[ad_1] فعالیت مساجد و هیئات مذهبی در ایام کرونا برای خدمت رسانی به مردم به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام شعبان زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با بیان اینکه سیستم حکمرانی، شامل سه‌گانه حاکمیت، حلقه‌های میانی و مردم است، گفت: در گام دوم انقلاب […]

[ad_1]

فعالیت مساجد و هیئات مذهبی در ایام کرونا برای خدمت رسانی به مردم

فعالیت مساجد و هیئات مذهبی در ایام کرونا برای خدمت رسانی به مردم

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام شعبان زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با بیان اینکه سیستم حکمرانی، شامل سه‌گانه حاکمیت، حلقه‌های میانی و مردم است، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی بنا بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، بایستی حلقه‌های میانی بین حاکمیت و مردم فعال شده و از ظرفیت‌های بسیار خوب مردمی و از نقش آفرینی مردم در فضای مجازی و سایبری در راستای تحولات استفاده شود و در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی در صدد فعال نمودن و استفاده از این ظرفیت‌ها و فعال کردن و توجه ویژه به حلقه‌های میانی می‌باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه هر گاه هدفی در نظام جمهوری اسلامی با حرکت‌های مردمی همراه بوده است فتوحات بسیاری به همراه داشته است افزود: با توجه به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی نهادی برآمده است از ایمان‌های مردم می‌باشد باید اهداف فعالیت‌های خود را بر اساس مشارکت عمومی مردم تعقیب نماید که در این خصوص پویش‌هایی ایجاد شده است که استفاده از ظرفیت‌های مردمی را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام شعبان زاده با اشاره به تشکیل شبکه مردمی و زنجیره تواصی در سطح استان قم تصریح کرد: این شبکه و زنجیره تواصی با مشارکت بیست منطقه در سطح استان قم بوده که این مناطق، با محوریت مساجد فعال و پویا و محافل و مراکز مردم پایه شکل گرفته است. این تواصی، به معنای توصیه به امید، تاکید بر توان داخلی دعوت و حل مسائل با اتکا به ظرفیت بی پایان مردمی می‌باشد. وی در ادامه افزود: در این شبکه از ۲۰۰ شخصیت اثرگذار در زمینه‌های فرهنگی اجتماعی و دینی استفاده شده است که این افراد، محوریت ۲ هزار کنشگر فرهنگی و اجتماعی را بر عهده دارند که هر یک از این کنش گران نیز ۱۰ نفر را جهت پیوستن به این زنجیره تواصی معرفی خواهند نمود که در مجموع شاهد یک شبکه بیست هزار نفری خواهیم بود که محوریت آن مساجد و محافل خانگی خواهد بود. این شبکه ۲۰ هزار نفره شامل برادران و به همین تعداد نیز شامل بانوان محترمه قمی خواهد بود. از اولویت‌های این شبکه و زنجیره تواصی، دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب صحیح بر اساس شاخص‌های ارائه شده از طرف رهبر معظم انقلاب می‌باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه با محوریت این شبکه و زنجیره تواصی چند پویش در سطح استان پیگیری می‌شود، تاکید کرد: اولین پویش، «پویش مهرواره محله همدل» بوده که نقش آفرینی مردم را در محلات و محل زندگی خود برای حل مسائل محله الگو سازی می‌کند و بهترین راه حل‌ها را برای هر محله ارائه می‌دهد.

وی افزود: دومین پویش، «پویش جهانی قرآنی دعوت به قرآن» که بر اساس این پویش هر کوچه و محله به صورت یک محفل مجازی قرآنی خواهد بود و هر خادم و فعال قرآنی ۲۰ نفر از اعضای کوچه، محله و خانواده خود را عضو یک گروه در فضای مجازی می‌نماید و از طریق آن گروه مفاهیم و معارف قرآن کریم به شیوه ساده و روان و گویا بیان می‌شود که اولویت اجرای این طرح فعلاً در منطقه نیروگاه قم می‌باشد.

