[ad_1] گردهمایی مسئولان کتابخانه‌های تخصصی کشور درقم برگزار می‌شود به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام هادی قبادی روز چهارشنبه درجلسه شورای تخصصی سیاستگذاری کتابخانه‌های تخصصی قم افزود: این گردهمایی با هدف معرفی و آشنایی با کتابخانه‌های تخصصی کشور و استان ترتیب می‌یابد. وی بیان داشت: کتابخانه‌های تخصصی استان قم از ظرفیت‌های برجسته علمی برخورداراست که درسطح […]

[ad_1]

گردهمایی مسئولان کتابخانه‌های تخصصی کشور درقم برگزار می‌شود

گردهمایی مسئولان کتابخانه‌های تخصصی کشور درقم برگزار می‌شود

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام هادی قبادی روز چهارشنبه درجلسه شورای تخصصی سیاستگذاری کتابخانه‌های تخصصی قم افزود: این گردهمایی با هدف معرفی و آشنایی با کتابخانه‌های تخصصی کشور و استان ترتیب می‌یابد.

وی بیان داشت: کتابخانه‌های تخصصی استان قم از ظرفیت‌های برجسته علمی برخورداراست که درسطح کشور کم نظیر میباشد.

وی خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌های تخصصی قم ظرفیت و زیرساخت لازم را در پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم را دارد.

قبادی در ادامه گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور ۱۲ مرکز درسطح‌ شور دارد و  سیزدهمین مرکز اسناد و کتابخانه ملی به زودی در قم راه اندازی می‌شود.

۴۰ کتابخانه تخصصی قم  با مجمع «مکتا» همکاری می کنند

مدیر کتابخانه آیت الله حائری مدرسه فیضیه قم نیز بیان کرد:مجمع کتابخانه های تخصصی قم«مکتا» برای دسترسی بیشتر به منابع با تعامل ۴۰ کتابخانه از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

حسن رجبیان گفت:‌ به اشتراک‌گذاری منابع و تبادل پژوهشگران از اهداف مهمی بوده که مجمع کتابخانه های تخصصی قم«مکتا» به دنبال آن است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صرفه جویی درهزینه‌ها و تبادل تجربیات مدیران کتابخانه‌های تخصصی استان قم از دیگر اهداف راه اندازی چنین نهادی در سطح استان می‌باشد.

رجبیان گفت: درمجمع «مکتا» هیچ امری به هیچ یک از کتابخانه‌های تخصصی استان تحمیل نشده و هزینه جانبی به کتابخانه ها تحمیل نمی‌شود.

دسترسی بیشتر به منابع هدف مجمع کتابخانه های خصوصی قم است

وی در ادامه بیان داشت: کتابخانه‌هایی در سطح دنیا موفق‌تر هستند که دسترسی به منابع علمی در  آنها از مالکیت فیزیکی کتابها بیشتر باشد.

قبادی اضافه کرد: بر همین مبنا مجمع مکتا، در مسیر افزایش ظرفیت دسترسی به منابع علمی گام برداشته و تعامل و تبادلات خود را با مراکز علمی افزایش می‌دهد.

مدیر کتابخانه آیت الله حائری مدرسه فیضیه قم  نیز گفت:‌ قم به عنوان قطب علمی و فرهنگی کشور جایگاه ویژه ای در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی دارد.

وی تصریح کرد: قم از نظر ناشران و کتابخانه های عمومی، خصوصی و تخصصی مهمترین تراز و شاخص فرهنگ کتاب خوانی در سطح کشور می‌باشد.

قبادی اضافه کرد: غنای بسیاری از کتابخانه‌های شخصی موجود درقم از کتابخانه‌های عمومی و تخصصی بیشتر است.

رجبیان گفت:‌ توسعه تکنولوژی‌های نو و افزایش قیمت نشر درسال‌های اخیر اقبال به کتاب را دربین مردم کاهش داده است.

وی تصریح کرد: دراین شرایط باید برای جلوگیری از رکود حوزه کتاب و کتابخوانی حمایت از ناشران و نهاد کتابخانه‌ها بیشتر شده‌است.

وی گفت: با افزایش قیمت نشر و تمام شده کتاب، امکان خریداری، نگهداری و توسعه کتابخانه‌های تخصصی با مشکل روبه رو شده‌است.

انتهای پیام/۱۱۱

[ad_2]