون طیور روستایی استان قم آغاز شد به گزارش شهرکریمه دکتر سید احمدرضا فاطمی، کارشناس بررسی و مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره دامپزشکی شهرستان قم اظهار داشت: با توجه به موفقیت فاز اول و دوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی استان بر علیه بیماری نیوکاسل در کاهش بیماری مذکور […]

[ad_1]

فاز سوم طرح واکسناسیون طیور روستایی استان قم آغاز شد

فاز سوم طرح واکسناسیون طیور روستایی استان قم آغاز شد

به گزارش شهرکریمه دکتر سید احمدرضا فاطمی، کارشناس بررسی و مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره دامپزشکی شهرستان قم اظهار داشت: با توجه به موفقیت فاز اول و دوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی استان بر علیه بیماری نیوکاسل در کاهش بیماری مذکور در طیور صنعتی و روستایی استان، اداره دامپزشکی شهرستان قم در نظر دارد تا فاز سوم این طرح را مجدداً برای جمعیت طیور روستایی استان از تاریخ چهاردهم آبان‌ماه سال جاری به مدت ۱۰ روز اجرا نماید.

وی افزود: فاز سوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی کلیه روستاهای استان علیه بیماری نیوکاسل، با همکاری اتحادیه مرغداران استان و کلیه دهیاری‌ها از چهاردهم آبانماه سالجاری به مدت ۱۰ روز انجام می شود.

کارشناس اداره دامپزشکی شهرستان قم تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در این مرحله  تعداد ۲۵۰ هزار قطعه طیور تحت پوشش این طرح قرار گیرند. در این طرح واکسن نیوکاسل از نوع آشامیدنی مقاوم به حرارت استفاده می شود. این طرح برای دامداران کاملا رایگان می‌باشد و روستاییان هیچ وجهی را بابت مایه واکسن نیوکاسل پرداخت نمی‌نمایند.

دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: در مرحله اول حدود ۱۸۰ هزار و در مرحله دوم حدود ۲۴۵ هزار طیور روستایی در سطح روستاهای استان قم واکسینه شدند و این طرح‌ها با موفقیت بسیار خوبی موجب کاهش بیماری نیوکاسل در سطح استان شده است.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در طیور روستایی و صنعتی باعث ایجاد تلفات و کاهش تولید می‌گردد و با توجه به حجم بالای طیور روستایی در کشور و اهمیت آن در اقتصاد می‌تواند منجر به خسارت‌های فراوانی به ساکنین محترم روستا شود. از سوی دیگر انتشار این بیماری در طیور می‌تواند گله‌های طیور صنعتی را نیز درگیر کرده و خسارت‌های اقتصادی هنگفتی را به کشور وارد نماید و مهمترین راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون به موقع طیور می‌باشد.

براساس اعلام اداره دامپزشکی شهرستان قم، صاحبان طیور روستایی می‌توانند جهت هماهنگی و زمان مایه کوبی در مناطق مختلف اداره دامپزشکی شهرستان قم با شماره تلفن ۳۶۶۴۲۷۸۹ و شماره داخلی‌های ۱۰۶ و ۱۲۲ یا اداره دامپزشکی شهرهای جعفریه به شماره ۳۶۲۲۲۸۹۰  دامپزشکی شهر دستجرد به شماره ۳۵۲۲۳۴۵۰ و دامپزشکی شهر کهک با شماره ۳۴۲۲۳۶۴۷  تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/۱۰۶

[ad_2]