حجت الاسلام شعبان زاده در ادامه افزود: سومین پویش، «پویش با من سخن بگو» می‌باشد که یک پویش عمومی برای بانوان محترمه استان قم می‌باشد. در این پویش هر بانوی قمی حساس و دغدغه‌مند نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی در شهر مقدس قم، می‌تواند با تولید یک تا سه دقیقه ضبط و انتشار پیام در فضای مجازی از مسائل و مشکلات محله محل زندگی و کلیه مسائل و دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی و فعالیت‌های مربوط به بانوان قمی این دغدغه‌ها را پوشش رسانه‌ای داده تا در خصوص حل آن مسائل و دغدغه‌ها اقدام شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌ها و آسیب‌های اجتماعی در حال حاضر عدم وجود روابط صحیح اجتماعی در سطح خانواده و جامعه به دلیل عدم وجود سبک زندگی اسلامی در سطح خانواده‌هاست تصریح کرد: اگر در سطح استان قم که از وجود نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بهره می‌برد، در جهت افزایش معرفت دینی استفاده لازم شود، قطعاً در بهره‌مندی از سبک زندگی اسلامی مؤثر خواهد بود. در این خصوص طرح زیارت با معرفت که همان احیای امر اهل بیت (علیهم السلام) و در نتیجه، ایجاد سبک زندگی اسلامی خواهد بود با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی و با مشارکت زنجیره تواصی در سطح استان به قالب برنامه دعوت به زیارت انجام خواهد شد.

حجت الاسلام شعبان زاده در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم در قم که تا کنون متولی مشخص و دقیقی نداشته است، بحث ساماندهی محافل خانگی بوده است تاکید کرد: تجربه برگزاری محافل خانگی در ماه‌های محرم و صفر در سال گذشته و برگزاری قریب ۱۰ هزار محفل خانگی در سطح استان قم، اهمیت این موضوع را بر همگان آشکار نمود. از آنجا که این محافل خانگی می‌تواند پایگاه‌هایی بسیار مهم برای دستگیری از نیازمندان کارآفرینی و تبیین زندگی تراز، با محوریت زنان و بانوان متعهد و متدین باشد، سازمان تبلیغات اسلامی با نیّت سازماندهی، تقویت و مانع زدایی و حمایت از کارکردها و ابعاد مختلف این محافل وارد عرصه شده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم با تمجید از فعالیت‌های هیئات مذهبی سطح استان قم، بیان کرد: هیئات مذهبی در سطح استان که برآمده از اراده‌های ایمانی مردم است نقش‌آفرینی و اثرگذاری‌های بی‌بدیلی در مسائل اجتماعی و فرهنگی و مذهبی در سطح جامعه دارند. ضمن اینکه هیئات مذهبی هیچگاه خود را از مشکلات مردم جدا نمی‌دانند. که شاهد این امر، تهیه و توزیع بیش از ۱۵ هزار بسته معیشتی از طریق هیأت محترم مذهبی استان از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون بوده است.

حجت الاسلام شعبان زاده با اشاره به تلاش‌های گروه‌های تبلیغی و جهادی از اول شروع بیماری کرونا در عرصه خدمت رسانی به مردم و خصوصاً محرومین و آسیب‌دیدگان از کرونا، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب جهادی و تبلیغی در بیمارستان‌های مختلف استان قم مشغول خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی و همیاری و همکاری با کادر درمان می‌باشند و همچنین این طلاب جهادی و تبلیغی در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰۰ وعده غذایی برای محرومین و نیازمندان در سطح استان قم تهیه و توزیع می‌نمایند.

وی افزود: با محوریت مبلغین و محافل خانگی، سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص نقش آفرینی در درمان و ترک اعتیاد معتادان با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رحمت الله علیه) وارد عرصه شده است که در این طرح، هر مبلّغ با تبلیغ و آموزش در پنج خانواده، آنان را در درمان پنج معتاد، ترغیب و راهنمایی می‌کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در همه برنامه‌های اجرایی از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان در گذشته و حال، آن را از افتخارات این اداره کل نامید و اشاره کرد: برای هر یک از شرایط اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های مشخصی وجود دارد و حتی برای شرایط قرمز کرونایی هم دستورالعمل‌های مخصوصی وجود دارد که در برگزاری همه برنامه‌ها به دقت رعایت می‌شود. با رعایت این دستورالعمل‌ها، همه مساجد استان قم و محافل خانگی، در شب‌های قدر برقرار بوده و برنامه خواهند داشت. وی همچنین افزود مدت زمان برنامه‌ها در شب‌های قدر دو ساعت بوده و در ایام لیالی قدر و محدودیت‌های ترافیکی اعمال نخواهد شد

حجت الاسلام شعبان زاده در پایان تاکید کرد: مدت زمان برنامه‌ها در لیالی قدر حداکثر ۲ ساعت بوده و در طی لیالی قدر محدودیت‌های ترافیکی در سطح استان اعمال نخواهد شد.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]